تبیان، دستیار زندگی
یک کارشناس سالمندان گفت: آلودگی هوای پایتخت به دلیل وجود آلاینده‌ های مُضر باعث پیری زودرس می ‌شود..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر آلودگی هوا بر سالمندان

آلودگی هوای تهران

یک کارشناس سالمندان گفت: آلودگی هوای پایتخت به دلیل وجود آلاینده‌ های مُضر باعث پیری زودرس می ‌شود.

شهین شهبازی در گفت ‌و گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس اظهار داشت: آلودگی روزهای اخیر پایتخت به دلیل افزایش آلاینده‌ های مُضر بسیار در پیری زودرس تاثیر‌گذار است که در این راستا افراد سالمند باید از مواد غذایی حاوی ویتامین‌ های A، C، E و D مانند مرکبات، میوه‌ های زرد‌ رنگ و بادام خام بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان این که بیماری ‌های قلبی و ریوی از شایع ‌ترین مشکلات سالمندان در هوای آلوده ی پایتخت به حساب می ‌آیند، افزود: در این راستا سالمندان حس تشنگی بسیاری در این روزهای آلوده به آنان دست می‌ دهد که باید هر 2 تا 3 ساعت آب بیاشامند.

شهبازی اظهار داشت: سالمندان باید در این روزهای آلوده از آب خالص استفاده کنند زیرا آب میوه و چای به هیچ عنوان نمی ‌تواند جایگزین آب خالص شود.

این کارشناس سالمندان با اشاره به این که سالمندان در این روزهای آلوده به هیچ وجه در سطح خیابان‌ ها رفت و آمد نکنند، گفت:‌ در صورت رفت و آمد اجباری در سطح شهر باید سالمندان از ماسک‌ های سه ‌لایه استفاده کنند و از ماسک‌ های کاغذی استفاده نشود که جذب مواد آلاینده آنان بسیار پایین است.

شهبازی تصریح کرد: سالمندان باید هر روز به طور منظم و به فراخور استفاده از ماسک ‌های سه لایه، آنان را تعویض کنند زیرا این نوع ماسک به دلیل جذب بسیار خوب آلاینده ‌ها بسیار زود کثیف می ‌شوند.

وی افزود سالمندان باید در این روزهای آلوده از تردد در محل‌ های پُر ازدحام هم چون زمین ‌های بازی خودداری کنند زیرا گرد و خاک این روزهای اخیر که در کف و بالای سطح شهر وجود دارد مملو از میکروب‌ های فعال است.

شهبازی اظهار داشت: سالمندان در این روزها به طور جد از مصرف کنسرو و غذاهای آماده ی بیرون خودداری کنند و بیشتر از غذاهای سنتی که در منازل تهیه می ‌شود مصرف کنند.

شهبازی با بیان این که در روزهای آلوده خون افراد به خصوص سالمندان غلظت می ‌یابد افزود: افزایش غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگ ‌ها می‌ شود، بنابراین سالمندان باید از مواد خوراکی همچون آب انار که باعث رقیق و صاف شدن خون می‌ شود، بیشتر استفاده کنند.

این کارشناس سالمندان خاطرنشان کرد: آلودگی هوای پایتخت بسیار در پیری زودرس تأثیر‌گذار است که باید در این راستا سالمندان از روغن زیتون جهت چرب کردن پوست خود بهره گیرند و در نهایت در صورت خارج شدن از منازل خود در محیط آلوده با بینی خود که دارای پُرزهای فیلتر مانند جهت تصفیه هوا است بیشتر از دهان برای تنفس استفاده کنند.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

آلودگی هوای تهران در حد هشدار

اثرات گرد و غبار بر سلامت افراد

بررسی نقش موثر تغذیه در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا

آلودگی هوا و دردهای شكمی به ویژه در زنان

افزایش شدید آلودگی هوای تهران و راه...

آلودگی هوا، رشد جنین را کم می کند

آلودگی‌ هوا به چشم‌ها نیز صدمه می زند

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

فصل آلودگی هوا و سلامت انسان

آلودگی هوا همچنان قربانی می گیرد

آلودگی هوای تهران خطرناک شده

بهترین غذاها در هوای آلوده

روزهای آلودگی هوا بیشتر مایعات بنوشید

ارتباط آلودگی هوا با مشکلات خواب

آلودگى هوا و اثرات احتمالى آن بر سلامتى

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.