تبیان، دستیار زندگی
از امام صادق(ع) شنیدم كه مى فرمود: مردى از نسل فرزندم موسى ، قیام خواهد كرد كه همنام امیرالمؤمنین(ع) است و در سرزمین طوس كه در خراسان است، دفن خواهد شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضیلت زیارت امام رضا (علیه السلام)

فضیلت زیارت امام رضا(ع)

1ـ امام باقر(ع)، از جدّش، از امیرالمؤمنین(ع) نقل كرده است كه پیامبر(ص) فرمود: پاره اى از پیكر من در خراسان دفن خواهد شد، هر گرفتارى كه او را زیارت كند، خدا ناراحتى او را برطرف سازد، و هر گنهكارى كه به زیارت او رود، خداوند گناه او را ببخشد.

2ـ ابوهاشم جعفرى گوید: از امام جواد(ع) شنیدم كه فرمود: میان دو كوه طوس، پاره اى است كه آن را از بهشت ستانده اند، هر كه بدان جا درآید، روز رستاخیز از آتش ایمن خواهد ماند.

3ـ حسین بن زید گوید: از امام صادق(ع) شنیدم كه مى فرمود: مردى از نسل فرزندم موسى ، قیام خواهد كرد كه همنام امیرالمؤمنین(ع) است و در سرزمین طوس كه در خراسان است، دفن خواهد شد... او در همان جا با زهر كشته مى شود و غریبانه به خاكش مى سپارند. هر كه او را با معرفت زیارت كند، خداوند او را همسان كسانى كه پیش از پیروزى ، بخشش و پیكار كرده باشند، پاداش خواهد داد.

4ـ بزنطى گوید: از امام رضا(ع) شنیدم كه فرمود: هر یك از دوستان من كه عارفانه به دیدار من آید، من خود در روز رستاخیز از او شفاعت كنم.

5ـ امام رضا(ع) فرمود: هر كس كه دورى سفر را بر خود بپذیرد و به زیارت من آید، من در روز قیامت در سه جایگاه به نزد او خواهم شتافت تا او را از تنگنا به در آورم: آن جایى كه نامه اعمال دست به دست مى شود، در صراط، و هنگام سنجش اعمال.

6ـ هروى گوید: امام رضا(ع) وارد بارگاهى شد كه هارون را آن جا در خاك نهاده بودند، در كنار گور او با دست خویش خطى بر زمین كشید و فرمود: این تربت من است كه در آن دفن مى شوم و خدا این جا را محل آمد و شد پیروان و دوستداران من خواهد ساخت. هر زائرى كه به دیدار من آید و هر مسلمانى كه بر من سلام دهد، با شفاعت ما اهل بیت، بخشش و رحمت خداوندى را از آن خود خواهد كرد.

7ـ عبدالعظیم حسنى گوید: به امام جواد(ع) عرض كردم: من میان زیارت قبر جدّتان امام حسین(ع) و زیارت بارگاه پدرتان در طوس حیران مانده ام، شما چه مى گویید؟ فرمود: اندكى درنگ كن! سپس به خانه رفت و در حالى كه گونه هایش آغشته به اشك بود، بیرون آمد و فرمود: زائران بارگاه امام حسین(ع) فراوان اند و زائران قبر پدرم در طوس اندك.

8ـ صقر بن دلف گوید: از سرورم امام هادى (ع) شنیدم كه فرمود: هر كه به درگاه خداوند نیازى دارد، قبر جدّم امام رضا(ع) در طوس را بدین سان زیارت نماید كه نخست غسل كند، در بالاسر دو ركعت نماز بگزارد و در قنوت حاجت خویش را بر زبان آورد... اگر در خواسته اش معصیت یا بریدن از خویشان نباشد، مستجاب خواهد شد؛ زیرا جاى قبر آن حضرت پاره اى از بهشت است و هر مؤمنى كه آن را زیارت كند، خدا او را از آتش رهایى بخشد و در سراى امنیت جاى دهد.


تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی