تبیان، دستیار زندگی
استفاده از لنزهاى تماسى چشمى با جنبه درمانى و یا زیبایى در سال هاى اخیر رشد چشمگیرى داشته است. این كه لنزهاى استاندارد را از كجا باید تهیه كرد و چه نكاتى در استفاده از آنها باید رعایت شود، از سؤالات همیشه مطرح، براى مصرف كنن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه لنزهاى چشمى در درمان و زیبایى


جایگاه لنزهاى چشمى در درمان و زیبایى

استفاده از لنزهاى تماسى چشمى با جنبه درمانى و یا زیبایى در سال هاى اخیر رشد چشمگیرى داشته است. این كه لنزهاى استاندارد را از كجا باید تهیه كرد و چه نكاتى در استفاده از آنها باید رعایت شود، از سؤالات همیشه مطرح، براى مصرف كنندگان است.

خانم دكتر رحیمى عضو هیأت علمى كنگره سراسرى چشم پزشكى ایران در این خصوص مى گوید: براى اصلاح عیوب انكسارى، علاوه بر عینك از لنزهاى تماسى هم استفاده مى شود. البته گاهى لنز صرفاً جهت زیبایى و برخى مواقع هم به عنوان تنها روش درمانى مصرف مى شود. مثلاً در بیماران مبتلا به عیب آستیگمات نامنظم و یا بیمارانى كه به قوز قرنیه (كراتوكوئوس) مبتلا هستند عینك جوابگو نیست و براى درمان باید از لنز استفاده شود.

لنز جزء وسایل شخصى محسوب مى شود و استفاده چند نفر از یك لنز به شدت خطرآفرین است به نحوى كه خطر انتقال هپاتیت و ایدز از طریق لنز مشترك همواره وجود دارد.

وى با اشاره به وجود دو نوع لنز سخت و نرم در بازار گفت: لنزهاى سخت داراى ساختمان پُلیمرى هستند و نمونه هاى جدید آن نافذ اكسیژن بوده و بدین ترتیب بسیارى از معایب ناشى از لنز سخت رفع شده است. دكتر رحیمى با بیان این كه استفاده از لنزهاى سخت در اصلاح عیب آستیگماتیسم چشم مؤثر است مى گوید: از دیگر ویژگى هاى لنز سخت، احتمال كمِ عفونت آن نسبت به لنزهاى نرم است. وى مى افزاید: حساسیت هاى پلكى به علت تماس لنز با پلك، در لنزهاى سخت كمتر است اما همه بیماران قادر به تحمل لنز سخت نیستند. لنزهاى نرم بیشتر براى ورزشكاران و یا براى مصرف كوتاه مدت مثل مهمانى ها كاربرد دارد. این در حالى است كه خطر عفونت هاى چشمى در مصرف كنندگان لنزهاى نرم همواره بیشتر است و به طور كلى لنزهاى سخت به مراتب مطمئن تر از لنزهاى نرم هستند.

دكتر رحیمى فوق تخصص قرنیه مى گوید: در صورت عدم رعایت بهداشت فردى، استفاده از لنزهاى نرم مى تواند عواقب خطرناك غیرقابل برگشتى را براى فرد به همراه داشته باشد. لنزهاى نرم حاوى آب هستند و زمانى كه در چشم قرار دارند آب آنها از اشك چشم و در خارج چشم از محلولى كه در آن قرار دارند تأمین مى شود. وى تأكید مى كند: در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتى احتمال رشد میكروب در لنز نرم و بروز عفونت قرنیه وجود دارد در حالى كه لنزهاى سخت به لحاظ خشك بودن استعداد كمترى براى رشد میكروب دارند. دكتر رحیمى با بیان این كه ممانعت از ورود لنزهاى رنگى به كشور به ورود قاچاق آن منجر مى شود، مى گوید: لنزهاى رنگى از لحاظ جنس كاملاً مشابه لنزهاى طبى هستند و حتى كارخانجات شناخته شده سازنده لنزهاى طبى در دنیا، لنزهاى رنگى را نیز تولید مى كنند. وى هشدار مى دهد:

جایگاه لنزهاى چشمى در درمان و زیبایى

خرید لنزهاى رنگى از مراكز غیرمعتبرى مثل سوپرماركت ها و بوتیك ها مى تواند خطر آفرین باشد و حتى به از دست دادن قدرت بینایى منجر شود. دكتر رحیمى با اشاره به وجود دو نوع لنز رنگى در بازار مى گوید: نوعى از این لنزها در ظروف شیشه اى نگهدارى مى شوند كه طویل المدت بوده و قیمت بالاترى نسبت به نوع دوم دارند اما یك سرى لنزها كه متأسفانه در بوتیك ها به فروش مى رسد و به اسم لنز مدت دار معروف اند در ظروف آلومینیومى به نام بلیستر قرار دارند كه فقط به مدت یك هفته اجازه مصرف آن وجود دارد در حالى كه هیچ مصرف كننده اى نه تنها پس از یك هفته آن را دور نمى اندازد بلكه به دوستان خود نیز قرض مى دهد.

عده اى از استفاده كنندگان از لنزهاى رنگى آنها را فقط در سرم نمكى نگهدارى مى كند كه این درست مثل آن است كه دست هاى كثیف فقط با آب شست وشو شوند. سرم فقط محلول شست وشوى لنز است و محلول نگهدارى آن نیست. محلول هاى نگهدارى لنز حاوى موادى هستند كه لنز باید حداقل به مدت 5 ساعت در آن نگهداری شود

بیشترین موارد عفونت چشمى در این نوع مصرف كنندگان لنزهاى رنگى بروز مى كند كه علت آن استفاده ناصحیح از لنزهاى رنگى است نه صرفاً استفاده از لنز. وى در ادامه توضیح مى دهد: عده اى از استفاده كنندگان از لنزهاى رنگى آنها را فقط در سرم نمكى نگهدارى مى كند كه این درست مثل آن است كه دست هاى كثیف فقط با آب شست وشو شوند. سرم فقط محلول شست وشوى لنز است و محلول نگهدارى آن نیست. محلول هاى نگهدارى لنز حاوى موادى هستند كه لنز باید حداقل به مدت 5 ساعت در آن نگهدارى شود. به گفته این فوق تخصص قرنیه چشم، نوعى عفونت انگلى به اسم آمیب آكانتومبا در لنزهاى تماسى به خوبى رشد مى كند و در صورت عدم رعایت نكات بهداشتى و عدم قرار گیرى لنز در محیط ضدعفونى، احتمال بروز این نوع عفونت در استفاده كنندگان لنز و از بین رفتن قرنیه افزایش مى یابد.

جایگاه لنزهاى چشمى در درمان و زیبایى

دكتر رحیمى تأكید مى كند: افراد مصرف كننده لنزهاى تماسى باید حین شنا و استحمام، لنزها را از چشم خارج كنند تا خطر آلودگى به قارچ ها و آمیب آكانتومبا كاهش یابد. همچنین خوابیدن با لنز خطر عفونت هاى چشمى را تا 10 برابر افزایش مى دهد. وى با غلط دانستن این باور كه استفاده از عینك یا لنز سبب كاهش و یا عدم استفاده سبب افزایش نمره عینك مى شود، مى گوید: عینك و لنز هیچ تأثیرى در سیر انكسارى ندارد و صرفاً براى اصلاح و رفع اشكالات سردرد و خستگى چشم ناشى از كاهش قدرت بینایى استفاده مى شود. وی همچنین تجویز هر نوع لنز را از وظایف پزشك مى داند و معتقد است: ورود لنزهاى غیراستاندارد از كشورهاى همسایه و استفاده از آنها عوارض و عواقب جبران ناپذیرى به همراه دارد. لنز جزء وسایل شخصى محسوب مى شود و استفاده چند نفر از یك لنز به شدت خطرآفرین است به نحوى كه خطر انتقال هپاتیت  و ایدز از طریق لنز مشترك همواره وجود دارد.

درهر حال اگرچه هیچ رنگى به زیبایى رنگ خداداد چشم خودتان نیست، چنانچه به عنوان تنوع گهگاه از لنز رنگى استفاده مى كنید به رعایت نكات بهداشتى آن توجه بسیار داشته باشید.

كورش اسعدى بیگى

مطالب مرتبط

مراقب چشمان خود باشید

در انتخاب عینك دقت كنید ، زیرا ...

استرابیسم (انحراف چشم یا لوچی)

از پف زیر چشم بیشتر بدانیم

چرا رنگ دو چشم بعضی از افراد با هم متفاوت است؟

کتاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.