تبیان، دستیار زندگی
ادیسون در طول حیات علمی خویش توانست ۲۵۰۰ امتیاز اختراع را در ایالات متحدهٔ آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند که رقمی حیرت‌انگیز و باورنکردنی به نظر می‌رسد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش تصویری از اختراعات ادیسون

توماس آلوا ادیسون (11 فوریه1847 - 18 اکتبر 1931) مخترع و بازرگانی آمریکایی بود. او وسایل متعددی را طراحی یا کامل کرد که مهم‌ترین و معروفترین آنها لامپ الکتریکی است.

ادیسون در طول حیات علمی خویش توانست 2500 امتیاز اختراع را در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند که رقمی حیرت‌انگیز و باورنکردنی به نظر می‌رسد.

واقعیت این است که بیشتر اختراعات وی تکمیل شده کارهای دانشمندان پیشین بودند و ادیسون کارمندان و متخصصان پرشماری در کنار خود داشت که در پیشبرد تحقیقات و به سرانجام رسانیدن نوآوری‌هایش یاریش می‌کردند. دهنی ذغالی تلفن،ماشین تکثیر، میکروفن، گرامافون، دیکتافون، کینتوسکوپ (نوعی دستگاه نمایش فیلم)، دینام موتور و لاستیک مصنوعی از جمله مواد و وسایلی هستند که بدست ادیسون و همکارانش ابداع یا اصلاح شدند.

ادیسون از اولین مخترعانی بود که توانست با موفقیت بسیاری از اختراعات خود را به تولید انبوه برساند.

نیکلا تسلا فیزیکدان بزرگ و یکی از همکاران ادیسون درباره روش او برای حل مسائل می‌نویسد: «اگر ادیسون می‌خواست سوزنی را در انبار کاهی پیدا کند، با پشتکارفراوان دانه به دانه رشته‌های کاه را کنار می‌زد تا بالاخره سوزن نمایان شود. بارها با تأسف شاهد بودم که چگونه بخش اعظم وقت و انرژی او صرف یافتن یک فرمول جزئی یا انجام دادن محاسبه‌ای کوچک می‌شد.» ادیسون خود نیز در این‌باره گفته است: «نوآوری عبارت است از یک درصد الهام روح و نود و نه درصد عرق ریختن و تلاش کردن.»

سایت oobject لیستی از اختراعات کمتر شناخته شده ادیسون فراهم کرده که در زیر می توانید آنها را ببینید.

بتن

ظاهرا 100 سال پیش فرقی نداشته شما مهندس چی باشید. مهندسین همه فن حریف بوده اند. نمونه‌اش هم جناب ادیسون که علاوه بر توسعه صنعت الکترونیک، از پیشگامان صنعت بتن و استفاده آن در ساختمان‌ها هم بوده است. حتی وی در پروژه های ساخت بزرگراه و خانه‌های بتنی در آمریکا سهیم بوده است.

کمی به تصویر نگاه کنید. این خانه بتنی عجیب نیست؟

گزارش تصویری از اختراعات ادیسون

گرامافون

خود گرامافون از اختراعات ادیسون است و مدل‌های بتنی آن نیز متعلق به اوست. ادیسون شروع می‌کند به ساختن همه چیز از بتن، از خانه گرفته تا پیانو و گرامافون.

شاید به نظر شما خنده دار باشد که پیانویی از بتن ساخته بشود ولی بدانید صدای ساز و آکوستیک آن بسته به اینکه جنس ساز چه باشد متفاوت میشود.

گزارش تصویری از اختراعات ادیسون

استودیوی بلک ماریا

ادیسون در تبدیل سینما به رسانه‌ای همگانی و صنعتی سودآور نقش مؤثری ایفا کرده است. فیلم استاندارد 35میلیمتری با چهار روزنه در لبه هر فریم که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد از یادگارهای ادیسون است. وی همچنین مؤسس اولین استودیوی فیلمسازی دنیا (بلک ماریا در ایالت نیوجرسی) است.

گزارش تصویری از اختراعات ادیسون

آشکارساز روح

سال 1933 ادیسون ساخت یک وسیله عجیب را تمام کرد. بله... دستگاه روح یاب! اگر در این باره سرچ کنید بیشتر با سایت‌هایی که پیرامون مباحث فوق طبیعی هستند مواجه خواهید شد.

گزارش تصویری از اختراعات ادیسون

هلیکوپتر

سال 1910، بعد از پرواز موفقیت آمیز برادران رایت،  مردم دچار تب حمل و نقل هوایی شدند. ادیسون نیز از این قافله عقب نماند و هلیکوپترش را روی کاغذ پیاده سازی کرد. البته این هلیکوپتر فقط در حد طرح روی کاغذ باقی ماند.

گزارش تصویری از اختراعات ادیسون

قلم الکترونیکی

طرح ادیسون در سال 1876 اولین ایده و سری از قلم های الکترونیکی حک تاتو را موجب شد.

گزارش تصویری از اختراعات ادیسون

پنکه

این یکی هم که توضیح نمی خواهد. اولین نمونه از پنکه هایی که با باتری کار می کردند به وسیله ادیسون ساخته شد.

گزارش تصویری از اختراعات ادیسون

منبع: oobject، ویکیپدیا

تهیه و تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی