تبیان، دستیار زندگی
آغاز شد خبرگزاری دانشجویان ایران بنیادی خصوصی در یک نظرسنجی از مردم خواسته که هفت بنای تاریخی جهان را از میان 21 بنای برگزیده این بنیاد، به عنوان عجایب هفتگانه جدید انتخاب کنند. این سازمان سوئیسی که "بنیاد عجایب هفتگانه جدی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رای‌گیری برای انتخاب عجایب هفت‌گانه‌ جدید آغاز شد


خبرگزاری دانشجویان ایران

بنیادی خصوصی در یک نظرسنجی از مردم خواسته که هفت بنای تاریخی جهان را از میان 21 بنای برگزیده این بنیاد، به عنوان عجایب هفتگانه جدید انتخاب کنند.

این سازمان سوئیسی که "بنیاد عجایب هفتگانه جدید" نام دارد، از مردم سراسر جهان خواسته که در طول سال 2006 از طریق تلفن و اینترنت، بناهای محبوب خود را اعلام کنند. نتیجه این نظرسنجی روز اول ژانویه 2007 اعلام خواهد شد.

در بین نامزدهای "عجایب هفتگانه جدید" علاوه بر آثار تاریخی از جمله دیوار بزرگ چین، آکروپولیس آتن و کولوسیوم رم که ساخت آنها به ده ها قرن پیش باز می گردد، سازه های مدرن نیز جای دارند که ساختمان اپرای سیدنی، برج ایفل پاریس و مجسمه آزادی نیویورک در این میان اند.

ساختمان تاج محل هند، مجسمه عیسی مسیح در ریودژانیرو، مسجد ایا صوفیا در استانبول و شهر قدیمی پترا در اردن نیز در میان فهرست اند.

با وجود اینکه بسیاری از بناهای تاریخی ایرانی مانند خرابه های تخت جمشید و میدان نقش جهان اصفهان در میان فهرست آثار ثبت شده یونسکو هستند، هیچ نماینده ای از ایران در نامزدهای عجایب هفتگانه جدید وجود ندارد.

تنها نامی که از عجایب هفتگانه اصلی در میان فهرست نامزدهای عجایب هفتگانه جدید هم وجود دارد، اهرام ثلاثه مصر است.

باغهای معلق بابل، معبد آرتمیس، مجسمه زئوس، مجمسه عظیم الجثه رودس، اهرام ثلاثه مصر، فانوس اسکندریه معبد هالیکارنسوس که به عنوان عجایب هفتگانه شناخته می شوند، همه در خاورمیانه و یا کشورهای حوزه مدیترانه قرار داشتند و حدود دو هزار سال پیش توسط فیلون بیزانسی، فیلسوف یونانی انتخاب شده اند.

شرط ورود به فهرست نامزدهای عجایب هفتگانه جدید ساخته شدن آن توسط انسان، تکمیل آن پیش از سال 2000 و "قابل قبول بودن" چگونگی نگهداری آن بوده است.

بنیاد عجایب هفتگانه جدید که رئیس سابق یونسکو نیز در میان اعضای آن است هدف این نظرسنجی را جلب توجه جهان نسبت به خرابی میراث فرهنگی جهان اعلام کرده است.

روابط عمومی موسسه تبیان