تبیان، دستیار زندگی
حج مظهر توحید، و كعبه خانه ی توحید است. این كه در آیات كریمه ی مربوط به حج، بارها از ذكرالله سخن رفته، نشانه ی آن است كه در این خانه و به بركت آن، باید هر عامل غیر خدا از صحنه ی ذهن و عمل مسلمین زدوده شود و بساط انواع شرك از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حج در کلام رهبر


حج مظهر توحید، و كعبه خانه ی توحید است. این كه در آیات كریمه ی مربوط به حج، بارها از ذكرالله سخن رفته، نشانه ی آن است كه در این خانه و به بركت آن، باید هر عامل غیر خدا از صحنه ی ذهن و عمل مسلمین زدوده شود و بساط انواع شرك از زندگی آنان برچیده شود. در این محیط، محور و مركز هر حركتی خداست و طواف و سعی و رمی و وقوف و دیگر شعائرالله حج، هر یك به نحوی نمایش انجذاب به «الله» و طرد و نفی و برائت از «انداد الله» است. این است آن «ملت حنیف» ابراهیم(علیه السّلام)؛ بت شكن بزرگ و منادی توحید بر فراز قله ی تاریخ.

این كه خداوند متعال همه ی مسلمانان و هر كه از ایشان را كه بتواند، به نقطه ای خاص و در زمانی خاص فرا می خواند و در اعمال و حركاتی كه مظهر همزیستی و نظم و هماهنگی است، آنان را روزها و شب هایی در كنار یكدیگر مجتمع می سازد، نخستین اثر نمایانش، تزریق احساس وحدت و جماعت در یكایك آنان و نشان دادن شكوه و شوكت اجتماع مسلمین به آنان و سیراب كردن ذهن هر یك تن آنان از احساس عظمت است. با احساس این عظمت است كه مسلمان اگر تنها در شكاف كوهی هم زندگی كند، خود را تنها حس نمی كند.

با احساس این حقیقت است كه مسلمین در هر یك از كشورهای اسلامی، شجاعت برخورد با اردوگاه ضدیت با اسلام، یعنی همین سلطه ی سیاسی، اقتصادی دنیای سرمایه سالاری و عوامل و ایادی آن و نیرنگ و فتنه گری آن را می یابند.

و افسون تحقیر- كه اولین سلاح استعمارگران غربی در برابر ملل مورد تهاجمشان بوده و هست – درآنان نمی گیرد. با احساس این عظمت است كه دولت های مسلمان با تكیه به مردم خود، از تكیه به قدرت های بیگانه خود را بی نیاز حس می كنند و این فاصله ی مصیبت بار میان ملت های مسلمان با دستگاه های حاكم بر آنان پدید نمی آید.

حج، یك هجرت است. هجرت از خود ماست؛ هجرت از منیّت ماست، هجرت از آن زندانی ست كه ما را احاطه كرده، و گوهر یكدانه بی نظیر انسانی را در وجود ما مخفی و پنهان نگه داشته است. حج، هجرت از خود پرستی هایی ست كه از هوا و هوس ناشی می شود، هجرت از خود خواهی هایی ست كه ما را از خدا دور می كند؛ هجرت از طبقه بندی ها و مرزبندی هایی ست كه زندگی انسانها را از هم جدا می كند و فقیر و غنی، شریف و وضیع، بزرگ و كوچك برطبق معیارهای عامیانه مردمی را به هم نزدیك می كند و در كنار هم قرار می دهد، و وجه مشترك همه انسانها، یعنی عبودیت، را در همه زنده می كند.

«اِن لرّاحل الیك قریب المسافة.»یك قدم به سوی خدا برداشتن، دل انسان را روشن می كند. به انسان فتوح می بخشد. زنگارها را از جلو بصیرت انسان پاك می كند، و قدم بعدی و ادامه راه را برای انسان راحت تر می كند. این، همان موضوع اساسی در جنبه فردی این مسئله حج است؛ هیچ چیز جای این را نخواهد گرفت.

آنچه كه مهم است، این است كه ببینیم حج از ما چه می طلبد. ما امروز حكومت اسلامی هستیم؛ ادعای ما این است. ما معتقدیم كه حج، جا و میدان ماست. این میدان، با عظمت است. معلوم است كه عظمت این میدان، همان یكی، دو میلیون آدمی كه آن جا هستند، نیست؛ بلكه كل دنیای اسلام است، چون هر كدام به شهرها، كشورها و خانه های خودشان می روند و خبری از حج می برند. پس، شما از اندونزی تا اروپا را زیر پوشش گرفته اید .

اگر شما در حج كه هستید، بتوانید آن كاری را كه «و تكونوا شهداء علی الناس» ایجاب می كند، انجام بدهید، تمام دنیای اسلام را زیرپوشش گرفته اید. كاری انجام شده، كه با هیچ وسیله ی دیگری آن كار امكان ندارد. یعنی اگر ما روزنامه ای داشته باشیم و بتوانیم آن را در خانه ی این تعداد آدم در سراسر دنیا بفرستیم، نمی تواند آن اثری را داشته باشد كه حضور این جمع و تشكیل این جماعت و دیدن اشخاص و ابدان شماها برای آنها ممكن است این اثر را بگذارد.

حج متعلق به ماست. اصلاً حج میراث متقین است. متقین كجایند؟ متقین در این كشورند. نه این كه در كشورهای دیگر مسلمان و آدم باتقوا نیست – چرا هستند – اما خط و راهشان غلط است. جمع و فئه ی مؤمنه ای كه در راه پیامبر و ائمه حركت می كنند، در دنیا چه كسانی هستند؟ همین مردمی كه در ایران زندگی می كنند. بالاخره حج متعلق به اینهاست. حج، میراث این ملت و میراث این انقلاب و متعلق به آن است.

جمهوری اسلامی حج را شناخت. این، بصیرت امام بود. امام درست در سر بند های اساسی انگشت گذاشته بود. در اسلام خیلی واجب وجود دارد، روزه هم یك واجب اساسی است؛ اما امام روی نماز جمعه و روی حج ـ یعنی آن بخش های حساس و سر بندهای مهم ـ خیلی تكیه كرد و دایم از سال اول نسبت به حج حرف داشت و پیام می داد. البته من یادم است كه ایشان از قبل هم – یعنی سال 41 – به حجاج پیام می دادند.

سیاست های جهانی، نسبت به كوچكترین كارهای ما حساس است. ما بایستی كار را، هم دقیق و هم هوشمندانه، و هم نه چندان آشكار و واضح انجام بدهیم. یعنی لزومی ندارد كه از همین حالا بگوییم كه ما می خواهیم برویم حج را – نه مكه را – فتح كنیم؛ اما باید واقعاً نیتمان این باشد. ما باید حج را فتح كنیم و ان شاءالله برنامه ریزی را بر این اساس انجام بدهیم.

به جمهوری اسلامی اعتراض می كنند كه «چرا حج راسیاسی كرده اید؟» این است معنایش؟! برائت، یعنی این. برائت یعنی مردم در آنجا جمع شوندو علیه دژخیمهایی كه با كراوات و لباس اتو كشیده وادكلن زده می آیند و مثل وحشی ترینِ وحشیها، انسانها را می كشند، و نیز، علیه كسانی كه از اینها حمایت می كنندو علیه كسانی كه به نفع اینها درمجامع جهانی تصمیم می گیرند، فریاد سردهند. این، معنای برائت است. می شود كه حج خالی از این باشد؟! آیا حجِّ خالی از برائت،حج است؟! كسانی كه با قرآن و اسلام آشناهستند، جواب بدهند! منصفانه هم جواب بدهند! معنای آن حرف امام كه فرمود «حجّ بی برائتْ حج نیست»، یعنی این، برائت، جزو حج و تنیده در ذات حجّ است.

در خودِ اعمال حج، رمی جمرات، نماد دشمن شناسی و دشمن ستیزی است؛ و پیامبر مكرّم اسلام(صلّی الله علیه واله)، اذان برائت را در حج سر داد و‌آیات برائت را از حنجره ی امیر مؤمنان (علیه السّلام) در مراسم حج تلاوت فرمود. اگر جهان اسلام و امت اسلامی، روزی از وجود دشمنان جرّار فارغ گردد و چنین چیزی ممكن شود، برائت نیز بی فلسفه خواهد بود. ولی با وجود دشمنها و ستیزه گریهای كنونی، غفلت از دشمن و بی مبالاتی به برائت، خطایی بزرگ و پرخسارت است. اگر آن شناخت های پیشین به دست آید، دشمن جهان اسلامی نیز شناخته می شود.

هر پدیده، یا شخص، یا حكومتی و نظامی كه مسلمانان را از هویت اسلامیشان بیگانه كند، یا به تفرّق و پراكندگی بكشاند، یا به كسب عزت و عظمت اسلامی بی اعتنا، یا از آن مأیوس سازد، كاری دشمنانه می كند؛ و اگر خود، دشمن نیست، سرانگشت دشمن است!

پروردگارا ! به امام و قائد راحل ما، آن عبد صالح ممتحن و آن خلف صدق اولیا، آن انسان پرهیزگار و پارسا و هوشیار كه رضای تو را می جست و دوستی و دشمنیش به خاطر تو بوده و درراه تو از هیچ مشكل هراس نداشت، رحمت و فضل خود را نازل و شامل فرما و از حج حاجیان و عبادت عبادتگران و كوشش تلاشگرانی كه مشمول هدایت و راهبری او گشته اند، نصیب وافر به روح پاك او عاید فرما و آرزوی بزرگ او را كه همانا قیام حج ابراهیمی و بهره برداری امت اسلامی از این مراسم عظیم الهی است، جامه ی عمل بپوشان.

 HTTP://WWW.LABBAIK.IR/ 

احادیث حج

روایات حج

آموزش مناسک حج

حج در قرآن و روایات

آداب و احکام حج تمتع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.