تبیان، دستیار زندگی
ما باید حافظ این سنتهای اسلامی،حافظ این دستجات مبارك اسلامی كه در عاشورا،در محرم و صفر در مواقع مقتضی به راه می افتند تاكید كنیم كه بیشتر دنبالش باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گريه بر مظلوم 2

گریه بر مظلوم 2

در ادامه مطلب گذشته که درباره فلسفه عزاداري و گريه بر مظلوم در بيانات امام راحل بود، اين مقاله را نيز مطالعه بفرماييد. اگر مقاله قبلي را نخوانديد، اينجا کليک کنيد.

محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است: ما بايد حافظ اين سنتهاي اسلامي،حافظ اين دستجات مبارك اسلامي كه در عاشورا،در محرم و صفر در مواقع مقتضي به راه مي افتند تاكيد كنيم كه بيشتر دنبالش باشند. محرم و صفر است كه اسلام را نگه داشته است،فداكاري سيدالشهدا سلام الله عليه است كه اسلام را براي ما زنده نگه داشته است. زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتي خودش از طرف روحانيون،از طرف خطبا با همان وضع سابق و از طرف توده هاي بايد ادامه داشته باشد. (1)

زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتي خودش از طرف روحانيون،از طرف خطبا با همان وضع سابق و از طرف توده هاي بايد ادامه داشته باشد.

اين خون سيدالشهد است : اين خون سيدالشهد است كه خون هاي همه ملت هاي اسلامي را به جوش مي آورد و اين دستجات عزيز عاشورا است كه مردم را به هيجان مي آورد و براي اسلام و براي حفظ مقاصد اسلامي مهيا مي كند. در اين امر سستي نبايد كرد.  (2)

سازماندهي تاريخي تشيع : ‌در طول تاريخ، اين مجالس عزا كه يك سازماندهي سرتاسري كشورها هست،كشورهاي اسلامي هست و در ايران كه مهد تشيع و اسلام و شيعه هست،در مقابل حكومت هائي كه پيش مي آمدند و بناي بر اين داشتند كه اساس اسلام را از بين ببرند،اساس روحانيت را از بين ببرند،آن چيزي كه در مقابل آنها،آنها را مي ترساند،اين مجالس عزا و اين دستجات بود. (3)

مداح و سخنران و پامنبري : من اميدوارم كه هر چه بيشتر و هر چه بهتر اين مجالس برپا باشد. و از خطباي بزرگ تا آن نوحه خوان در اين تاثير دارد. آن كه ايستاده پاي منبر چند شعر مي گويد و چند شعر مي خواند، با آن كه در منبر است و خطيب است، اينها هر دو در اين مساله تاثير دارند، تاثير طبيعي دارند، گرچه خود بعضي اشخاص هم ندانند دارند چه مي كنند،من حيث لايشعر. (4)

زير پرچم حسين: اگر اين مجالس وعظ و خطابه و عزاداري و اجتماعات سوگواري نبود،كشور ما پيروز نمي شد. همه در تحت بيرق امام حسين سلام الله عليه قيام كردند.  (5)

زير پرچم حسين: اگر اين مجالس وعظ و خطابه و عزاداري و اجتماعات سوگواري نبود،كشور ما پيروز نمي شد. همه در تحت بيرق امام حسين سلام الله عليه قيام كردند.

ملت حماسه يا ملت گريه : اين مجالس عزاي سيدالشهداست و مجالس دعا و دعاي كميل و ساير ادعيه است كه مي سازد اين جمعيت را اينطور و اساس را اسلام از اول بنا كرده است، به طوري كه با همين ايده و با همين برنامه به پيش برود و اگر چنانچه واقعا بفهمند و بفهمانند كه مساله چه هست و اين عزاداري براي چه هست و اين گريه براي چه اينقدر ارج پيدا كرده و اجر پيش خدا دارد، آنوقت ما را ملت گريه نمي گويند، ما را ملت حماسه مي خوانند. اگر بفهمند آنها كه حضرت سجاد سلام الله عليه كه همه چيزش را در كربلا از دست داد و در يك حكومتي بود كه قدرت بر همه چيز داشت، اين ادعيه اي كه از او باقي مانده است چه كرده است و چطور مي تواند تجهيز بكند، به ما نمي گفتند كه ادعيه براي چيست. اگر روشنفكران ما فهميده باشند كه اين مجالس و اين دعاها و اين ذكرها و اين مجالس مصيبت جنبه سياسي و اجتماعي اش چيست، نمي گويند كه براي چه اين كار را بكنيم. (6)


1. صحيفه نورج15ص204

2. صحيفه نور ج15 ص204

3. صحيفه نور ج 16 ص207

4. صحيفه نور ج16 ص209

5. صحيفه نور ج 17 ص62

6. صحيفه نور ج16 ص209

تهيه و فرآوري - محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان