تبیان، دستیار زندگی
ی شكوهمند از راه رسید ایرنا انجمن نجوم آماتوری ایران اعلام کرد: بارش شهابی كوادرانتی قبل از نیمه شب سه‌شنبه سیزدهم دی ماه امسال به اوج خود می‌رسد. زمان اوج بارش ? ??:???به وقت ایران است و كانون این بارش در بالای صورت فلكی عوا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بارش شهابی زمستان با جلوه‌ای شكوهمند از راه رسید


ایرنا

انجمن نجوم آماتوری ایران اعلام کرد: بارش شهابی كوادرانتی قبل از نیمه شب سه‌شنبه سیزدهم دی ماه امسال به اوج خود می‌رسد. زمان اوج بارش ? ??:???به وقت ایران است و كانون این بارش در بالای صورت فلكی عوا قرار دارد. بر عكس دو بارش قبلی ، این بار آسمان بدون حضور ماه كامل موقعیت خوبی برای رصد این بارش دارد.

. این شهابها با سرعت ? ???كیلومتر در ثانیه با جو زمین برخورد می‌كنند.

"كوادرانتایدز" نامی است كه از یك صورت فلكی گمنام گرفته شده است.

حدود این صورت فلكی بین صوراژدها، بانگ‌كننده (عوا) و هركول (جاثی) است كه در اطلس‌های نجومی قرن ? ???دیده می‌شد، اما در سال ? ?????میلادی نام این صورت حذف شد.

منشا این بارش طبق نظر متخصصان ناسا، سیاركی است كه بازمانده یك دنباله دار كوتاه دوره است كه گیسوی خود را از دست داده است.

برای یافتن كانون این بارش باید به سمت شمال شرق آسمان توجه كرد و صور فلكی اژدها، عوا و هركول را یافت. خرس بزرگ و كوچك راهنمای خوبی برای رصدگران خواهند بود.

كانون بارش در میانه راه و بین سر اژدها و انتهای دسته ملاقه خرس بزرگ (دب اكبر) است.

رصد بارشهای شهابی خطری برای چشمان انسان نداشته و به ابزار رصدی خاصی نظیر تلسكوپ احتیاج ندارد.

دور شدن از آلودگی نور و هوای شهرها به رصد موفق تر علاقه مندان كمك شایانی خواهد كرد. با توجه به هوای سرد رصدگران حتما می‌بایست خود را به لباس گرم مجهز نمایند.

بخش گزارش‌های گروههای نجومی و گالری سایت انجمن نجوم آماتوری ایران به آدرس "? "WWW.IRANASTRONOMERS.ORG?پذیرای فعالیت آماتورهای ایرانی در این زمینه است.

روابط عمومی موسسه تبیان