تبیان، دستیار زندگی
باید دنیا را بگردید تا یك مدعى پیدا كنید كه بگوید: هرگز سرما نخورده ام! كسالت و خانه نشینى اعصاب خرد كن این بیمارى را همه تجربه كرده اند. آنفلوآنزا در بعضى از افراد زمینه سایر بیمارى ها مى شود و در بعضى از افراد داراى بیمارى...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنفلوآنزا و واكسیناسیون ( قسمت اول)

باید دنیا را بگردید تا یك مدعى پیدا كنید كه بگوید: هرگز سرما نخورده ام!

كسالت و خانه نشینى اعصاب خرد كن این بیمارى را همه تجربه كرده اند. آنفلوآنزا در بعضى از افراد زمینه سایر بیمارى ها مى شود و در بعضى از افراد داراى بیمارى هاى مزمن قلبى و تنفسى عوارضى بر جاى مى گذارد كه ممكن است آنها را تا آستانه مرگ پیش ببرد. به همین سبب، ساخت واكسن براى آن سال هاست كه دغدغه دانشمندان علم پزشكى است. از حدود 30 سال پیش واكسن آنفلوآنزا ابداع شده و چند سالى است كه به بازار ایران نیز وارد شده است. ولى متأسفانه در ایران واكسن به طور تصادفى و برحسب وضعیت تحصیلى و اقتصادى بالاى افراد استفاده مى شود، در حالى كه جمعیت بسیار زیادى از نیازمندان ِ واكسن از نیاز خود بى خبرند و از دریافت واكسن ناكام. در این مقاله ضرورت تزریق واكسن در گروه هاى پرخطر به ویژه در كشورهایى با رفاه پزشكى نه چندان بالا تشریح شده است، چرا كه امكانات واكسیناسیون در ایران محدود است. كلیه اطلاعات موجود با دستورات مركز كنترل و پیشگیرى بیمارى هاى آمریکا هماهنگ است.

تغییرات ویروس موجب مى شود كه واكسنى كه در سال قبل تزریق شده است روى ویروس هاى جدید بى تأثیر باشد. بنابراین هر سال باید واكسنى جدید ساخته شود كه بر علیه ویروس هاى قبلى و ویروس هاى احتمالى سال آینده ایمنى زایى كند.

آنفلوآنزا یك عفونت ویروسى است كه به وسیله ترشحات بینى و سایر بخش هاى دستگاه تنفسى و از راه عطسه یا تماس با ترشحات منتقل مى شود(برخلاف تصور عامه، در صورت رعایت بهداشت و شست وشوى منظم دست ها، بیمارى هرگز با تماس هاى نزدیك و حتى روبوسى نیز منتقل نمى شود.)

آنفلوآنزا یك بیمارى تنفسى است و عامل آن در ریه جای گیرى مى كند. علاوه بر ویروس آنفلوآنزا بیمارى هاى ویروسى دیگرى نیز هستند كه علائمى مشابه دارند و به طور عام سرماخوردگى (COMMON COLD) نامیده مى شوند؛ ولى شیوع آنها از آنفلوآنزا بسیار بیشتر است و آنها را باید از آنفلوآنزا متمایز كرد. آنفلوآنزا معمولاً تب بالاتر و كسالت بیشترى دارد و درد عضلانى ناشى از آن شدید است. همه گیرى آنفلوآنزا بسیار بالا است به طورى كه طبق آمار سال 2004 در آمریکا بین 5 تا 20 درصد مردم را مبتلا کرده و موجب بسترى حدود 200 هزار نفر در بیمارستان و مرگ 36 هزار نفر شده است.

ضرورت واكسیناسیون

به غیر از چند مورد كشنده از بیمارى هاى ویروسى، به ندرت علیه این عفونت ها واكسن ساخته مى شود، ولی به علت آلودگى هاى شدید ناشى از آنفلوآنزا و شدت بیشتر نسبت به سایر بیمارى هاى ویروسى دستگاه تنفسى كه منجر به سرماخوردگى مى شوند، واكسیناسیون علیه آنفلوآنزا قابل بررسى است. آنفلوآنزاى شدید مى تواند افراد را براى مدت نسبتاً طولانى از محیط كارى یا تحصیلى جدا كند، به علاوه عفونت هاى مضاعف نیز امكان حمله مى یابند. عفونت هاى مضاعف، معمولاً عوامل باكتریایى هستند كه در بخش فوقانى دستگاه تنفس بیمارى زایى مى كنند (مثل سینوزیت، عفونت هاى گوش، و لوزه ها). این عفونت ها اگر با آنفلوآنزا همراه باشند مى توانند علاوه بر عفونت هاى تنفسى، پا را از ریه ها فراتر بگذارند و سراسر بدن را درگیر كنند. عوارض آنفلوآنزا در بعضى موارد مانند اطفال ضعیف یا افراد بسیار مسن مى تواند موجب مرگ و میر شود. بنابراین در صورت جلوگیرى از این سرماخوردگى مى توان از همه گیرى، عوارض شدید (عوارض ناتوان كننده و طولانى مدت) و مرگ ومیر آن كاست. اگرچه درمان هایى براى خاتمه سریع بیمارى پیشنهاد مى شود ولى اغلب این درمان ها گرانقیمت هستند و بعد از 24 تا 48 ساعت پس از شروع علائم سرماخوردگى و اطمینان از بروز آن، قابل مصرف هستند.

واكسن آنفلوآنزا چیست

واكسن آنفلوآنزا كه به عنوان FLU SHOT شناخته مى شود یك واكسن غیرفعال است كه حاوى ویروس كشته شده آنفلوآنزا است. این واكسن دستگاه ایمنى میزبان (گیرنده واكسن) را تحریك مى كند تا علیه ویروس آنفلوآنزا پادتن بسازد. در برخوردهاى آینده این فرد با ویروس بیمارى زا، این آنتى بادى ها به ویروس حمله كرده و ویروس را غیرفعال مى كند و مانع بیمارى زایى مى شود. ویروس آنفلوآنزا در هر سال دچار تغییرات اندكى مى شود كه نوع و علائم بیمارى را به صورت خفیف تغییر مى دهد(ما در ایران این انواع را با كشورهاى همسایه كه ویروس ها در آنجا همه گیر شده اند و به ایران منتقل مى شوند خطاب مى كنیم، مثل افغانى). تغییرات ویروس موجب مى شود كه واكسنى كه در سال قبل تزریق شده، روى ویروس هاى جدید بى تأثیر باشد؛ بنابراین هر سال باید واكسنى جدید ساخته شود كه بر علیه ویروس هاى قبلى و ویروس هاى احتمالى سال آینده ایمنى زایى كند. دانشمندان با استفاده از روش هاى علمى سعى مى كنند، هر سال ویروس هاى جدید و ساختار آنها را پیش بینى و بر علیه آن واكسن تهیه كنند. ویروس هاى مورد مطالعه در آزمایشگاه ها داخل تخم مرغ كشت داده مى شوند. واكسن حدود دو هفته پس از تزریق معمولاً به كارایى مناسب خود مى رسد. این واكسن فقط براى ویروس هاى مخصوص خود ساخته شده است و بر سایر ویروس هاى سرماخوردگى و بیمارى هاى دیگر بى تأثیر است. حتى در مقابل ویروس هاى آنفلوآنزاى رایج در فصول غیرشایع سرماخوردگى ایمنى ایجاد نمى كند و باید در هر سال واكسیناسیون جدید در افراد انجام شود.

ترجمه: آرش مهذب

مطالب مرتبط:

سرفه چیست؟

زمستان و سرماخوردگی

سرماخوردگی را جدی بگیریم

سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی ؟

15 روش مبارزه با سرماخوردگی

سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیك نخورید!

برای درمان و مقابله با آنفلونزا چه باید بكنیم؟

آیا افراد شاد و خوشحال کمتر دچار سرماخوردگی می شوند ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.