تبیان، دستیار زندگی
برنامه های ماه محرم و عاشورا، فرصتی استثنایی است تا رسانه ملی و برنامه سازان آن بتوانند دین و رسالت خود را برای تبیین و تبلیغ پیام محرم انجام دهند و پیام انقلاب و عاشورا را صریح و دقیق منعكس كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محرم فرصتی است تا رسانه ملی پیام عاشورا را منعكس كند
صوفی

معاون صدای جمهوری اسلامی گفت: برنامه های ماه محرم و عاشورا، فرصتی استثنایی است تا رسانه ملی و برنامه سازان آن بتوانند دین و رسالت خود را برای تبیین و تبلیغ پیام محرم انجام دهند و پیام انقلاب و عاشورا را صریح و دقیق منعكس كنند. 

گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت صدا حاكی است، 'محمدحسین صوفی' در دیدار با مدیران و برنامه سازان شبكه های رادیویی افزود: برنامه های امسال به لحاظ كمی و كیفی نسبت به سال های قبل وضعیت مطلوبی دارد.

وی به ضرورت استفاده از برخی سیاست ها و خط مشی ها برای جذب مخاطب بیشتر اشاره و اظهار داشت: باید در تولید و پخش برنامه ها به كیفیت، كمیت و چینش آنها، رعایت زمان پخش، مقتضیات مخاطب، جنس و سن مخاطب، ماموریت و ماهیت شبكه ها توجه شود.

معاون صدا با اشاره به اینكه رسانه ای كه وظیفه مدیریت و هدایت افكار عمومی را دارد، باید با مردم هماهنگ باشد، یادآور شد: شروع برنامه های ماه محرم باید هماهنگ با حركت مردم و با شیبی مناسب باشد، چرا كه رسانه دیدگاه ها، توقعات و مطالبات مردم را در این حركت عظیم منعكس می كند.

صوفی ادامه داد: رعایت هم پوشانی در پخش برنامه ها از دیگر سیاست های است كه شبكه ها در پخش برنامه ها باید به آن توجه داشته باشند.

برنامه های ماه محرم و عاشورا، فرصتی استثنایی است تا رسانه ملی و برنامه سازان آن بتوانند دین و رسالت خود را برای تبیین و تبلیغ پیام محرم انجام دهند و پیام انقلاب و عاشورا را صریح و دقیق منعكس كنند.

وی توجه به كیفیت و محتوای برنامه ها را امری مهم دانست و تاكید كرد: باید به دنبال تولید و پخش برنامه هایی باشیم كه عاری از خرافات و اشكالات محتوایی باشد،همچنین ارائه نوآوری، خلاقیت و ابتكار در برنامه ها، استفاده از نغمات آیینی و بومی و استفاده از كارشناسان خبره و مجرب در برنامه ها، از دیگر نكاتی بشمار می رود كه توجه به آن ضروری است.

معاون صدا با بیان اینكه عاشورا و قیام امام حسین (ع) یادآور دین، اخلاق، امید و آگاهی است، خاطر نشان كرد: در برنامه های محرم و عاشورا به راحتی می توان با بیانی هنرمندانه و كیفیتی مناسب و پر حجم به این چهار محور اساسی پرداخت.

وی اضافه كرد: پخش مداحی ها، روضه خوانی ها و عزاداری های آرام، حزن انگیز و تأثیرگذار، تهیه و پخش گزارش هایی از مراسم عزاداری و نوحه سرایی از استان ها و شهرستان های كشور و دیگر كشورهای جهان و نیز پخش عزاداری درحضور برخی از بزرگان و مراجع و یا اقشار خاصی مانند دانشجویان باید مورد عنایت شبكه ها قرار گیرد.

معاون صدا همچنین به ضرورت پخش سخنرانی در این ایام اشاره كرد و گفت: در این ایام نباید تنها به پخش مرثیه و مداحی اكتفا كرد، بلكه باید انواع سخنرانی های مذهبی در جهت افزایش بصیرت و آگاهی مردم نسبت به این ایام نیز پخش شود.

صوفی اضافه كرد: دربرنامه های فرهنگی - هنری هم باید به فیلم ها و كتبی كه به محرم و تاریخ عاشورا اشاره دارند، پرداخته شود.

برای مثال با عوامل و دست اندركاران برخی سریال های مذهبی درحال پخش مانند 'مختارنامه' مصاحبه و گفت و گو شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت محور بودن اقامه نماز در تمام برنامه های محرم امسال، گفت: هدف از قیام عاشورا، احیای عدل، امر به معروف و نهی از منكر، ولایت مداری و اقامه نماز است، ضمن اینكه اقامه نماز به عنوان پدیده ای كه از فحشا و منكر جلوگیری می كند، باید در تمام آیین ها و برنامه ها مورد توجه قرار گیرد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی