تبیان، دستیار زندگی
ازدواج از ضروریات زندگى انسان‏ها به شمار مى‏رود و ترك آن، امرى غیر متعارف و خروج از سنت اجتماعى محسوب مى‏شود. که اگر با اندیشه و طبق معیارهاى صحیح انجام بگیرد فواید و منافع مهمى رادربر دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوایدازدواج

ازدواج

ازدواج و تأسیس كانون زندگى مشترك خانوادگى یكى از بهترین و مهم‏ترین رسوم اجتماعى انسان‏هاست كه از فطرت و آفرینش ویژه آنها مایه مى‏گیرد. سنتى است بسیار مقدس و مفید كه مورد قبول انسان‏ها در طول تاریخ بوده است. ازدواج از ضروریات زندگى انسان‏ها به شمار مى‏رود و ترك آن، امرى غیر متعارف و خروج از سنت اجتماعى محسوب مى‏شود. ازدواج اگر با اندیشه و طبق معیارهاى صحیح انجام بگیرد فواید و منافع مهمى دربر دارد كه به پاره‏اى از آنها اشاره مى‏شود:

1. كسب استقلال

دختر و پسر، قبل از ازدواج، جزء خانواده پدر و مادر و تابع آنان محسوب مى‏شوند، طبعاً خواهان استقلالند، ولى از این حق مشروع محرومند. غالباً محصول كسب و كارشان صرف خانواده مى‏شود كه خود نیز از آن ارتزاق مى‏كنند. در تصمیم‏گیرى‏ها استقلال ندارند و ناچارند ازقوانین و ضوابطى كه به وسیله پدر و مادر بر خانواده حاكمیت دارد، پیروى نمایند. اما با ازدواج، زندگى دختر و پسر دگرگون مى‏شود و شكل جدیدى به خود مى‏گیرد و استقلال مى‏یابد. در این زندگى جدید،دختر و پسر زن و شوهر مى‏شوند و یك واحد كوچك اجتماعى را تشكیل مى‏دهند. مسئولیت مى‏پذیرند و به استقلال مى‏رسند. زندگى آنها هدفدار مى‏شود و محصول كسب و كار و جدیدشان به واحد خانواده نوبنیاد تعلق دارد. مسئولیت اداره خانواده جدید را به عهده مى‏گیرند و خود تصمیم گیرنده مى‏شوند و بدین وسیله زندگى جدیدى را آغاز مى‏كنند.

2. انس و آرامش

یكى از ویژگى‏ها و نیازهاى طبیعى انسان، انس و مودّت و الفت است. تنها زندگى كردن بسیار دشوار و دردناك است. انسان، به انسان دیگرى نیاز دارد كه امین و درست‏كار و غم‏خوار و مهربان و راز نگه‏دار باشد تا با او انس بگیرد و درد دل كند و رازهایش را در میان بگذارد و از تسلیت‏ها و دلجویى‏ها و غم‏خوارى‏هایش بهره‏مند گردد و بدین وسیله آسودگى و آرامش خاطر پیدا كند.

به دوست مخلص و مطمئنى نیاز دارد تا مودت‏هاى خالصانه‏اش را نثار وى كند، و او هم از ایثارِ محبت نسبت به او دریغ نورزد. بهترین فردى كه مى‏تواند این نیاز طبیعى را تأمین كند همسر است، چه زن باشد و چه شوهر. همه محبت‏ها و دوستى‏ها موقت و محدود مى‏باشند جز دوستى و محبت بین زن و شوهر كه دائم و غیر محدود است، چون یك واحد را تشكیل مى‏دهند و هدف مشترك دارند و بیش از هر فرد دیگرى به یك دیگر نیازمندند. آرامش و آسودگى كه در اثر ازدواج حاصل مى‏شود آن قدر مهم است كه خداوند متعال آن را یكى از آیات بزرگ خویش معرفى نموده و مى‏فرماید:

یكى از آیات الهى این است كه براى شما از جنس خودتان جفتى را بیافرید تا با او انس بگیرید و آرامش بیابید و در بین شما دوستى و مهربانى قرار داد و در این امر براى افرادى كه اهل تفكر باشند آیات و نشانه‏هایى وجود دارد.(روم، آیه 21).

در این آیه، آسودگى و آرامش نفس بزرگ‏ترین نتیجه ازدواج معرفى شده است و واقعاً هم‏چنین است. درست است كه در ازدواج منافع دیگرى از جمله ارضاى غریزه جنسى وجود دارد، ولى بزرگ‏ترین و ارزنده‏ترین فایده، همان آرامش خاطر و آسودگى و دل گرمى است كه براى زن و مرد در اثر ازدواج حاصل مى‏شود. به همین جهت مى‏توان گفت بهترین نعمتى كه نصیب انسان مى‏شود همسر شایسته است.

حضرت امام رضا علیه‏السلام فرمود: «بنده خدا به فایده‏اى دست نمى‏یابد كه بهتر از همسر شایسته باشد؛ همسرى كه وقتى او را مى‏بیند شادمانش گرداند و در غیابش از نفس خود و مال او نگه دارى كند.( وسایل الشیعه، ج 14) .

باازدواج،دختروپسرمسئولیت مى‏پذیرند و به استقلال مى‏رسند. زندگى آنها هدفدار مى‏شود و محصول كسب و كار و جدیدشان به واحد خانواده نوبنیاد تعلق دارد.

3. حفظ عفت و مصونیت از گناه

در اثر ازدواج، غریزه جنسى كه یكى از غرایز نیرومند انسانى است در مسیر طبیعى خود قرار مى‏گیرد و انسان از انحراف و گناه مصون مى‏ماند. این غریزه اگر درست هدایت شد و در مسیر واقعى و طبیعى قرار گرفت نه تنها زیان بخش نیست، بلكه فواید فراوانى هم دارد. ولى اگر وسیله مشروع برایش فراهم نشد ممكن است انسان را از مسیر طبیعى خارج سازد و به گناه و انحراف آلوده سازد، و تنها وسیله طبیعى و مشروع ارضاى این غریزه،ازدواج و تشكیل خانواده است. در صورتى كه انسان ازدواج كرده باشد و وسیله مشروع ارضاى غریزه جنسى را در اختیار داشته باشد، بعد از آن با نیروى ایمان مى‏تواند عفت خویش را نگه دارد و دامنش را از نگاه كردن به نامحرم محفوظ بدارد. اما براى كسى كه ازدواج نكرده، تسلط بر نفس و كنترل غریزه جنسى بسیار دشوار است. بنابراین، ازدواج را مى‏توان عاملِ مهم حفظ دین معرفى كرد،در احادیث به این مطلب اشاره شده است.

رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود : «هر كس ازدواج كرد نصف دینش را حفظ كرده است.(وسایل الشیعه ،ج14)

آرامش

4. آرامش و تعادل اعصاب

ارضاى صحیح و به موقع غریزه جنسى براى سلامت جسم و جان آدمى ضرورت دارد، و ترك آن باعث پاره‏اى از بیمارى‏هاى روانى و گاهى جسمانى مى‏شود. اگر غریزه جنسى به موقع و از طریق طبیعى و صحیح ارضا نشد ممكن است، امراضى از قبیل، ضعف اعصاب، اضطراب، افسردگى، یأس، دلمردگى، دلهره، پژمردگى، تشنج، تندخویى، بدبینى، گوشه‏گیرى و گاهى زخم معده و سوء هاضمه و سردرد، را به همراه داشته باشد. راه طبیعى و مشروع ارضاى غریزه جنسى ازدواج است و راه‏هاى دیگر غیرطبیعى‏هستند و انحراف و گناه محسوب مى‏شوند و آثار شوم و خطرناكى را به دنبال خواهند داشت. بنابراین هركس كه به سلامت جسم و جان خویش علاقه دارد باید در اولین فرصت ازدواج كند.

5. تولید و تكثیر نسل

یكى از ثمرات بزرگ ازدواج، وجود فرزند و تولید و ابقاى نسل آدمى است. تولید و تكثیر نسل را نباید كوچك و بى‏اهمیت شمرد، زیرا هدف آفرینش جهان، وجود انسان و پرورش و تكامل اوست. تولید و پرورش انسان‏هاى خداپرست و موحّد و نیكوكار و صالح، مطلوب خداى جهان آفرین است. از دیدگاه اسلام وجود فرزند صالح، براى پدر و مادر عملِ صالح محسوب مى‏شود كه در سعادت دنیا و آخرت آنها مؤثر خواهد بود. وجود فرزند، پدر و مادر را دل‏گرم و هدف‏دار مى‏كند و به زندگى صفا و حركت و رونق مى‏دهد. وجود فرزند یكى از ثمرات ازدواج است، از همین‏رو، تولید و تكثیر نسل در احادیث یكى از اهداف ازدواج یاد شده است.

رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «تزویج كنید تا صاحب فرزند شوید و بر تعداد شما افزوده شود، زیرا من در قیامت با امت‏هاى دیگر به كثرت شما مباهات مى‏كنم؛ حتى به وسیله فرزندى كه ساقط شده است.(بحارالانوار،ج103)

6. تعاون در اطاعت و نیل به ثواب

ازدواج از دیدگاه اسلام امرى است مقدس و ارزش‏مند و در صورتى كه با قصد قربت انجام بگیرد عبادت محسوب مى‏شود و پاداش اخروى دارد. به علاوه، انسان مؤمن، در صورتى كه همسر مؤمن و موافقى داشته باشد، مى‏تواند در طریق انجام وظیفه، از تشوق‏ها و ترغیب‏ها و رهنمودها و كمك‏هاى همسرش بهره‏مند گردد و در راه عبادت و انجام عمل صالح و سیر و سلوك الى اللّه از تعاون و همكارى‏هاى او استمداد جوید. بنابراین، همسر مؤمن و شایسته یكى از نعمت‏هاى بزرگ الهى است كه براى دنیا و آخرت انسان سودمند خواهد بود.

7. سلامت و امنیت اجتماعى

ازدواج و تأسیس كانون خانواده براى سلامت و امنیت و سعادت اجتماع نیز سودمند و ضرورى است. اگر بنیاد خانواده‏ها مستحكم باشد و جوان‏ها به موقع ازدواج كنند و به كانون گرم خانواده دلبسته باشند به‏طور محسوس از فساد، ولگردى، بى‏بندوبارى، طغیان، قتل و سرقت، جنایت و ناامنى، و تجاوز و انحراف و اعتیاد و خودكشى كاسته خواهد شد، زیرا چنان‏كه آمار نشان مى‏دهد اكثر این امور از افرادى سر مى‏زند كه از وجود كانون گرم خانوادگى محرومند.

 برگرفته ازکتاب جوان وانتخاب همسر-نوشته علامه امینی

گروه کلوپ ازدواج-تنظیم:حدیثه نصری مقدم

مقالات مرتبط:

نقش ازدواج در سلامت روان جوانان

ازدواج درآغاز احساس نیاز

ازدواج آگاهانه،بهنگام،آسان

محبت به همسر،محک ایمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.