تبیان، دستیار زندگی
امروز قصد داریم یکی از معروف ترین روش های اندازه گیری سرعت جریان هوا را به شما معرفی کنیم. این وسیله با اندازه گیری سرعت هوا می تواند در انجام بسیاری از پروژه ها به شما یاری برساند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت سنج سیم داغ (Hot wire Anemometer)

سرعت سنج سیم داغ

امروز قصد داریم یکی از معروف ترین روش های اندازه گیری سرعت جریان هوا را به شما معرفی کنیم. این وسیله با اندازه گیری سرعت هوا می تواند در انجام بسیاری از پروژه ها به شما یاری برساند.

سرعت سنج سیم داغ

این وسیله غالباً برای اندازه گیری سرعت جریان هوا (گاز) در جاهایی که تغییرات سرعت سریع داریم بکار می رود زیرا تقریباً قادر است سرعت آنی جریان را اندازه گیری نماید. این وسیله شامل یک سیم نازک از جنس پلاتین یا تنگستن باشد که بر روی یک تکیه گاه قرار گرفته. معمولاً طول این سیم 2 میلی متر و قطر آن 5 میکرو متر است، ولی از سیم هایی با قطر و طولهای دیگر نیز گاهی استفاده می شود.

سرعت سنج سیم داغ

این سیم که در  جریان هوا جهت اندازه گیری سرعت آن قرار می گیرد، بوسیله عبور جریان برق گرم می شود. با توجه به سرعت جریان، دمای این سیم داغ تغییر می نماید و دستگاه با اندازه گیری میزان تغییر دما قادر به اندازه گیری سرعت جریان می باشد. البته مکانیزم دقیق عملکرد این دستگاه کمی پیچیده می باشد و از بیان آن خود داری می نماییم.

سرعت سنج سیم داغ
سرعت سنج سیم داغ

این وسیله معمولاً برای اندازه گیری سرعت گازها بکار می رود، ولی در موارد اندکی نیز از آن برای اندازه گیری سرعت مایعات استفاده می شود.

برای تهیه آنمومتر سیم داغ در تهران می توانید به میدان امام خمینی، ابتدای خیابان لاله زار مراجعه نمایید که در شکل زیر این محل را مشاهده می کنید.

سرعت سنج سیم داغ

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی