تبیان، دستیار زندگی
استادی با اشاره به مخالفت های برخی از مراجع عظام با نمایش چهره حضرت عباس(ع) ادامه داد: قرار شد با یک سری تمهیدات تصویری و فنی طوری این کار را انجام دهیم که چهره ایشان نمایش داده نشود و در عین حال به کلیت دراماتیک داستان هم لطمه نخورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماز ظهر عاشورا، این هفته در سریال مختارنامه

مختارنامه

رضا استادی، مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه امروز، سه شنبه با حضور در برنامه مجله فرهنگی- هنری صبح به خیر ایران (شبکه یک سیما) به نکاتی درباره سریال مختارنامه اشاره کرد. او با تکذیب این مساله که نقش حضرت عباس (ع) را یک بازیگر حرفه ای ایفا کرده گفت: کاوه فتوحی که در نقش حضرت عباس (ع) در سریال مختارنامه مقابل دوربین رفته یک نابازیگر است. او دراین سریال اولین نقشش را ایفا کرده و ممکن است بعد از این هم دیگر به سمت بازیگری نرود.

استادی که به سوالات مخاطبان درباره جنبه های مختلف مختارنامه پاسخ می گفت، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: درخبرها نقل شده  فردی که این نقش را ایفا کرده بازیگر بوده است. این مساله به هیچ وجه صحت ندارد...

او با بیان این که با نمایش چهره حضرت عباس (ع) در سریال مختارنامه مخالفت های زیادی صورت گرفته است، گفت: ما می خواستیم در این سریال این تجربه را داشته باشیم که به زندگی و چهره بزرگان تاریخ اسلام نزدیک بشویم. ما آن ها را با این نیت به تصویر کشیدیم که تصویر شکل گرفته از این بزرگواران در ذهن مخاطبان تصویر شفاف تری بشود.

در واقع می خواستیم یکی از اتفاقات باشکوه و یکی از فرازهای حماسه کربلا که مربوط به حضرت عباس (ع) می شود، به تصویر کشیده شود.

استادی با اشاره به مخالفت های برخی از مراجع عظام با نمایش چهره حضرت عباس(ع) ادامه داد: قرار شد با یک سری تمهیدات تصویری و فنی طوری این کار را انجام دهیم که چهره ایشان نمایش داده نشود و در عین حال به کلیت دراماتیک داستان هم لطمه نخورد.

استادی با اشاره به مخالفت های برخی از مراجع عظام با نمایش چهره حضرت عباس(ع) ادامه داد: قرار شد با یک سری تمهیدات تصویری و فنی طوری این کار را انجام دهیم که چهره ایشان نمایش داده نشود و در عین حال به کلیت دراماتیک داستان هم لطمه نخورد.

مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه تاکید کرد: در زمان تولید سریال مختارنامه، چهره حضرت عباس (ع) به شکل عادی فیلم برداری شد.

زمان ضبط این صحنه ها فروردین ماه 1388 بود که خبرش هم در روزنامه ها منتشر شد. خیلی ها تصاویر را دیدند و در آن زمان اعتراضی وجود نداشت. اما با نزدیک شدن به زمان پخش و رواج این شبهه که نقش حضرت ابوالفضل(ع) را یک بازیگر ایفا کرده است، حساسیت هایی به وجود آمد.

او در پاسخ به سوالی درباره انتشارعکس کاوه فتوحی با عینک آفتابی و موی بلند گفت: این عکس سر صحنه تصویربرداری گرفته شده است. ما از او خواسته بودیم که عینک دودی بزرگی به چشم بزند تا عکسی از ایشان در رسانه ها منتشر نشود. چون می خواستیم قداست نقشی که ایشان بازی کرده است، خدشه دار نشود. البته مسلم است که وی با این ظاهر جلوی دوربین نرفته است و تا پیش از پخش این سریال مردم عکسی از این چهره ندیده اند.

استادی درباره تعداد مخاطبان سریال اظهار داشت: آمار دقیقی  تا به حال به دست ما نرسیده است. البته آقای ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما به ما اعلام کرده اند که مختارنامه حدود 60 میلیون و 60 درصد بیننده دارد.

او ادامه داد: از بازتاب هایی که سریال تا الان داشته می توانیم بفهمیم که کار مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفته است. در هفته اخیر چندین روزنامه تیتر یک خودشان را به موضوع مختارنامه اختصاص دادند.

مدیر روابط عمومی مختارنامه با اعلام این خبر که سایت رسمی مختارنامه گاه در طول یک روز 600 تا 900 هزار مخاطب و بازدید کننده دارد، تاکید کرد: این تعداد زیاد مخاطب برای ما که اداره کنندگان سایت هستیم، مشکلات زیادی ایجاد کرده تا جایی که مجبور شدیم فضا و پهنای باند بیشتری فراهم کنیم و امکانات را طوری تامین کنیم که همه بتوانند به سایت دسترسی داشته باشند.

مختارنامه

استادی ادامه داد: مختارنامه تا این جای کار نسبت به تمام سریال های تاریخی و غیر تاریخی که تا کنون از تلویزیون پخش شده به لحاظ بازتاب رسانه ای و درگیر کردن افکار عمومی کار بی سابقه ای بوده است.

او گفت: بینندگان از ما سوال می کنند که مخاطب در این سریال باید به چه چیزی دقت کند؟ یا چرا از دکورهای عظیم مختارنامه خبری نیست؟

در توضیح باید بگویم مختارنامه تا قسمت چهاردهم داستان به معرفی شخصیت ها، چالش های آن ها و فضای کلی کار می پردازد و سعی می کند از فضای قصه تصویر درستی ارائه دهد.

از قسمت چهاردهم به بعد مختارنامه ابعاد یک کار تاریخی گسترده و با پروداکشن بزرگ را پیدا می کند که در سینما و تلویزیون ایران بی سابقه است.

استادی ادامه داد: در ادامه داستان وقایعی مثل نهضت توابین، جنگ های مختار، پیروزی مختار و مراحل شکل گیری حکومت توسط مختار را می بینید. بخش هایی از داستان در مکه اتفاق می افتد که در این قسمت ها فضای کعبه با ساختمان های اطرافش با شکوه و زیبایی خاصی ساخته شده است.

شهادت حضرت عباس در قسمت بیست و یکم به تصویر کشیده می شود

مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه با اشاره به داستان هایی که در قسمت های بعد اتفاق می افتد، گفت: در قسمت هجدهم و نوزدهم قیام توابین را می بینیم. در قسمت بیست و یکم شهادت حضرت عباس(ع) به تصویر کشیده می شود. قسمت های بیست و دوم و بیست و سوم به آغاز قیام مختار اختصاص دارد. در قسمت بیست و نهم و سی ام نیز مرگ شمر و حرمله را می بینیم.

او ادامه داد: ما در سریال تا کنون چند صحنه از کربلا را دیده ایم. در قسمت یازدهم که این هفته پخش می شود، شهادت زهیر بن قین و نماز ظهر عاشورای امام حسین (ع) را تماشا خواهیم کرد.

استادی در پاسخ به سوالی درباره دلیل کم بودن صحنه های کربلا گفت: مختارنامه شخصیت مختار و ماجرای قیام او را روایت می کند. بنابراین در سریال بخش هایی از  واقعه کربلا روایت می شود که به قصه مختار ارتباط دارد.

مختارنامه

او در پاسخ به این سوال که چرا بازیگران محبوب حضورشان کمرنگ است، توضیح داد: سریال مختارنامه تاکید داشته که بیشترین میزان جذابیت را داشته باشد، به همین خاطر از چهره های مشهور و شناخته شده حتی در بخش های کوچک استفاده کرده است.

استادی با بیان این که در این ده قسمتی که مختارنامه پخش شده خیلی سوال ایجاد کرده است، اظهار داشت: ما گاهی اوقات روزی 400 تا 500 سوال از طرف مخاطبان سایت و سریال مختارنامه دریافت و سعی می کنیم، بیشتر این ها را پاسخ بدهیم.

مختارنامه یک سریال لایه لایه است

او در ادامه گفت: مختارنامه یک سریال لایه لایه است. این هشت سال زمانی که صرف تولید مختارنامه شده به بطالت نگذشته است. به تک تک موضوعات و شخصیت ها فکر شده است. مختار به مرور از یک شخصیت مغرور و خودخواه که مدام به دنبال پیروزی است، به یک آدم عاشق و متحول شده تبدیل می شود. اگر واقعا به این لایه ها با دقت نگاه کنیم و با عبور از آن ها به عمق مطلب برویم، حتما تماشای مختارنامه برای مان جذاب تر می شود.

استادی به یکی از نکات مهم سریال اشاره کرد و اظهار داشت: بنی امیه قرائت غلطی از دین داشت و دین را در خدمت منافع و قدرت طلبی خودش قرار می داد. این مساله یک نکته کلیدی است که مخاطب باید به آن توجه کند. برخی به جای این که به عمق توجه کنند، درگیر ظواهر می شوند. مخاطبان دقت کنند که بعضی قصه ها، قصه های فرعی هستند که در خدمت بخش دراماتیک کار قرار گرفته اند.

او با اشاره به بازی درخشان فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله بن زیاد گفت: بازی فرهاد اصلانی، فریبرز عرب نیا و مهدی فخیم زاده خیلی مورد توجه قرار گرفته است و بازی این افراد در سطح کیفی نزدیک به هم قرار دارد.

سایت مختارنامه

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی