تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه قربانیان روابط خیابانی اغلب بانوان و به ویژه دوشیزگان هستند كه پس از برقراری روابط پنهانی به دور از چشم خانواده در جاده‌های خارج از شهر یا اماكن متروك مورد تعرض قرار می‌گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوستی به دور از چشم خانواده

دوستی دختر و پسر

آمار تكان‌دهنده است! چهل درصد تعرض به بانوان در قالب دوستی‌های خیابانی و اغلب به بهانه شناخت قبل از ازدواج صورت می‌گیرد. با این‌كه تنوع و تعدد آسیب‌های اجتماعی و بروز آسیب‌ها در جوامع در حال توسعه اجتناب‌ناپذیر است اما كارشناسان علوم اجتماعی معتقدند كه این‌گونه آسیب‌ها قبل از آن‌كه‌ مستلزم اقدامات پلیسی برای مقابله باشند،

پیشگیری به عنوان یك اقدام اجتماعی تاثیر بسزایی برای مقابله با این آسیب دارد.

با این‌كه این جرم در حال حاضر به عنوان یك جرم جنایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد اما قربانیان تجاوز به عنف برای فاش نشدن ماجرا حاضر نیستند پرونده‌ای در این خصوص تشكیل دهند كه از این رو، هم دسترسی به آمار دقیق با دشواری مواجه می‌شود و هم مجرمان به چنین جرائمی ادامه می‌دهند.

متاسفانه قربانیان روابط خیابانی اغلب بانوان و به ویژه دوشیزگان هستند كه پس از برقراری روابط پنهانی به دور از چشم خانواده در جاده‌های خارج از شهر یا اماكن متروك مورد تعرض قرار می‌گیرند. پرونده‌های بررسی شده در پلیس آگاهی نشان می‌دهد كه مقدمات جرم علیه قربانی را رفتارهای وی فراهم كرده است؛ یعنی یك دوشیزه از ماه‌ها قبل بامجرم بر مبنای دوستی‌های خیابانی یا آشنایی قبل از ازدواج، به دور از چشم خانواده ارتباط داشته است.

این در حالی است كه رفتار ناهنجار بانوان و دوشیزگان به گونه‌ای بوده كه طمع مجرمان را برای به دام انداختن آنها فراهم ساخته است. خانم‌ها در این زمینه باید توجه داشته باشند كه نوع پوشش و رفتار آنها در جامعه برای تامین امنیت آنها بسیار تعیین‌كننده است.

معمولا خانم‌های بزه دیده در زمینه جرائم مرتبط با روابط خیابانی عمدتا از خانواده‌هایی هستند كه روابط عاطفی و محبت‌آمیز اندكی بین آنها حاكم است. در این‌گونه خانواده‌ها، عمدتا دختر خانم‌ها با انگیزه‌های مختلف روانی كه نشات گرفته از خلاهای عاطفی خانوادگی است، اقدام به برقراری روابط خیابانی می‌كنند و آن را از والدین یا بزرگ‌ترهای خانواده پنهان می‌كنند.

همچنین اولیای جوانان و نوجوانان باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.

اما بخش تاریك و تاسف‌بار ماجرا از نظر پلیس آگاهی، در مورد پرونده‌های روابط خیابانی این است كه معمولا مجرمان ردپایی از خود به جا نمی‌گذارند و تمام مشخصاتی كه از سوی مجرمان برای جلب‌نظر بانوان و دوشیزگان در روابط پنهانی ابراز می‌شود، جعلی و ساختگی است. هنگامی كه قربانیان تجاوز به عنف به پلیس آگاهی مراجعه می‌كنند، مشخصات هویتی، صوری بوده و آدرس مشخصی كه براساس آن بتوان مجرم یا مجرمان را دستگیر كرد وجود ندارد.

در این‌جا دو نكته مهم ملاحظه می‌شود. اول این‌كه چون مجرمان تقریبا می‌دانند كه افراد از ترس آبرو كمتر به پلیس مراجعه می‌كنند، به اعمال مجرمانه خود ادامه می‌دهند اما حادثه‌دیدگان باید بدانند كه هرگونه اطلاعاتی را كه در این زمینه به پلیس ارائه می‌كنند، كاملا محرمانه باقی خواهد ماند و نكته قابل توجه این است كه در تمامی مراكز پلیس آگاهی، كاركنان و كارآگاهان خواهر مستقر هستند و افراد بزه‌دیده می‌توانند با مراجعه، مشكلات و اطلاعات خود را ارائه نمایند حتی در صورتی كه مایل نباشند، در این خصوص پرونده‌ای تشكیل شود. دوم، بانوان و به ویژه دوشیزگان به راحتی نباید به بیگانگان و وعده و وعیدهای پوچ اعتماد كنند هر چقدر هم كه تشریفات ازدواج دست و پاگیر و زمانبر باشد اما مطمئن و بی‌دردسر است، حتی اگر به ازدواج ختم نشود.

در پایان آنچه در این آسیب می‌تواند به طور جدی به عامل پیشگیرانه تبدیل شود، محیط خانواده و نوع روابطی است كه بین اعضای خانواده برقرار است. معمولا خانم‌های بزه دیده در زمینه جرائم مرتبط با روابط خیابانی عمدتا از خانواده‌هایی هستند كه روابط عاطفی و محبت‌آمیز اندكی بین آنها حاكم است. در این‌گونه خانواده‌ها، عمدتا دختر خانم‌ها با انگیزه‌های مختلف روانی كه نشات گرفته از خلاهای عاطفی خانوادگی است، اقدام به برقراری روابط خیابانی می‌كنند و آن را از والدین یا بزرگ‌ترهای خانواده پنهان می‌كنند .معمولا برای مجرمان تشخیص خلاهای عاطفی در بین دختران جوان كار دشواری نیست.

متاسفانه قربانیان روابط خیابانی اغلب بانوان و به ویژه دوشیزگان هستند كه پس از برقراری روابط پنهانی به دور از چشم خانواده در جاده‌های خارج از شهر یا اماكن متروك مورد تعرض قرار می‌گیرند.

اگر مجرمان بدانند كه هرگونه رابطه‌ای از ابتدا توسط فرزندان به خانواده و اولیا منتقل می‌شود، قطعا به سرعت آن را قطع می‌كنند، والا طبیعی است كه هر جوان سالمی كه قصد ازدواج و تشكیل خانواده دارد به فاصله اندكی با خانواده خانم مورد نظرش ارتباط برقرار كرده و از وضعیت فامیلی و محیط خانوادگی وی اطلاع پیدا كند.

روابط پنهانی این فرصت را برای مجرمان ایجاد می‌كند كه مشخصات واقعی خود را ابراز نكنند و هنگامی كه خانمی دچار تعرض و سوءاستفاده شد، پیگیری‌های پلیسی دشوار و گاهی طولانی باشد.

از سوی دیگر سكوت افراد بزه دیده و به تبع آن خانواده‌ها كمك بزرگی به مجرمان می‌كند، چون این افراد باتوجه به این سكوت به اعمال مجرمانه خود ادامه می‌دهند و همچنان امنیت جامعه و افراد دیگر را دچار خدشه می‌كنند.

افراد بزه دیده و خانواده‌ها باید فرصت ارتكاب مجدد جرم را از این شیطان صفتان بگیرند؛ پرونده‌های بسیاری در پلیس آگاهی با اطلاعات ولو اندك منجر به دستگیری مجرمان و مجازات آنها شده است.

مجله خانواده سبز

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان

تنظیم برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

با احساسم بازی نکن

خیابان جای مناسبی برای یافتن شریك زندگی نیست

هدیه ی تبیان به عاشق ها

غریزه را سرکوب کنیم یا تحریک ؟

ارتباط،از نوع غیر مجاز

پسر ها نخوانند

رابطه ای به بهای آینده

ابراز محبت به قصد ازدواج یا..؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.