تبیان، دستیار زندگی
سید محمد حسینی در این مراسم اعلام کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی هنرمندان و عوامل سریال مختارنامه را بدون نوبت به حج و عتبات عالیات اعزام می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از عوامل مختارنامه

فریبرز عرب نیا

 سید محمد حسینی در این مراسم اعلام کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی هنرمندان و عوامل سریال مختارنامه را بدون نوبت به حج و عتبات عالیات اعزام می‌کند.

به گزارش ایسنا، داوود میرباقری کارگردان سریال مختارنامه در این مراسم با تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان سیمافیلم و بازیگران و دست‌اندرکاران سریال مختارنامه، گفت: قصه‌ ما حول شخصیت مختار متمرکز و همه منطق هنری ما بر این اساس استوار بود؛ اینکه با شخصیت مختار همسفر شویم.

اما توصیه‌ها و به‌خصوص توصیه آقای ضرغامی در اوایل کار این بود که به کربلا پرداخته شود؛ گرچه مقداری از حوادث کربلا با منطق روایی فیلمنامه پیش‌بینی شده بود. اصرار آقای ضرغامی بر این بود که به کربلا مفصل‌تر پرداخته شود. بنابراین بخش‌هایی به کربلا اضافه شد. الان که نگاه می‌کنیم می‌بینیم حیف بود اگر مختارنامه با واقعه‌ کربلا گره نمی‌خورد و متبرک نمی‌شد. بخش کربلا انرژی زیادی از همه گرفت.

میرباقری ادامه داد: عاشورا واقعه‌ای است که به لحاظ بار فرهنگی و انرژی که دارد در جهان بی‌نظیر است و شاید در تاریخ بشریت و در هر زمانی تاریخ را متحول کند. وی اظهار کرد: به بهانه مختارنامه برخی از صحنه‌های مهم کربلا را به تصویر کشیدیم. امروز که نگاه می‌کنم از لحاظ پردازش و تصویر، صحنه‌های آبرومندی از آب درآمده است.

اما اگر بخواهیم نوعی کمال‌گرایی داشته باشیم راه همیشه باز است تا افرادی این صحنه‌ها را بهتر از من به تصویر بکشند. ما تلاشمان را انجام دادیم که صادقانه این صحنه‌ها خلق شود. از همان ابتدا فکر می‌کردم اگر قرار باشد مختارنامه صحنه شاخصی داشته باشد، صحنه کربلاست.

عاشورا واقعه‌ای است که به لحاظ بار فرهنگی و انرژی که دارد در جهان بی‌نظیر است و شاید در تاریخ بشریت و در هر زمانی تاریخ را متحول کند.

میرباقری تاکید کرد: در طول ساخت این مجموعه سعی کردم آن را با منطقی بسازم که برای همه قابل دیدن باشد. عمده‌ترین دلیل من برای اینکه مختارنامه به روایت شیعی ساخته نشد، این بود که آن را برای مخاطب خودی نمی‌ساختیم. برخی هستند که منطق ما را نمی‌شناسند و شاید بتوان در نوع نگاه‌ها تجدیدنظر کرد و به نگاه واحدی رسید.

میرباقری

این منطق در کل «مختارنامه» وجود دارد. اگر بعضی‌ها با این مسئله عناد داشته باشند عمدتا مشکل به این آدم‌ها برمی‌گردد و مشکل معمولا بعد سیاسی پیدا می‌کند اما اگر با یک نگاه پژوهشی و عالمانه نگاه کنیم منطق مختارنامه بر مشترکات بنا شده و سعی کردیم در پژوهش‌ها به اسنادی استناد کنیم که مورد قبول فرقه‌های مسلمان باشد. فکر می‌کنم مختارنامه درمجموع برای همه مسلمانان‌ قابل دیدن است و همه مسلمانان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

کارگردان «مختارنامه» ادامه داد: آنچه تا به حال دیده‌ایم مقدمه بوده است. 12 - 13 قسمت اول برای معرفی شخصیت‌ها و مکان‌ها بوده است. اصل مختارنامه قیام مختار است که از قسمت 14 به بعد سریال ابعاد واقعی خود را بیان خواهد کرد که امیدوارم مثل مقدمه مفید باشد.

وی ابراز امیدواری کرد تلاشی که در مختارنامه اتفاق افتاده راه و بهانه‌ای باشد که مسیر فیلمسازی تاریخی ایران پرشورتر باشد و دیگران تشویق شوند کاری را که شروع شده به نقطه کمال برسانند. در ادامه مراسم تقدیر از عوامل سریال مختارنامه، فریبرز عرب‌نیا - بازیگر نقش مختار - با اشاره به سفرهای چندین‌ساله گروه مختارنامه برای تهیه این سریال گفت: دغدغه بسیار عظیمی جلوی من بود و امید بسیار عظیمی داشتم که این سریال استانداردهای تلویزیون را بالا ببرد. داوود میرباقری هم بیشتر از من به این امر اعتقاد داشت.

وی افزود: ساختن کارهایی که تعهد اجتماعی دارند، وظیفه دشواری را به دوش کارگردان می‌گذارد. در چنین کارهایی کارگردان به‌رغم مسئولیت‌هایی که دارد، نباید آسان از کنار مسائل پشت فیلمنامه و پشت دوربین بگذرد و باید به آنها هم توجه کند.

عرب‌نیا تاکید کرد: ساختن کارهای تاریخی و به‌خصوص کارهای شیعی با همه منابعی که وجود دارد، سخت‌تر است. با تمام این اوصاف گمانم این است که مختارنامه بعدها بهتر فهمیده می‌شود.

بازیگر نقش مختار همچنین گفت: من در مذهب خودم را صاحب صلاحیت نمی‌دانم اما به‌عنوان یک مخاطب ساده می‌دانم که کار بسیار بزرگی انجام شده است. در حوزه هنر تصویرسازی و فرهنگی نیز کاری انجام شده که به‌زودی فهمیده نخواهد شد؛ کوچک‌ترینش بالا بردن استانداردهای تصویرسازی در یک مجموعه عظیم به نام رسانه ملی و تسری پیدا کردن آن به حوزه سینماست که در این وانفسا که کار و فیلمنامه چندان خوبی پیدا نمی‌شود، نیازمند ازخودگذشتگی زیاد و ایستادن جلوی ناملایمات است. بالا بردن استانداردها در کشوری که مجبور است از مجموعه تصویرسازی جهان عقب نماند و توانایی‌ مالی‌اش شاید این اجازه را ندهد که این ناتوانی و خلأ را پر کند، از خودگذشتگی زیادی لازم دارد.

حسینی و میرباقری

در این مراسم همچنین مهدی فخیم‌زاده، بازیگر سریال مختارنامه گفت: من در این کار تنها یک بازیگر بودم. 16 - 17 سال بود که مقابل دوربین کارگردانی جز خودم نرفته بودم. وی که در سریال مختارنامه نقش عمربن‌سعد را بازی کرده، یادآور شد که داوود میرباقری در سمیناری در قم، به من بازی در مختارنامه را پیشنهاد داد. وی افزود: من در سریال «تنهاترین سردار» عمربن‌سعد را تصویر کرده بودم ولی این شخصیت در مختارنامه از نگاه داوود میرباقری به نمایش درآمده است.

به هنگام ایفای نقش در مختارنامه نگاهم را به میرباقری دوخته بودم تا ببینم او چه ذهنیتی نسبت به این شخصیت دارد تا آن را به نمایش بگذارم. فریبا کوثری نیز که نقش همسر مختار را ایفا می‌کند، در بخش دیگری از این مراسم گفت: معتقدم هیچ‌کس به جز فیلمنامه و داوود میرباقری ستاره این سریال نیست.

در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان سینمایی، مالی و هنری وی و همچنین رئیس مرکز سیمافیلم، از عوامل و بازیگران سریال مختارنامه با اهدای یک جلد قرآن کریم، یک جلد دیوان حافظ و هدایای نقدی تقدیر شد. در این مراسم همچنین از هنرمندان فقیدی که در ساخت مختارنامه همکاری داشته‌اند، تقدیر شد. داوود میرباقری در حاشیه مراسم تجلیل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از عوامل مختارنامه به خبرنگاران گفت: حدود 50 دقیقه از مختارنامه به برخی حوادث کربلا مثل نماز ظهر عاشورا و قصه زهیر می‌پردازد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی