تبیان، دستیار زندگی
با توجه به شروع فصل سرما و شیوع سرماخوردگى در میان افراد و با توجه به این كه به دنبال هر سرماخوردگى معمولاً مخاط سینوس ها دچار التهاب مى شود بر آن شدیم تا مطلبى در مورد سینوزیت ارائه دهیم. سینوزیت به التهاب مخاط سینوس ها گفت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آگاهى هاى لازم در مورد سینوزیت

با توجه به شروع فصل سرما و شیوع سرماخوردگى در میان افراد و با توجه به این كه به دنبال هر سرماخوردگى معمولاً مخاط سینوس ها دچار التهاب مى شود بر آن شدیم تا مطلبى در مورد سینوزیت ارائه دهیم.

سینوزیت به التهاب مخاط سینوس ها گفته مى شود كه سبب گرفتگى و ترشحات بینى مى شود و چون علائمى نظیر سرماخوردگى دارد، اغلب بیماران گمان مى كنند كه سرماخوردگى در بدنشان بهبود نیافته و طولانى شده است، در صورتى كه اگر علائم سرماخوردگى بیش از ده روز طول بكشد بایستى حتماً به پزشك مراجعه شود. اگر پس از گذشتن دوره سرماخوردگى كه معمولاً با آبریزش بینى، تن درد و كوفتگى و سرفه همراه است، صورت متورم شود و فرد دچار سردرد  شدید و گوش درد یك طرفه شود و درد و تب بالاى 38 درجه همچنان در وى باقى بماند و همین طور اگر ترشحات بینى پس از گذشت 10 روز همچنان زرد یا سبز باشد و همچنین 10 تا 14 روز پس از بهبود سایر علائم، سرفه خلط دار فرد را درگیر كند بایستى سریعاً به پزشك مراجعه نماید و از رویارویى با عواملى كه سینوزیت را تشدید مى كند پرهیز شود.این عوامل عبارت اند از:

استعمال سیگار و پرهیز از نشستن در كنار افراد سیگارى. كودكان در مقایسه با بزرگسالان نسبت به دود سیگار حساس تر هستند و میزان بروز سینوزیت و عفونت گوش میانى ناشى از تنفس دود سیگار در آنها به مراتب بیشتر است.

اگر پس از گذشتن دوره سرماخوردگى كه معمولاً با آبریزش بینى، تن درد و كوفتگى و سرفه همراه است، صورت متورم شود و فرد دچار سردرد شدید و گوش درد یك طرفه شود و درد و تب بالاى 38 درجه همچنان در وى باقى بماند و همین طور اگر ترشحات بینى پس از گذشت 10 روز همچنان زرد یا سبز باشد و همچنین 10 تا 14 روز پس از بهبود سایر علائم، سرفه خلط دار فرد را درگیر كند بایستى سریعاً به پزشك مراجعه نماید و از رویارویى با عواملى كه سینوزیت را تشدید مى كند پرهیز شود.

استنشاق هواى آلوده و عوامل آلرژى زا، مهم ترین عامل آلرژى زا در منزل است كه بیشتر بر روى زنان خانه دار و كودكان تأثیر مى گذارد، گردوخاك و وجود موجودات ریزى به نام «مایت» در پرده، رختخواب، فرش و مبلمان است كه به راحتى تولید آلرژى مى كنند. زدودن عوامل آلرژى زا یكى از عوامل مؤثر در جلوگیرى از بروز سینوزیت است.از آنجا كه سینوزیت در صورت بروز با درد همراه است و فرد را در انجام كارها دچار اختلال مى كند و یكى از عوامل زمینه ساز بیمارى  آسم به شمار مى رود توصیه مى شود حتى المقدور از بروز سرماخوردگى جلوگیرى كنید و در صورت ابتلا نیز پس از گذشت 10 تا 14 روز به پزشك مراجعه كرده و از درمان هاى خودسرانه بپرهیزید.

بهاره مهرنژاد

مطالب مرتبط :

سینوزیت را جدی بگیرید

سینوزیت و سی و سه پرسش و پاسخ

سینوزیت و سی و سه پرسش و پاسخ 3

میگرن؛ علائم و درمان

آیا افراد شاد و خوشحال کمتر دچار سرماخوردگی می شوند ؟

سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی ؟

15روش مبارزه با سرماخوردگی

سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیك نخورید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.