تبیان، دستیار زندگی
سوره مباركه نحل شانزدهمین سوره‏ى قرآن كریم است، كه یكصد و بیست و هشت آیه دارد. تعداد كلمات آن: هزار و هشتصد و چهل و یک كلمه (1841) و تعداد حروف آن: هفت هزار و هفتصد و هفت حرف (7707) است. به دلیل اشاره به خلقتِ زنبور عسل، «نحل» نام گرفته است. با آنكه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توكل ؛ د‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژ مؤمن است

ساختارهندسی سوره‏های قرآن

سیماى سوره نحل‏

سوره مباركه نحل شانزدهمین سوره‏ى قرآن كریم است، كه یكصد و بیست و هشت آیه دارد. تعداد كلمات آن: هزار و هشتصد و چهل و یک كلمه (1841) و تعداد حروف آن: هفت هزار و هفتصد و هفت حرف (7707) است.

به دلیل اشاره به خلقتِ زنبور عسل، «نحل» نام گرفته است.

با آنكه قرآن، كتابِ تشریع است، ولى نام بسیارى از سوره‏هاى آن بر اساس تكوین است، همچون «نَجْم ستاره»، «شَمْس خورشید»، «فیل»، «عنكبوت» و «نحل». این نام‏ها، رمز آن است كه همه موجودات هستى، چه در آسمان و چه در زمین، چه كوچك و چه بزرگ، همه نزد قدرت او یكسانند و كتابِ شریعت، بر اساس كتابِ طبیعت، بنا نهاده شده و این دو كتاب، از یك مبدأ نشأت گرفته‏اند.

یكى از نام‏هاى این سوره، «نعمت» است، زیرا بالغ بر پنجاه نعمت در آن بیان شده است.

مطابق نظر مرحوم علامه طباطبایى در تفسیر المیزان، از شأن نزول‏هاى آیات این سوره، فهمیده مى‏شود كه چهل آیه اوّل آن، مربوط به اواخر دوران مكّه و هشتاد و هشت آیه دیگر آن، مربوط به اوایل زمان هجرت به مدینه است.

محتوای سوره نحل

محتواى این سوره را امور زیر تشكیل مى‏دهد كه به شكل جالب و متناسبى با هم آمیخته شده است:

1- بیش از همه بحث از نعمتهاى خداوند در این سوره به میان آمده و آن چنان ریزه‏كاریهاى آن تشریح گردیده كه حس شكرگزارى هر انسان آزاده‏اى را بیدار مى‏كند، و از این راه او را به آفریننده این همه نعمت و موهبت نزدیك مى‏سازد.

این نعمتها شامل نعمتهاى مربوط به باران، نور آفتاب، انواع گیاهان و میوه‏ها و مواد غذایى دیگر، و حیواناتى كه خدمتگزار انسانها هستند و منافع و بركاتى كه از این حیوانات عائد انسان مى‏شود و انواع وسائل زندگى و حتى نعمت فرزند و همسر، و خلاصه شامل" انواع طیبات" مى‏گردد.

مشهور و معروف در نامگذارى این سوره همان «نحل» است، چرا كه ضمن بر شمردن نعمتهاى گوناگون الهى اشاره‏اى كوتاه و پر معنى و عجیب به زنبور عسل كرده، مخصوصا روى ماده غذایى مهمى كه از آن عائد انسانها مى‏شود، و نشانه‏هاى توحیدى كه در زندگى این حشره وجود دارد تكیه نموده است.

قرآن اگر همراه با تفسیر و نظرات امامان معصوم (علیهم السلام) باشد، «كتاب الله و عترتى لن یفترقا» و بر دل‏هاى پاك وارد شود، «هُدىً لِلْمُتَّقِینَ» سبب هدایت و رشد و زیاد شدن ایمان و علم مى‏گردد.

2- بخش دیگرى از آن از دلائل توحید و عظمت خلقت خدا، و معاد، و تهدید مشركان و مجرمان بحث مى‏كند.

3- قسمت دیگرى از آن از احكام مختلف اسلامى همانند دستور به عدل و احسان و هجرت و جهاد و نهى از فحشاء و منكر و ظلم و ستم و پیمان‏شكنى و همچنین دعوت به شكرگزارى از نعمتهاى او سخن مى‏گوید، و در همین رابطه از ابراهیم قهرمان توحید به عنوان یك بنده شكرگزار در چند آیه نام مى‏برد.

4- بخش دیگرى از سوره درباره بدعتهاى مشركان سخن مى‏گوید و در همین رابطه، مثلهاى حسى جالبى ذكر مى‏كند.

5- و بالآخره در قسمت دیگرى انسانها را از وسوسه‏هاى شیطان بر حذر مى‏دارد.

فضیلت سوره نحل‏

در بعضى از روایات از پیامبر (ص) در فضیلت این سوره چنین نقل شده كه فرمود:

كسى كه این سوره را بخواند خداوند او را در برابر نعمتهایى كه در این جهان به او بخشیده محاسبه نخواهد كرد. (مجمع البیان جلد 6 صفحه 347)

روشن است تلاوت این آیات كه قسمت مهمى از نعمتهاى الهى را بر شمرده، آن هم تلاوتى توام با تفكر و سپس تصمیم‏گیرى و عمل، و گام نهادن در طریق شكرگزارى، سبب مى‏شود كه انسان هر نعمتى را درست در هدفى كه براى آن آفریده شده است مصرف كند، و با چنین حالى دیگر چه محاسبه‏اى از او خواهند كشید مگر نعمت را بجا مصرف ننموده است؟!.

قران و خدا

و نیز در (تفسیر عیّاشى، جلد 2، صفحه 254)، محمد بن مسلم از حضرت باقر (علیه السّلام) روایت نموده، كه فرمودند: هر كه در هر ماهى سوره نحل را بخواند، حق تعالى او را از گناه و بدى و هفتاد نوع بلا نگهدارد كه آسانترین آن جنون و جذام و برص باشد، و مسكن او در جنت عدن، وسط جنان است.

و نیز در (البیان، ج 6، ص 347 ) از پیامبر (ص) روایت است كه فرمودند:

«كسى كه سوره نحل را قرائت كند، خداوند متعال به حساب نعمتهایى كه در دنیا به او عنایت كرده است رسیدگى نخواهد كرد، و اگر در روز یا شب خواندن این سوره از دنیا برود، پاداش كسى را به او مى‏دهند كه با نیكوترین وصیت از دنیا رفته است».

توكل؛ د‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژ مؤمن است

فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ (نحل ـ 98) إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ (نحل ـ 99) ؛ پس هر گاه خواستى قرآن بخوانى، از (شر) شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر.

البتّه شیطان را بر كسانى كه ایمان آورده و بر پروردگارشان توكّل مى‏كنند، غلبه و سلطه‏اى نیست.

هر كار خوبى ممكن است آفاتى داشته باشد، همان گونه كه عزّت، آفتى دارد مثل تكبّر و خدمت به مردم، آفتى دارد مثل منت گذاشتن، قرائت قرآن نیز ممكن است آفاتى از قبیل خودنمایى، كسب درآمد، رقابت‏هاى منفى، فریب مردم، فهم غلط، تفسیر به راى و ... داشته باشد كه انسان باید هنگام تلاوت قرآن از شرّ همه‏ى آفات، به خداوند پناه ببرد.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: تلاوت نیاز به سه چیز دارد: قلب خاشع و بدن فارغ و موضع خالى (یعنى حالتى كه در آن پیش داورى نباشد) (تفسیر فرقان)

هر كه در هر ماهى سوره نحل را بخواند، حق تعالى او را از گناه و بدى و هفتاد نوع بلا نگهدارد كه آسانترین آن جنون و جذام و برص باشد، و مسكن او در جنت عدن، وسط جنان است.

قرآن اگر همراه با تفسیر و نظرات امامان معصوم (علیهم السلام) باشد، «كتاب الله و عترتى لن یفترقا» و بر دل‏هاى پاك وارد شود، «هُدىً لِلْمُتَّقِینَ» سبب هدایت و رشد و زیاد شدن ایمان و علم مى‏گردد. چنان كه قرآن مى‏فرماید: اى پیامبر هر گاه قرآن تلاوت مى‏كنى ما میان تو و كسانى كه ایمان به آخرت ندارند مانعى قرار مى‏دهیم.  (اسراء، 45)

در روایات مى‏خوانیم: پیامبر اكرم (صلى اللَّه علیه و آله) هنگام تلاوت قرآن جمله «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» را مى‏خواندند. (تفسیر كنز الدقائق‏)

پیام‏های آیه:

1ـ از خطر نفوذ شیطان در بهترین افراد و مقدّس‏ترین كار غافل نباشید. (تلاوت قرآن از شخصى مثل پیامبر اكرم «ص» هم نیاز به استعاذه دارد)

2ـ شیطان به سراغ همه مى‏آید، امّا در همه تأثیرگذار نیست. «لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا»

3ـ ایمان و توكّل، قلعه‏اى است كه انسان را از آسیب‏پذیرى حفظ مى‏كند. «لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا»

4ـ پناه بردن به خداوند، نشانه‏ى ایمان به او و توكّل بر اوست. «فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ... آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ»

5 ـ پناه بردن شما همراه پناه دادن اوست. (پس پناه ببرید، «فَاسْتَعِذْ» تا او شما را پناه دهد و اگر او پناه ندهد، پناهندگى ما بیهوده است.)

6ـ جز پناهندگى به او راه دیگرى نیست. «فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ»

نوشته آمنه اسفندیاری – گروه دین و اندیشه تبیان


منابع:

1- تفسیر نور ج 6

2- تفسیر نمونه ج 11

3- تفسیر اثنی عشری ج 7

4- تفسیر هدایت ج 6

5- مجمع البیان جلد 6

6- تفسیر عیّاشى، جلد 2

7- البیان، ج 6