تبیان، دستیار زندگی
استراتژیست‌های ارزی می ‌گویند سال آینده برای یورو بدترین سال به دلیل گسترش دامنه بدهی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یورو و وضعیت پیشِ رو

یورو

بخش اقتصاد-استراتژیست‌های ارزی می ‌گویند سال آینده برای یورو بدترین سال به دلیل گسترش دامنه بدهی كشورها و كاهش نرخ رشد اقتصادی خواهد بود.

بانك استاندارد چارتر، پیش‌بینی كرده كه نرخ برابری دلار با یورو به كمتر از 1.20دلار در سال 2011 برسد.

یورو اولین پول متحد 16 کشور اروپایی است كه در سال 1999متولد شد. بحران اخیر ایرلند و اسپانیا موجی از نگرانی را در بین كشورهای اروپایی به وجود آورده است با این حال ژان كلوتریشه، رییس بانك مركزی اروپا در آخرین اظهارنظر خود درباره بحران یورو اطمینان داده كه محرك‌ هایی كه برای نجات یورو به اقتصاد اروپا تزریق می ‌شود، شامل خرید اوراق قرضه دولتی اسپانیا و ایتالیا موجب كاهش تنش‌های بازار خواهد شد.

با این حال كلوم هندرسون رییس بانك استاندارد چارتر می ‌گوید كه حل مشكل بدهی‌های مالی كشورهای ایرلند، پرتغال، اسپانیا و سایر كشورهای اروپایی كاهش نرخ بهره بانكی نیست بلكه تنها راه نجات آنها خروج از ركود است. به گفته كلوم هندرسون مسئله اساسی کشورهای اروپایی بدهی ‌های نسبتا بزرگ، کسری بودجه و كسری حساب جاری است.

رییس بانك مركزی اروپا: دولت‌های منطقه یورو نیاز به یک "شبه" اتحادیه مالی برای حمایت از یورو دارند

رشد معکوس

آخرین گزارش كمیسیون اروپا نشان می ‌دهد كه کسری بودجه ایرلند به بیش از 32 درصد از تولید ناخالص داخلی این كشور در سال جاری خواهد رسید. همچنین کسری بودجه اسپانیا نیز به 9.3 درصد از تولید ناخالص داخلی این كشور در سال 2010  خواهد بود. برای پرتغال این میزان از بدهی حدود 83 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال جاری تخمین زده می‌ شود.

فقط ظرف یک ماه گذشته ارزش یورو فاصله چندانی با دلار نداشت. تاجران دلار پیش‌بینی می ‌كنند كه برنامه اخیر چاپ 600 میلیارد دلار پول از سوی فدرال رزرو آمریکا وضعیت دلار را بهبود بدهد.

این نگرانی‌ ها اقتصاد اروپا را کندتر می ‌کند. در حال حاضر اولین اقدامات كشورهای درگیر بحران در سال آینده تحمیل ریاضت خواهد بود. برخی كارشناسان ارزی هم می‌ گویند: خطر اسپانیا و ایتالیا و احتمال خروج این كشورها از منطقه یورو، پول واحد اروپایی را به دردسر بزرگ می‌ اندازد. به گفته آنان زمان زیادی برای حل و فصل بحران یورو باقی نمانده است.شبكه اطلاع رسانی بلومبرگ نیز در نظرسنجی كه از 20 اقتصاددان به عمل آورد اعلام كرد كه رشد اقتصادی منطقه یورو ممکن است 1.4درصد در سال آینده توسعه یابد. این درحالی است كه رشد ایالات متحده 2.5 درصد پیش‌ بینی می ‌شود.

مسئله اساسی کشورهای اروپایی بدهی ‌های نسبتا بزرگ، کسری بودجه و كسری حساب جاری است.

تنش در بازار

تریشه می ‌گوید: پس از آن‌كه بانك مركزی اروپا نرخ بهره را در سطح یك درصد اعلام كرد، تنش در بازار ارز كاهش یافت. بانک مرکزی اروپا پول نقد زیادی را در اختیار دارد كه قرار است به تدریج طرف سه ماه اول 2011 با نرخ بهره ثابت ارایه كند. به گفته تریشه این اقدام می‌تواند شامل محدود کردن دسترسی به منابع مالی باشد. برخلاف فدرال رزرو كه برنامه تزریق پول را در دستور كار قرار دارد، تریشه می‌ گوید: دولت‌های منطقه یورو نیاز به یک "شبه" اتحادیه مالی برای حمایت از یورو دارند. با این حال بحران بدهی‌ها در اروپا سبب وحشت در بازار ارز شده است.

روز گذشته بن برنانكه رییس فدرال رزو آمریكا از تزریق 600 میلیارد دلار دیگر برای حل بحران بیكاری در آمریكا خبر داد.

خبرگزاری کار ایران

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر