تبیان، دستیار زندگی
ازدواج مسلما یکی از مهمترین دغدغه های جوانان می باشد و در جامعه امروز این امر مهم با دشواری های عدیده ای روبه روست اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایم مقوله را نادیده بگیریم باز هم این فکر که آیا میتوانم همسر خوبی پیدا کنم؟ و یا بعد از ازدواج چه پی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعاهای راحت شدن امر ازدواج

ازدواج

ازدواج مسلما یکی از مهمترین دغدغه های جوانان می باشد و در جامعه امروز این امر مهم با دشواری های عدیده ای روبه روست اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایم مقوله را نادیده بگیریم  باز هم این فکر که آیا میتوانم همسر خوبی پیدا کنم؟ و یا بعد از ازدواج چه پیش خواهد آمد جوانان عزیز را به خود مشغول میدارد و بسیاری دنبال ذکر و یا دعایی هستند که بوسیله ان هم مشکل ازدواجشان حل شود و هم اینکه خود را آرام کنند و یقین بخشند به خیریّت امرشان.

از آنجا که هیچ شالوده‏اى، مقدس‏تر از بناى رفیع ازدواج در اسلام  نیست. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «ما بنى بناء فى الاسلام احب الى الله عز و جل من التزویج»؛ «هیچ بنایى در اسلام محبوب‏تر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است»: (وسائل الشیعه، ج 14، ص‏3). و هر ملتى در دین و آیین خود به نوعى از آن بهره‏مند است. دین اسلام بیش از همه بر آن تأکید دارد و براى آن آثار و فواید مهمى بیان کرده است.

نقش دعا در امر ازدواج

دعا براى فراهم شدن زمینه ازدواج یا همسری شایسته از کارهای مستحب و مورد ترغیب خداوند است چرا که قبل از اقدامات شخصى و تصمیم گرفتن بر اساس فهم و شناخت فردى، به خداوند روى آورده و از او خیرخواهى نموده‏اید و از او هدایت جسته‏اید. لذا در روایات متعدد حضرات ائمه علیهم السلام ما را به دعا کردن و نماز خواندن براى دست یافتن به یک ازدواج موفق توصیه و سفارش نموده‏اند. کافى است با حسن اعتماد و قلب پاک رو به درگاه الهى آورید و دعا کنید. توجه شما را به روایت زیر جلب مى‏کنیم:

از امیرالمؤمنین نقل شده که هر کس قصد ازدواج داشته باشد دو رکعت نماز گذارد و در هر رکعت پس از حمد سوره یاسین بخواند و پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد. به علاوه، این دعا را نیز در قنوت نماز و بعد از هر نماز، در سجده و یا هر وقت دیگر زیاد بخوانید:

«اللهم اَغنِنی بِحلالِکَ عَن حَرامِک و بِطاعَتِکَ عَن مَعصیتِک»؛« خدایا مرا بی نیاز کن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداری‌ات از نافرمانیت». برخی از بزرگان توصیه کرده اند این دعا 114 مرتبه در یک مکان مقدس مانند مسجد یا زیارتگاه خوانده شود.

خواندن این دعای قرآنی نیز مفید است: «رَبِ ِانّی لِما اَنزَلتَ اِلیَّ مِن خَیرٍ فَقیر» ؛ «خدایا! بی تردید من به خیری که تو بر من فرو می فرستی نیازمند و محتاجم». (قصص، آیه 24). قرآن مجید می فرماید که وقتی حضرت موسی گرسنه و تنها و بی سر پناه این دعا را خواند به لطف خدای تعالی حضرت شعیب دختر خود را به سوی او فرستاد و او را به دامادی برگزید.

انشاءالله دعاهای قرآنی برای همه ما مفید بوده و ظرفیت استفاده از آنها را داشته باشیم. همچنین دعای معراج و نادعلی برای گشایش همه گرفتاری ها از جمله مسأله ازدواج مفید است. 

با توکل به خداوند و توسل به اولیای الهی از خداوند بخواهید که هر چه زودتر مشکل حل شود. مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و تمام امور زندگى خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگى خواهد کرد.

چند راهکار مجرب برای راحت شدن امر ازدواج

1. در هر شبانه روز، یک بار زیارت عاشورا و دعاى توسل را با توجه کامل به نیت این حاجت قرائت کنید.

2. در شب جمعه غسل کنید (غسل مستحبى) و بعد از نیمه شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است).

3. سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و روز جمعه نماز جعفر طیار به جاى آورید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). این عمل که مورد توجه بزرگان دین بوده، در استجابت دعا بسیار مؤثر است.

4. سوره های ناس و فلق را زیاد بخوانید.

5. خوش اخلاق و خوش برخورد باشید.

ازدواج

6. به سر و وضع و آراستگی ظاهری خود بیشتر برسید و از شلختگی اجتناب کنید. البته با رعایت حلال و حرام و اجتناب از خودآرایی در مقابل نامحرم.

7. بعد از هر نماز سه بار سوره توحید بخوانید و حتما از خداوند بخواهید که مشکل شما را حل نماید.

8. دعا، توکل، توسل و نذر صلوات برای روح اولیاء خدا معمولا مشکل گشا بوده است.

9. تقوا پیشه کنید. قرآن کریم می فرماید: « و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب»؛ «کسی که به واجبات عمل و از گناهان دوری نماید، خدای مهربان راه خروجی برایش قرار می دهد و روزیش را از جایی که حساب نمی کند، می رساند».

با توکل به خداوند و توسل به اولیای الهی از خداوند بخواهید که هر چه زودتر مشکل حل شود. مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و تمام امور زندگى خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگى خواهد کرد.

بسیاری از جوانان مخصوصا دختر خانم ها در سنی خاص به فکر ازدواج می افتند و مدام به این موضوع فکر میکنند و اگر به هر دلیلی شرایطی برای این امر فراهم نباشد همه ابعاد زندگیشان تحت تأثیر قرار میگیرد و احساس سر خوردگی میکنند و تا جایی که ممکن است به افسردگی برسند . شما عزیزان نباید نگران باشید زندگی و سرنوشت خود را به دست خداوند متعال بسپارید و دیگر نگران چیزی نباشید و با خود مدام تکرار کنید که خداوند به مصلحت من آگاه تر است و مطمئنا خیرم را پیش خواهد آورد. و شک نکنید که انشاء الله هر چه زودتر همسرمناسبی برای شما پیدا میشود .

البته دقت داشته باشید که مواردی که برای شما پیش می آید را سرسری و با معیارهای نادرست رد نکنید و برای هر موردی که پیش می آید وقت بگذارید و فکر کنید و همه جوانب را بسنجید و این مستلزم این است که شما شناخت کافی از خود و خواسته هایتان داشته باشید تا بتوانید تصمیم گیری دقیق و عاری از ندامت داشته باشید .

بسیاری از علمای اخلاق و روانشناسان نکاتی را که مهمتر است به این ترتیب بیان میکنند

1. تدین و دیندار بودن فرد.

2. اخلاق نیک داشتن، که منظور داشتن صفات و خلق و خوهای پسندیده در نظر عقل و شرع است.

3. شرافت و اصالت خانوادگی، که منظور نجابت و پاکی خانواده است.

4. عقل ،که در واقع همان نور افکنی است که جاده زندگی را روشن می کند.

5. کفویت و تناسب.

مطالعه کتب زیر نیز می تواند برای شما سودمند باشد :

1- جوانان و انتخاب همسر، على اکبر مظاهرى

2- ازدواج آسان و شیوه همسردارى، محمد محمدى اشتهاردى

3- ازدواج آسمانى، على اکبر مظاهرى

4- ازدواج پایدار، کاظمى حقیقى

منبع : وبلاگ آموزه

فرآوری: بصیرت_گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.