تبیان، دستیار زندگی
بدون شک توجه به نیازهای فیزیولوژیک به ویژه ارضای غرایزجنسی، از جمله نیازهای اساسی زن و مرد است که آن دو را به ازدواج سوق می دهد. با ارضای صحیح میل جنسی، فرد از لحاظ فکری و روانی نیز به آرامش دست می یابد. اغلب دخترها و پسرهایی كه در كشور ما با هم ازدواج می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم و ضروری در دوران عقد

فراز و فرودهای دوران عقد

بدون شک توجه به نیازهای فیزیولوژیک به ویژه ارضای غرایزجنسی، از جمله نیازهای اساسی زن و مرد است که آن دو را به ازدواج سوق می دهد. با ارضای صحیح میل جنسی، فرد از لحاظ فکری و روانی نیز به آرامش دست می یابد. اغلب دخترها و پسرهایی كه در كشور ما با هم ازدواج می‌كنند (برخلاف كشورهای غربی) تا پیش ازعقد هیچ‌گونه فعالیت جنسی نداشته‌اند و نخستین روابط زناشویی آنها پس از عقد شكل می‌گیرد. به همین دلیل، باورهای نادرست در این زمینه و نا آشنایی با تفاوت‌های جنسی زن و مرد در بسیاری از اوقات به عدم رضایت‌ در روابط زناشویی می‌انجامد و زوجین تصور می‌كنند كه همه این ناكامی‌ها ناشی از بی‌تجربگی آنها در فعالیت‌‌های جنسی است.

واقعیت این است كه میل جنسی و پاسخ به آن مانند سایر امیال بشری همچون میل به خوردن و خوابیدن و آشامیدن غریزی است؛ با این تفاوت كه میل جنسی با آغاز بلوغ بیدار می‌شود و هدایت درست آن نیازمند تربیت و آموزش است. همسران جوان برای داشتن روابط زناشویی سالم و لذت‌بخش فقط به آگاهی کامل از مسایل جنسی نیاز دارند و دوران عقد بهترین فرصت برای کسب این نوع آموزش‌ها است. اما دختر و پسر جوانی که دوران عقد را سپری می کنند در روابط جنسی خود باید حدود را رعایت نمایند؛ یعنی ضمن داشتن رابطه عاشقانه با یکدیگر بهتر است که رابطه جنسی کامل خود را به شب زفاف موکول کنند. در این صورت این امر مهم را به زمانی مناسب با آمادگی لازم و کافی موکول کرده اند و اگر هم خدای ناکرده عقد آنها به دلایلی منجر به ازدواج نگردد، دچار آسیب و زیان عمده ای نمی شوند.

تشویش عشق

به دلایل زیر توجه کنید :

- افراد مختلف نسبت به رابطه جنسی دید متفاوتی دارند:

رابطه جنسی برای آنان می تواند به مفهوم تعهد، سرگرمی، لذت صرف، صمیمیت و یا هیچ چیز باشد. بهتر آن است که شما تا زمانی که شناخت کافی نسبت به فرد و نحوه نگرش وی به رابطه جنسی پیدا نکرده اید اقدام به برقراری رابطه جنسی نکنید. زیرا برای مثال اگر شما به رابطه جنسی به دید تعهد و صمیمیت بنگرید و به عکس از نظر همسر شما رابطه جنسی یک لذت جویی صرف باشد آن وقت اندوه بزرگ و سرنوشت غم انگیزی را برای خود رقم زده اید.

- صرفنظر از آنکه شما چگونه می اندیشید، رابطه جنسی پیامدها و تاثیرات شگرف و مهمی را در بر خواهد داشت.

اگر شما به رابطه جدی و بلند مدت ازدواج می اندیشید بهتر است رابطه جنسی را به پس از ازدواج موکول کنید

- رابطه جنسی احساسات شما را تحت الشعاع قرار داده و آنها را تشدید، لجام گسیخته و یا منحرف می سازد:

مغز انسان در سیر تکاملی خود به گونه ای طراحی گردیده است که هنگام مواجهه با موقعیتهای امکان برقراری رابطه جنسی همچون شرایط تهدید آمیز مواد شیمیایی خاصی را آزاد می سازد که روند اندیشیدن را متوقف می سازند. در واقع شما را ناخودآگاه به برقراری رابطه جنسی هدایت می کند تا شما قادر باشید با تولید مثل به بقاء خود ادامه دهید. اما آیا این موقعیتها همان جایی است که شما می خواهید با یک فردی که شناخت چندانی از وی ندارید باشید؟ بنابراین در مرحله تعیین کننده شناخت فرد شما از هوشیاری کافی برای اتخاذ تصمیمات منطقی برخوردار نخواهید بود.

نامزدی

- رابطه جنسی مواد شیمیایی “پیوند دهنده” و “دلبسته کننده” آزاد می سازد:

برقراری رابطه جنسی در دو جنس موجب آزاد سازی مواد شیمیایی می گردد که احساس دلبستگی را در آنها پدید می آورد. آیا شما می خواهید اجازه دهید تا مواد شیمیایی مغز شما برای شما تصمیم گیری کنند ؟

- رابطه جنسی دامنه انتخاب شما را محدود می سازد:

رابطه جنسی شما را ملزم می سازد تا شتابزده و خیلی زود هنگام در مورد رابطه تان تصمیم بگیرید و سناریوی دهشتناکتر آنکه باردار بودن، شما را در امر تصمیم گیری و انتخاب مراحل بعدی زندگی تان در تنگنا قرار دهد. هنگامی که با همسر خود رابطه جنسی برقرار نکرده باشید آسانتر می توانید خود را از یک رابطه ناسالم بیرون بکشید.

- انتظار و پیش بینی استرس زاست، اما شیرین و مهیج:

یکدیگر را از آن محروم نسازید. این در سرشت انسان است که چیزی را که با تلاش و انتظار بیشتر بدست می آورد، بیشتر هم قدرش را می داند. همچنین رابطه جنسی زود هنگام مرحله خیالپردازیها و رویاهای ما نسبت به محبوبمان را عملا حذف می کند و شور و هیجان عاشقی را کمرنگ و کسالت بار می سازد.

فراز و فرودهای دوران عقد

- برقراری رابطه جنسی زود هنگام و شتابزده بر عدم خویشتنداری و فقدان احترام دلالت دارد:

زمانی که شریک شما این فرصت را به شما نمی دهد تا پس از شناخت کافی و مبتنی بر عقل و رضایت کامل شما رابطه جنسی آغاز گردد و یا به شما تنها به یک ابزار جنسی می نگرد در واقع احترامی برای شما قائل نیست. همچنین عدم توانایی در کنترل غرایز در فرد می تواند گواهی بر بی ارادگی و خیانت کار بودن وی نیز باشد. این گونه نتیجه گیری ها ممکن است کاملا غلط و نادرست باشد اما چرا باید یک موضوع پیچیده را بغرنج تر کرد؟

خانه عشق

حال اگر شما دختران و پسران جوان به رابطه جنسی در دوران عقد تن دادید، بهتر است مراقب باشید تا صاحب فرزند نشوید.

به این نکات توجه کنید:

باردار شدن برای دختران در دوران عقد، عامل نگرانی و اضطراب است و فشار و ناراحتی های زیادی را به آنها تحمیل می کند. بارداری بی موقع سبب می شود که افراد خانواده دختر نسبت به داماد خود دچار بدبینی گردند و او را فردی خام و ناپخته بدانند، زیرا او به شرایط مناسب جهت این اقدام خود توجه نکرده و در شرایطی نامناسب اقدام به تولید نسل نموده است.

اگر دختری در دوران عقد باردار شد، بهتر است هم دختر و هم پسر و هم خانواده های آنها رفتاری معقول و منطقی از خود بروز دهند. بهترین راه این است که با برگزاری مراسم ازدواج رسمی «طبق قول و قرارهای قبلی بدون هیچ کم و کاستی» هر چه زودتر زندگی مشترک را آغاز نمایند. مناسب آن است که دختر و پسر خانواده خود را در جریان بارداری بگذارند تا با اطلاع رسانی به آنان، از تهمت های احتمالی یا سوء ظن های ناروا جلوگیری شود.

منبع: خانواده موفق

سایت سیمرغ

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان

تنظیم و فرآوری: نسرین صفری

مقالات مرتبط

زمان استاندارد بین عقد تا عروسی

بایدها و نبایدهای دوران عقد

نامزدی، آزمون سخت زناشویی !

نامزد های نابلد

دلواپسی های دوران نامزدی

تو، آنی نبودی که من فکر می کردم!

دوران نامزدی

چند قانون برای دوران نامزدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.