تبیان، دستیار زندگی
ماهی کور با چشم سومش می‏بیند ماهی کور از نادر ترین گونه ی ماهیان جهان است . در دنیا در حدود ۴۰ گونه ماهی فاقد چشم در آبهای شیرین شناسایی گردیده ماهیانی که درغارهای بدون نور زندگی می کنند ، دارای چشمهای ریز و یا فاقد چشم هستند، در عوض دستگاه خط جانبی د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماهی کوری که می بیند

ماهی کوری که می بیند

ماهی کور با چشم سومش می‏بیند

ماهی کور از نادر ترین گونه ی ماهیان جهان است . در دنیا در حدود ۴۰ گونه ماهی فاقد چشم در آبهای شیرین شناسایی گردیده

ماهی کوری که می بیند

ماهیانی که درغارهای بدون نور زندگی می کنند ، دارای چشمهای ریز و یا فاقد چشم هستند، در عوض دستگاه خط جانبی درآنها توسعه زیادی پیدا کرده است.

این دستگاه قادر است تلاطم و جابجایی آب را حتی در کوچکترین مقادیر تعیین کند ، حال چه این تلاطم و جابجایی توسط حرکت خود ماهی ایجاد شده باشد یا اینکه موجودات زنده و اشیای دیگر آن را ایجاد کرده باشند.

ماهی ها می توانند با استفاده از این دستگاه ، اشیای ساکن مجاور، سایر ماهیان و موجودات زنده غذایی را پیدا کنند.

برخی ماهیان کور نیز دارای سلولهای چشایی در سر و یا سبیلک های توسعه یافته در اطراف دهان هستند که از آنها برای چشیدن و لامسه استفاده می کنند.

ماهی کوری که می بیند

در این میان  ماهی کور مکزیکی، شهرت جهانی دارد. این ماهی کور مکزیکی قادر است با غده صنوبری‏اش(چشم سوم) نور را تشخیص دهد.

در آبهای شیرین مکزیک، دو نوع ماهی هم‏شکل زندگی می‏کنند: یک نوع آنها دارای چشم هستند که نزدیک سطح آب و نوع دیگر کور که در غارهای درون آب زندگی می‏کنند.

در آغاز تولد، ماهی‏های کور مکزیکی، چشم اولیه‏ای را که نوعی ماده تشکیل‏دهنده چشم است، همچون تخمکی پرورش می‏دهند، اما آن در همان مراحل اولیه رشد، فاسد شده و رویش با پوست پوشیده می‏شود. قبلاً این طور تصور می‏شد که این ماهی نمی‏تواند نور را حس کند.

در حالی‏که چشمان این ماهی هیچ کارکردی نداشتند، محققان دریافتند که ماهی می‏تواند نور را تشخیص دهد.

ماهی کوری که می بیند

این عضو حسی، در برخی مهره‏داران به نام غده صنوبری یا چشم سوم مشهور است.

حرکت و واکنش به سمت سایه، رفتاری است که می‏تواند به بچه ماهی‏ها کمک کند تا بتوانند با پنهان شدن در زیر هر شیء شناوری از دست شکارچیان فرار کنند.

محققان این‏طور نتیجه‏گیری کردند که وجود غده صنوبری برای چنین رفتارهایی ضروری است، و نه تنها غده صنوبری قادر به دیدن نور است، بلکه یک ارتباط عصبی نیز بین غده صنوبری و سیستم حرکتی وجود دارد.

ترجمه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

 ماهی های شیرخوار

 مدرسه ماهی ها

 اژدهای دریایی برگدار

 خرگوش دریایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.