تبیان، دستیار زندگی
فراموش کردن اطلاعاتی که زمانی آنها را به خاطر سپرده بودیم امروزه بسیار معمول شده و از این رو پزشکان با بررسی های فراوان نام « آلزایمر » یا «فراموشی» را بر آن نهاده اند. تمام خاطراتی که ما در ذهن خود نگه داشته ایم آسیب پذیرند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هرگز از آلزایمر نترسید


فراموش کردن اطلاعاتی که زمانی آنها را به خاطر سپرده بودیم امروزه بسیار معمول شده و از این رو پزشکان با بررسی های فراوان نام « آلزایمر » یا «فراموشی» را بر آن نهاده اند.

تمام خاطراتی که ما در ذهن خود نگه داشته ایم آسیب پذیرند. بیشتر مردم در هراسند که روزی تمام اطلاعات موجود در ذهن خود را از دست بدهند. اما آیا به راستی می توان از این اختلال جلوگیری کرد؟

آلزایمر می تواند به صورت کاملااتفاقی و یک دفعه صورت بگیرد. برای بیشتر مردم، این فرآیند بسیار کند صورت می گیرد و فراموشی در آنها بسیار با کندی رخ می دهد.

به خاطر آوردن تمام آنچه که روزگاری تجربه کرده بودیم معمولاً برای همه مردم کاری خوشایند محسوب نمی شود. ما بیشتر ترجیح می دهیم چیزهایی که برایمان مفید است را به خاطر بیاوریم اما باز هم متأسفانه دیده می شود که در بیشتر مواقع اطلاعاتی ناخوشایند و غیر مفید به یادمان می آید. ممکن است هر انسانی با دلایل متفاوت و گوناگون اطلاعات فراوانی را به خاطر بسپارد یا آنها را فراموش کند.

به هر حال، در برخی افراد ممکن است به خاطر بروز تغییر ساختار در مغز، حافظه رو به زوال و کاستی برود. این تغییرات می تواند نشانه هایی را در برداشته باشد که کنار هم قرار دادن تمامی آنها می تواند فرد را با  اضطراب  های فراوان مواجه نماید و او را ناتوان کند. این امر معمولاً در سنین پایانی عمر رخ می دهد، اما در بسیاری از مواقع دیده شده که جوانان نیز به این عارضه مبتلا شده اند.


نشانه های فراموشی

آلزایمر که به اعتقاد بسیاری از پزشکان نوعی جنون محسوب می شود برای متخصصان اهمیت کمتری نسبت به بروز ناتوانی در افراد و خانه نشین شدن آنها دارد. اصلی ترین نشانه ای که به هنگام ابتلا به این بیماری بروز می کند از دست دادن حافظه است. در بیشتر مواقع افرادی که به آلزایمر مبتلا شده اند چیز هایی را به خاطر می آورند که در سالیان بسیار دور اتفاق افتاده و تا چند سال پیش کاملاً فراموش شده بودند.

اصلی ترین نشانه ای که به هنگام ابتلا به این بیماری بروز می کند از دستدادن حافظه است. در بیشتر مواقع افرادی که به آلزایمر مبتلا شده اند چیز هایی را به خاطر می آورند که در سالیان بسیار دور اتفاق افتاده و تا چند سال پیش کاملاً فراموش شده بودند .

زمانی که سن فرد کم کم افزایش می یابد و وی وارد دوران کهنسالی می شود بروز این بیماری امری عادی تلقی می شود و ممکن است در شرایط پیشرفته، جنون را در بیمار باعث شود. در این زمینه ممکن است از دست دادن حافظه برای مدت زمان کوتاه و به صورت موقت اتفاق بیفتد که در این زمینه پزشکان می توانند با به کار بردن روش های درمانی مناسبی که در اختیار دارند از پیشروی این عارضه جلوگیری نمایند و آن را در افراد کهنسال درمان کنند. از دیگر نشانه های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عدم تمرکز

- گیج شدن در مورد زمان و مکان

- غفلت از انجام کار به صورت مستمر

- بی قراری های همیشگی

- رفتن به سوی مقصد هایی نامشخص

- عصبانی شدن های بی مورد و به زبان آوردن لغات خشن

- مضطرب شدن، پریشان شدن و افسرده شدن

- به کار بردن دلایل در و برهم و نامعقول برای کارهای اشتباهی که صورت گرفته

- خیال پردازی های زیاد و زندگی در توهم

باید توجه داشت که آلزایمر می تواند به صورت کاملاً اتفاقی و یک دفعه صورت بگیرد. برای بیشتر مردم، این فرآیند بسیار کند صورت می گیرد و فراموشی در آنها بسیار با کندی رخ می دهد. از دست دادن حافظه و فراموشی می تواند اثرات مخرب و زیانباری را بر جای بگذارد و این در حالی است که هر کدام از انواع مختلف آن نشانه هایی متفاوت را در بر دارد.

اولین چیزی که یک بیمار مبتلا به آلزایمر باید به یاد داشته باشد اینست که هرگز نباید نگران باشد. بروز فراموشی و به خاطر نیاوردن چیزهای مختلف هرگز به معنای بروز جنون یا دیوانگی در شما نیست. اگر شما چیز به خصوص و بدیهی را فراموش کرده اید، می توانید به حافظه خود کمک کنید تا آن را دوباره به خاطر بیاورید. اگر چه هر فرد با روش های مختلف و فراوانی می تواند بیماری آلزایمر را در خود درمان کرده و یا از بروز آن پیشگیری کند، اما در عین این که برخی می گویند هنوز برای این بیماری درمان خاصی ارائه نشده، بسیاری از کارشناسان می توانند با استفاده از روش های درمانی موجود این عارضه را در افراد از بین ببرند. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا انجمن های حمایت از بیماران مبتلا به آلزایمر تأسیس شده تا این بیماران به صورت شبانه روزی تحت نظر قرار بگیرند و بتوانند با قیمتی پایین، از داروهای موجود استفاده کنند.


منبع: اینترنت

آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر را بهتر بشناسیم

«آلزایمر» دزد حافظه

چگونگی مراقبت از بیماران مبتلا به آلزاایمر

یازده روش برای تقویت حافظه در سالمندان

بهداشت سالمندان

سالمندی بهنجار

برخورد با سالمندان

ویژه نامه سالمند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.