تبیان، دستیار زندگی
معاد استثنادر قوانین خلقت نیست ! معاد مقتضای عدل الهی است ؛ عقیده به معاد ضمانت اجراییی تكالیف الهی است ؛ باید عوامل سعادت انسانها به كمال خود برسند . علاوه بر اینها ، براساس الهامات فطری ، مرگ پایان زندگی نیست و این الهامات منحصر به ما نیست و تمام اق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایست! باید بازرسی شوید

ایست

تا به حال از خودت پرسیده ای  مشمول کدام یک از آیات قرآن هستی ؟! اصلاً تا به حال یک دور قرآن را به منظور پیدا کردن مصداق هایی  برای هر آیه اش خوانده ای ؟!

با خودم فکر کردم و گفتم چون ما آدما برای همه کس و همه چیز وقت داریم ، جز قرآن و همیشه می گوییم : سرم شلوغه ، نمی رسم !!!در اینجا چند آیه از باب تذکری به خود بیان کنم تا شاید کمی برای اندیشیدن در آیات قرآن وقتی پیدا کنیم !!!!

روزی که بهترین دوست هم به دردمان نمی خورد!

آسمان چون فلز گداخته، كوه ها چون پشم متلاشی،هیچ دوستی سراغ دوستش را نمی گیرد .1

روزی كه آسمان چون فلز گداخته گردد و كوه ها چون پشم . و هیچ خویشاوندی از حال خویشاوندخودنپرسد.

« مُهل » به معنای ته مانده ی روغن زیتون و آهن و مس مذاب و غیر آن استعمال شده است.

« عِهن » به معنای پشم رنگارنگ است.

« حَمیم » و « حمم » به معنای آب داغ و جوشان است . از این رو به آب گرمی كه از منبع خود خارج می شود « حَمَّة » می گویند ؛ و به عرِق انسان و حیوان هم « حَمیم » می گویند. حمّام را هم به جهت آب گرم یا عرِق كردن انسان در آن «حَمّام» گفته اند .

« حامِیَة » نیز به معنای گرم و سوزنده است. و در این آیه ، « حَمیم » به معنای خویشاوند مهربان است ،زیرا در حمایت از خویشاوند خود حادّ و داغ است ؛ و حتی به هر كسی كه مهربان باشد« حَمیم » گویند ، زیرا در حمایت از دوست خود گرم و محكم است.

معاد استثنا در قوانین خلقت نیست!

معاد مقتضای عدل الهی  است ؛ عقیده به معاد ضمانت اجرایی تكالیف الهی است ؛ باید عوامل سعادت انسانها به كمال خود برسند .

علاوه بر اینها ، براساس الهامات فطری ، مرگ پایان زندگی نیست و این الهامات منحصر به ما نیست و تمام اقوام ، حتی انسانهای نخستین ، واجد آن بوده اند ؛ و در یك كلام باید گفت : عشق به خلودو جاودانگی در فطرت انسان مكنون است ؛ و این خود دلیل واضحی است بر اینكه انسان بر حسب ساختمان خلقتش در مسیر بقا قرار دارد نه در مسیر فنا .

روزی كه نه مال سود می دهد و نه فرزندان ؛ مگرآن كس كه با قلبی رَسته از شرك به نزد خدا بیاید

متوسل به هر چیزی برای نجات

مرز بین مردم در قیامت

« گنه كار دوست دارد هر چه داشته بدهد تا نجات یابد  » .2

یكدیگر را برابر چشمانشان آرند . گناهكار دوست دارد كه خویشتن را بازخرد به فرزندانش ، و زنش و برادرش ، و عشیره اش كه او رامكان داده است ، و همه ی آنها كه در روی زمین اند ، و نجات یابد.

« یَوَدُّ » از مصدر « وِدّ » و « وِداد » و « مَوَدَّة » به معنای دوست داشتن است .

وَدُود ، ازاسماءاللّه ، هم به معنای دوست دارنده است .

خداوند در آیات متعددی از قرآن كریم از این حالت انسان مجرم در صحنه ی قیامت سخن گفته است تا هم اِخبار از غیب باشد و هم هشداری به او و هم دفع توهم از او كه مبادا گمان كند آن روز می شود راه فراری از عذاب الهی پیدا كرد.

« فَالیَومَ لایُؤخَذُ مِنكُم فِدیَةٌ وَ لا مِنَ الَّذینَ كَفَرُوا ؛ پس امروز نه از شما فدیه ای پذیرفته می شود و نه از كافران .»3

« وَاتَّقُوا یَوماً لا تَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَیئاً وَ لا یُقبَلُ مِنها شَفاعَةٌ وَ لا یُؤخَذُ مِنها عَدلٌ وَ لاهُم یُنصَرُونَ ؛ و از روزی بترسید كه كسی مجازات دیگری را نمی پذیرد و نه از اوشفاعت پذیرفته می شود و نه غرامت از او قبول خواهد شد و نه یاری می شوند .»4

در سوره بقره نیز وجود هر گونه خرید و فروش و دوستی و رفاقت درقیامت منتفی شده است . و نیز می فرماید:

« اِنَّ الَّذینَ كَفَرُوا لَن تُغنِیَ عَنهُم اَموالُهُم وَ لااَولادُهُم مِنَ اللهِ شَیئاً  ؛ كافران هرگز نمیتوانند در پناه اموال و فرزندانشان از مجازات خدا در امان بمانند .»5

« اِستَجیبُوا لِرَبِّكُم مِن قَبلِ اَن یَأتِیَ یَومٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللهِ ما لَكُم مِن مَلجَأٍ یَومَئِذٍ وَ ما لَكُم مِن نَكیرٍ ؛ اجابت كنید دعوت پروردگار خود را، پیش از آنكه روزی فرارسد كه بازگشتی برای آن در برابر ارادة خدا نیست ؛ و در آن روز نه پناهگاهی دارید و نه مدافعی .» 6

« یَومَ لا تَملِكُ نَفسٌ لِنَفسٍ شَیئاً ؛ روزی است كه هیچ كس قادر بر كاری به سود دیگری نیست .»7

مواظب باشید !

خداوند در خلال آیات 17 و 18 سوره معارج دو ویژگی سرنوشت ساز و تعیین كنند ه مجرمان را كه به سبب آن دوزخی شده اند بیان كرده است:

« اَدبَرَ وَ تَوَلّی » ، به تعالیم توحیدی پیامبر(ص)پشت كردن.

« وَ جَمَعَ فَاَوعی » ، جمع مال و ثروت و ذخیره كردن آن .

اولین مورد ، سبب از بین رفتن حیات فردی انسان است ، چه اینكه روح آدمی را بقا و دوامی جز توحید نیست ؛

و دیگری ، سبب از بین رفتن حیات اجتماعی انسان است ، چه اینكه اجتماع بشری با انفاق و نوع دوستی و ایثار و بخشش باقی می ماند.

كافران هرگز نمیتوانند در پناه اموال و فرزندانشان از مجازات خدا در امان بمانند

قلب سلیم تنها سرمایه نجات
قیامت

روزی كه نه مال سود می دهد و نه فرزندان ؛ مگرآن كس كه با قلبی رَسته از شرك به نزد خدا بیاید.  8

سلامت قلب به چیست؟

از جمله مسائل مورد توجه قرآن كریم و روایات شریف ، قلب و سلامت و حیات آن وامراض و نقایص و مرگ آن است . قرآن گاهی فرموده : قلب غلیظ و سخت تر از سنگ می شود: « ثُمَّ قَسَت قُلُوبُكُم مِن بَعدِ ذ"لِكَ فَهِیَ كَالحِجارَةِ اَو اَشَدُّ قَسوَةً » و در جایی فرموده قلب مریض می شود : « فی قُلُوبِهِم مَرَضٌ » 10؛ و در آیه دیگر فرموده : قلب زنگ میزند وتیره می شود: «كَلاّ بَل رانَ عَلی" قُلوبِهِم»11؛ همچنین فرموده قلب مُهر زده می شود و دیگرهدایت پذیری اش را از دست میدهد : « خَتَمَ اللهُ عَلی"قُلُوبِهِم »12؛ اما گناهان را به قلب نسبت نمی دهد : « وَ لكِن یُؤاخِذُكُم بِما كَسَبَت قُلُوبُكُم » 13

وفرموده : قلب است كه میترسد: « سَنُلقی فی قُلُوبِ الَّذینَ كَفَرُوا الرُّعبَ »14؛ و قلب وسیله فهم و درك هدایت است : « لَهُم قُلُوبٌ لا یَفقَهُونَ بِها »15؛ و ایمان حقیقی و هدایت واقعی نفوذ ایمان و توحید به قلب است و حالت تسلیم آن است: « وَ لَمّا یَدخُلِ الایمانُ فی قُلُوبِكُم »16؛ و بالاخره خداوند قلب را مخزن رأفت و رحمت و اطمینان و سكینه معرفی كرده و آن را مرتبط با ذات مقدس خداوند دانسته است ؛ « وَ جَعَلنا فی قُلُوبِ الَّذینَ اتَّبَعُوهُ رَأفَةً وَ رَحمَةً.» 17

درقیامت چیزی جز قلب سلیم به كار نمی آید

« سَلیم » از مادّة « سَلم» است به معنای سلامت و سالم بودن از بیماریها

در ارزش واهمیت آن در روایات ، همین بس كه امام علی(ع) فرمودند:

« اِذا اَحَبَّ اللهُ عَبداً رَزَقَهُ قَلباًسَلیماً وَ خُلُقاً قَویماً ؛ هر گاه خداوند بنده ای را به دوستی خود برگزیند به او سلامت قلب و نیكی خُلق عطا می كند ».18

از رسول خدا(ص)درباره قلب سلیم پرسیدند. حضرت فرمود: « قلب سلیم دینداری به دور از شك و پیروی از هوای نفس است و نیز عمل كردن خالصانه و بدون تظاهر وشهرت طلبی .» 19

امام علی(ع) فرمودند : « شرط رسیدن به سلامت قلب این است كه برای مؤمنان همان را پسندی كه برای خود می پسندی .»20

سعی کنیم در زندگی زمانی را برای بهره برداری از آیات نور باز کنیم . قطعاً نتایج روشنش را در زندگی لمس خواهیم کرد .

فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان


پی نوشت ها :

1- معارج / 8 – 10

2- همان / 11 – 14

3- حدید / 15

4- بقره / 48

5- بقره / 254

6- شوری / 47

7-انفطار / 19

8- شعراء / 88 – 89

9- بقره / 74

10-همان / 10

11- مطففین / 14

12-بقره / 7

13-همان / 225

14-آل عمران / 151

15- منافقون /3

16- حجرات / 14

17-حدید / 27

18-نهج البلاغه / ح 27

19-نهج الفصاحه

20-نهج البلاغه / ح 55