تبیان، دستیار زندگی
بازیهای آسیایی که تمام شد، انگار همه جو گیر شده بودند. هر کس در این جو گیری قولی می داد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس برای ورزش کاری نمی کند؟

مجلس، ورزش ،

بخش ورزشی - بازیهای آسیایی که تمام شد، انگار همه جو گیر شده بودند. هر کس در این جو گیری قولی میداد.

رسانه ها می گفتند که باید فوتبال را رها کرد و به رشته های دیگر پرداخت؛ مسوولان هم از برنامه هایشان برای المپیک لندن سخن می گفتند و تعدادی نماینده مجلس از لزوم بازنگری اختصاص یک درصد بودجه سازمان ها و ارگانهای دولتی به ورزش حرف زدند اما ده روز پس از این خوش زبانیها نه رسانه ها موضوعات سبک فوتبال را رها کردند، نه در ظاهر خبری از برنامه های پیش رو برای ورزش ایران جهت حضور در المپیک لندن شد و نه نماینده های مجلس به قول خود وفا کردند.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛  با این حال در میان تمام این قولهای انجام ناشده، نکته ای که آینده مبهمی را برای ورزش ایران ترسیم کرده به بد قولی مجلس برای بازنگری قانون اختصاص یک درصد بودجه سازمان های دولتی به ورزش بر میگردد.

* آغاز تحولی جدید در ورزش با قانون یک درصد

در شروع برنامه پنج ساله نخست تصویب یک قانون ورزش ایران را زیر و رو کرد. نمایندگان وقت مجلس یک سال پیش از شروع برنامه پنج ساله نخست، قانونی تصویب کردند که بر اساس آن تمامی سازمانها و ارگانهای دولتی می توانستند یک درصد از بودجه سالیانه خود را به ورزش اختصاص بدهند.البته این قانون الزامی را برای سازمانهای دولتی به وجود نمی آورد و دستگاهها بسته به تصمیم مدیران عالی رتبه شان می توانستد درباره اختصاص این بودجه به ورزش قهرمانی یا همگانی تصمیم گیری کنند.

ورزش

با این حال بعضی وزارت خانه ها مانند وزارت صنایع بیشتر از این یک درصد را هم خرج ورزش کردند تا تیمهای پرقدرتی مانند سپاهان و ذوب آهن در رشته های مختلف ظهور پیدا کنند اما بعضی دیگر از سازمان های دولتی تصمیم گرفتند که پولشان را به ورزش نیاورند. با این حال همان توصیه مجلس به سازمانهای دولتی برای تحولی عظیم در ورزش هم کفایت می کرد. ظهور ستارگانی مانند هادی ساعی، علیرضا دبیر و ... دست پرورده همان قانون مجلس بود.

* پایان یک تصمیم مهم

ابتدای سال 89 قانون پنج ساله نخست به پایان رسید اما با درخواست رییس جمهور، مجلس برای یک سال دیگر یعنی تا آخر سال جاری این قانون را تمدید کرد؛ با این حال از اواسط سال 89 کار تدوین قانون پنج ساله دوم آغاز شد.

مهمترین روز برای ورزش هم پیش از بازیهای آسیایی گوانگجو بود و در شرایطی که پیش بینی می شد نمایندگان مجلس دوباره قانون اختصاص یک درصد بودجه سالانه سازمان ها و دستگاه های دولتی را به ورزش را در قانون پنج ساله دوم بگنجانند، نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مجلسی ها سازمان های دولتی نظیر سازمان تربیت بدنی را هم از خرج کردن در ورزش قهرمانی منع کردند تا عملا آینده ای مبهم برای باشگاه های دولتی نظیر پرسپولیس و استقلال ترسیم شود.

البته همان موقع هم بعضی از نمایندگان مجلس مانند سید جلال یحیی زاده هم گفتند که احتمال بازنگری این قانون وجود دارد اما نه خبری از درخواست سازمان تربیت بدنی برای تجدید نظر نسبت به این مساله بود و نه نمایندگان مجلس برای بازنگری این قانون تصمیم مجددی گرفتند.

، کشتی ،  گوانگجو

* امیدواری و دوباره ناامیدی

چند روز پس از بازیهای آسیایی و نتایج درخشانی که ورزشکاران ایرانی در گوانگجو رقم زدند، تابش یکی از نمایندگان مجلس به سایت سازمان تربیت بدنی گفت که بعد از نتایج ورزش ایران در چین مجلس قانون اختصاص یک درصد بودجه سازمانهای دولتی به ورزش را بازنگری می کند اما از آن روز تا به حال نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه دیگر خبری هم از تعریف و تمجیدهای نمایندگان مجلس از ورزشکاران ایرانی نیست.

انگار همه از یاد برده اند که ورزش چه روزهای خوشی را در اواخر آبان و اوایل آذر برای مردم ایران رقم زد. به هر حال نمی توان از نقشی که قانون اختصاص یک درصد بودجه سازمانهای دولتی به ورزش در توسعه رشته های ورزشی رقم زد، غافل بود.

با این حال باز هم میتوان به مجلس امیدوار بود که با یادآوری شور و شعفی که ورزش ایران در گوانگجو در کشور به وجود آورد، قانون منع اختصاص یک درصد به ورزش را بازنگری کند. با این همه اتفاقی که افتاده اینکه مجلسی ها در بازنگری مجددشان بازهم رای به تصویب اختصاص یک درصد بودجه به ورزش نداده اند تا آینده ورزش قهرمانی در کشور مبهمتر از گذشته دنبال شود.

گروه جامعه و ارتباطات

نویسنده - محسن معتمدکیا