تبیان، دستیار زندگی
خوزستانی ها رسم دارند که دو پرچم بزرگ یکی سفید به علامت پدر خانواده و یکی سبز رنگ به علامت مادر خانواده به همراه چندین پرچم سبز کوچک تر به علامت تعداد فرزندان فرد به حج رفته در بالاترین نقطه خانه حاجی و همچنین فرزندانش نصب کنند. آنها این مراسم را در شب عی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیرق زنون؛ مراسم حجاج خوزستانی

بیرق زنون


تنوع مراسمی که برای حجاج در خوزستان گرفته می شود به دلیل تنوع بالای قومیت های این استان زیاد است اما یکی از اصلی ترین این سنت ها «بیرق زنون» است که در بین اقوام مختلف عرب، بختیاری، لر، دزفولی و شوشتری برگزار می شود و اگرچه جزئیات متفاوتی در آن به چشم می خورد، اما قاعده کلی آن ها شبیه هم است. پرچم های سفید و سبز رنگی که در منزل حاجیان و فرزندان آنها برافراشته می شود مهم ترین ویژگی این سنت است که در فصل حج چهره شهر را دگرگون می کند.

خوزستانی ها رسم دارند که دو پرچم بزرگ یکی سفید به علامت پدر خانواده و یکی سبز رنگ به علامت مادر خانواده به همراه چندین پرچم سبز کوچک تر به علامت تعداد فرزندان فرد به حج رفته در بالاترین نقطه خانه حاجی و همچنین فرزندانش نصب کنند. آنها این مراسم را در شب عید قربان با دعوت افراد نزدیک به صرف شام انجام می دهند و فردای آن روز هم گوسفندی قربانی می کنند و بین مردم محل و فقرا تقسیم کرده و در عین حال برخی اقوام خوزستانی در شب برگزاری این مراسم اقدام به تهیه و خوردن انواع غذاهای سنتی می کنند.

بیرق زنون

در مورد نصب پرچم های کوچک عقاید مختلفی وجود دارد که شایعترین آنها این است که گفته می شود بیرق های کوچک به این دلیل نصب می شوند که افراد کوچکتر هم در سالهای آینده از جانب خداوند به سفر حج طلبیده شوند. فقرای محل و افراد نیازمند هم با دیدن این بیرق ها به خانه ای که این پرچمها را نصب کرده مراجعه می کنند و طلب حاجت می کنند که افراد خانه هم برای سلامتی فرد به حج رفته در حد توان اقدام به رفع حاجت آنها می کنند.

این بیرق‌ها ساده و به آسانی قابل تهیه هستند و شامل قطعه چوبی عمودی به همراه پارچه هایی که بعد از دوخته شدن، چوب درون آن قرار می گیرد و همانند یک پرچم می شود. البته امروزه خانواده ها از بازارهای استان و به خصوص نجاریها اقدام به تهیه این بیرق ها می کنند.

بیرق زنون

فراموشی رسم قدیمی

بیرق زنون رسمی است که بی شک باعث نزدیکی دل و جسم افراد خانواده می شود اما با این حال این رسم قدیمی این روزها در حال رنگ باختن است و نسل جدید چندانی اهمیتی به برگزاری آن نمی دهند.

در بین مردم خوزستان رایج است که در نبود حاجی مراسمی به صرف شام یا ناهار برای او بگیرند و افراد نزدیک و همسایه ها دعوت شوند تا برای سلامتی و قبولی حج فرد به سفر رفته دعا کنند. همچنین در مدتی که حاجی در سفر است برخی خانواده ها اقدام به برگزاری مراسم مولودی به نیت حاجی می کنند.

بیرق زنون

در زمان بازگشت حاجیان هم معمولا افراد نزدیک با خودروهایی که به پرچم های سبز مزین شده اند به استقبال آنها می روند و همه محل را از آمدن حاجی با خبر می کنند.

اما این مراسم در میان اقوام عرب کمی متفاوت است. آنها با برگزاری مراسم سنتی با نام «یزله» که نوعی پایکوبی عربی است از حاجی استقبال می کنند. یزله آیینی است که هم در عزا و هم در شادی اجرا می شود و در آن یک دست به شکل مشت کرده به هوا می رود و فرد به روی یک پا به پایکوبی می پردازد و به این ترتیب مراسم عزاداری یا شادمانی را در یک منطقه وسیع برگزار می کنند.


گروه گردشگری تبیان

برگرفته از مهر (با تغییر و تلخیص)