تبیان، دستیار زندگی
برخی از افراد بشر اصل لزوم و فایده مسایل دینی را درك كرده‌اند، ‌اما بر این باورند که دین مجموعه‌ای از عقاید اخلاقی و احکام است و یک موضوع شخصی است که رابطه انسان را با خدا تنظیم می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نبوت از منظر عقل و دین

وحی و نبوت

کتاب «وحی و نبوت در نگاه عقل و دین» نوشته محمدباقر شریعتی‌ سبزواری از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد.

به گزارش ایبنا، اثر حاضر نبوت را که اصل مهم همه ادیان الهی به شمار می‌آید، از منظر قرآن و سنت و از نگاه عقل و دین بحث و بررسی می‌كند.

شناخت اصول عقاید یا جهان‌بینی از ضروریات زندگی نوع بشر است. هیچ انسانی بدون داشتن سلسله‌ای از بینش‌ها و گرایش‌های فکری جز از طریق عقلانیت نمی‌تواند به یک حیات معقولی دست یابد، به همین علت عالمان اسلامی می‌گویند اصول دین تحقیقی است و تقلید و تعبد در آن ناروا و پوچ است.

برخی از انسان‌ها به عللی به عقایدی که مکتب‌های بشری ارائه داده‌اند، دلخوش کرده‌اند. بعضی دیگر لامذهبی را مذهب برای خود پنداشته‌اند و گروه اندکی در حال شک و تحقیق به‌سر می‌برند و عده‌ای نیز به همان عقاید آبا و اجدادی بدون دلیل بسنده كرده‌اند و جمعی نیز به معبود‌های بشری و موهومات ذهنی دل بسته‌اند و به مسلک‌هایی چون بابائیزم، سوفیسم و ... روی آورده‌اند.

در این میان اکثریت قاطع انسان‌ها، پای‌بند مذاهب الهی هستند و گروهی معتقدند که دلایل اهل کتاب، آنان را قانع نساخته است و برای دین‌باوری در پی منطق قویتری هستند؛ در هر حال هویت و شخصیت انسان را مجموعه‌ای از تفکرات و بینش‌ها و گرایش‌ها تشکیل می‌دهد.

این سخن از انیشتین معروف است که گفته است "بر سر در تمام معابد علمی و آزمایشگاهی نوشته‌اند "کسی که دین ندارد حق ندارد وارد معبد شود." (لذا این) ایمان است که به علم و دانش شرف مضاعف می‌بخشد و در مسیر درست به کار می‌اندازد

برخی از افراد بشر اصل لزوم و فایده مسایل دینی را درك كرده‌اند، ‌اما بر این باورند که دین مجموعه‌ای از عقاید اخلاقی و احکام است و یک موضوع شخصی است که رابطه انسان را با خدا تنظیم می‌کند و نوعی تکالیف فردی را مشخص می‌سازد اما وظایف اجتماعی از دایره ادیان الهی خارج است. آنان می‌گویند؛ عقلا و قانون‌گذاران جامعه با وضع مقررات مدنی، سیاسی، اقتصادی و قضایی با استفاده از تجربیات بشری از طریق دموکراسی باید تأمین كنند.

سکولارها و لائیک‌ها و بعضی از مسلمان‌ها و روشن‌فکرها به این فرضیه گرایش پیدا کرده‌اند. این ایده ممکن است درباره ادیان منسوخ و موجود تا حدودی مقبول باشد، زیرا در کتاب‌های آسمانی آنها سخنی از مسوولیت‌های اجتماعی دیده نمی‌شود، اما این فرضیه درباره آیین اسلام صحیح نیست، چرا که در قرآن و سنت تمام دستورهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آمده است و تاریخ، گواه روشنی است که شخص رسول اکرم(ص) برای نخستین‌بار در جزیرةالعرب، عالی‌ترین حکومت را تشکیل داد و خلفای بعدی هم از این سیره تا حدودی پیروی کردند.

نویسنده این اثر در بخشی از مقدمه کتابش نوشته است: «این سخن از "انیشتین" معروف است که گفته است بر سر در تمام معابد علمی و آزمایشگاهی نوشته‌اند "کسی که دین ندارد حق ندارد وارد معبد شود." (لذا این) ایمان است که به علم و دانش شرف مضاعف می‌بخشد و در مسیر درست به کار می‌اندازد.

برخی از انسان‌ها به عللی به عقایدی که مکتب‌های بشری ارائه داده‌اند، دلخوش کرده‌اند. بعضی دیگر لامذهبی را مذهب برای خود پنداشته‌اند و گروه اندکی در حال شک و تحقیق به‌سر می‌برند

کسب معرفت دینی هم پس از اثبات نبوت امکان‌پذیر است. بحث نبوت یکی از ارکان اصول عقاید به‌شمار می‌رود که با دلیل و برهان باید اثبات شود و اصولا بین توحید و معاد و اصل نبوت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که انکار هریک در واقع به انکار دیگری منجر می‌شود.

توحید منهای نبوت و رسالت، و توحید بدون ایمان به قیامت، مفهوم درستی ندارد، زیرا انبیا هستند که چگونگی توحید و معاد را برای ما از طرف خدا تبیین و روشن می‌سازند. حیات طیبه و معقول آن حیاتی است که «عقلانیت» و «معنویت» هردو با هم ترکیب و تلفیق شده باشند، چرا که دین، سنبل معنویت و عقل، نماد عقلانیت است باید به یاری آن دو به معنویت معقول گروید».

چاپ دوم کتاب «وحی و نبوت در نگاه عقل و دین» را موسسه بوستان كتاب در شمارگان 1500 نسخه، 388 صفحه و بهای 85000 ریال راهی بازار نشر كرده است.