تبیان، دستیار زندگی
تا 3 سال پیش برای رسیدن به هدف فوق میباست در کنکور سراسری ریاضی یا تجربی شرکت میکردید و علاقه مندی خود را جهت شرکت در استخدام نیروی هوایی و رشته مربوطه با پر کردن فرم های مربوطه ابراز میکردید . سپس چناچه در کنکور رتبه علمی مناسب را اخذ میکرید ( که معمولا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر می خواهید خلبان شوید.....

خلبان

در ایران دو راه برای خلبان شدن وجود دارد ( البته در خارج از کشور هم تا حد زیادی همین دو راه وجود دارد)

این دو راه به ترتیب به شرح زیر است :

را ه اول:

استخدام در نیروی هوایی ارتش انتخاب رشته هوانوردی ( خلبانی ) در دانشگاه هوایی ارتش .

تا 3 سال پیش برای رسیدن به هدف فوق می بایست در کنکور سراسری ریاضی یا تجربی شرکت میکردید و علاقه مندی خود را جهت شرکت در استخدام نیروی هوایی و رشته مربوطه با پر کردن فرم های مربوطه ابراز میکردید . سپس چنانچه در کنکور رتبه علمی مناسب را اخذ کردید ( که معمولا این رتبه برای خلبانی حداکثر تا 6000 مورد قبول بود ) .

می بایست جهت انجام معاینات پزشکی و مصاحبه و نهایتاً گزینش به دانشگاه نیروی هوایی مراجعه کنید. معاینات پزشکی سخت ترین مرحله برای خلبان شدن است و استاندارد های آن تقریبا در همه جهان یکسان است این سختی زمانی بیشتر می شود که شما بخواهید به عنوان یک خلبان نظامی مطرح شوید و با هواپیماهای جنگنده و بمب افکن پرواز کنید .

برخی شرایطی که در معاینه پزشکی مطرح هستند به این ترتیب است :

1- داشتن حداقل 172 سانتیمتر قد

2- دید بدون نقص بدون عینک 10/10 و بدون کوررنگی و هر گونه بیماری در هر دو چشم .

3- داشتن شرایط بدنی مناسب ( نداشتن صافی در کف پا – قوس در زانوها – عدم اختلال در اندام های حرکتی حتی بصورت جزئی – و ... )

4- نداشتن لکنت زبان حتی به میزان کم

5- قدرت شنوایی مناسب

6-عدم ابتلا به هر گونه بیمارهای قلبی و عروقی حتی به میزان جزئی و تنگی نفس و آسم و آلرژی

7- عدم مبتلا بودن به بیمارهای مغز و اعصاب و سایر موارد پزشکی در واقع میتوان گفت فرد باید هیچ گونه مشکلی جسمی یا روحی روانی نداشته باشد .

چنانچه افرادی از مرحله تست های پزشکی و ورزشی موفق بیرون آیند مرحله مصاحبه مرحله بعدی است در این مرحله سوالات مختلفی از حالات و روحیات شخص و توانایی ها و کلا شخصیت وی پرسیده میشود و همچنین از نظر عقیدتی نیز فرد مورد سوال قرار می گیرد . این سوالات توسط افراد خبره ای پرسیده و سپس آنالیز میشود و چنانچه نقطه مبهمی در فرد دیده شود و یا حس شود وی برای شغل خلبانی خصوصاًخلبانی نظامی آمادگی ندارد وی را رد میکنند .

در نهایت افراد باقیمانده گزینش شده و تعداد محدودی قبول میشوند .

قبول شدگان وارد دانشگاه نیروی هوایی و دانشکده پرواز می شوند و از همان روز به عنوان یکی نظامی شناخته شده و تمامی رفتار آنان باید متناسب به یک نظامی باشد .

برای دوره خلبانی 4 سال در نظر گرفته شده در سال اول که سال سخت و طاقت فرسایی شناخته میشود دروس پایه نظامی و سایر دروس علمی و تئوری مقدماتی پرواز گذرانده میشود و در سالها بعد آموزشهای پرواز و پرواز با هواپیما که شروع آن با هواپیما های سبک و ملخ دار است شروع میشود و دروس در رابطه با جنگ افزارها و نیز ارتباطات و مخابرات پرواز گذرانده میشود .

از نظر رفاهی دانشجویان رشته خلبانی از رفاه مناسبی برخوردارند آنان از سالهای دوم به بعد دارای خوابگاه های مجهز , امکانات رفاهی و ورزشی , خوراک مناسب و حتی حقوق ماهیانه مناسب داده می شود و برای دانشجویان خلبانی ارزشی دو چندان قائل می شوند . دانشجویان بعد گذاراندن 4 سال و موفقیت در آزمون های عملی و تئوری پرواز با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شده و با توجه مهارت ها و تخصص های دوران دانشجوئی به یکی از پایگاه های نیروی هوایی منتقل و پرواز خود را با یکی از جنگنده ها یا هواپیما های ترابری شروع می کنند که البته با توجه به تجربیات و سوابق کم در ابتدا با عنوان کمک خلبان و بیشتر با هواپیمای F-5 پرواز میکنند تا سالیان بعد که تجربه بیشتری آموختند به یکی از گردان های شکاری یا بمب افکن و یا ترابری و با یک هواپیمای تخصصی به پرواز خود ادامه دهند.

آشنایی با کابین خلبان یک هواپیما

راه دوم:

برای گرفتن گواهینامه خلبانی و خلبان شدن شما به سه مدرک ppl ,cpl و ir نیاز دارید که هر سه مدرک توسط سازمان هواپیمایی کشوری در ایران داده می شود.

برای ثبت نام در آموزشگاههای مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری که در سایت این سازمان قابل دسترسی است جنسیت شما مهم نیست و با هر جنسیتی میتوانید در کلاسها شرکت کنید اما باید در آزمون ورودی زبان انگلیسی قبول شوید و سنتان نیز بالای 18 سال باشد همچنین باید از سازمان هواپیمایی کشوری گواهی سلامت جسمانی بگیرید که پس از مراجعه به آموزشگاه شما را برای این کار راهنمایی میکنند.

اما هزینه کلاس ها مهمترین قسمت و مشکل برای اکثر علاقه مندان می باشد.

هزینه کل دوره آموزشی تقریباً25 میلیون تومان میباشد که شامل کلاس های زمینی یا گراند و کلاسهای پروازی می باشد. درکلاس های زمینی شما درسهایی همچون نقشه خوانی و ایرودینامیک و زبان تخصصی را میخوانید و در دوره هوایی پس از 12 ساعت پرواز در کنار مربی اولین پرواز خود را انجام می دهید پس از طی یک دوره شما به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی شده و مدرک خود را پس از قبولی در دو مرحله آزمون دریافت می کنید.

مراحل گرفتن مدرک

الف - مرحله اول PPL است ( Private Pilot Licence ) كه در واقع گواهینامه خلبانی " شخصی " تلقی می شود . در این مرحله دانشجو بعد از گذراندن كلاس های زمینی كه در آن با مفاهیم اصولی پرواز آشنا می شود ، و بعد از چهل ساعت پرواز به سازمان هواپیمایی كشوری معرفی می شود . و در این جا بعد از گذراندن امتحان تئوری و عملی اگه قبول شد ، این گواهینامه رو دریافت می نماید .

ب - مرحله دوم CPL است ( Commercial Pilot Licence ) كه در اصطلاح همان گواهینامه خلبانی بازرگانی است . برای دریافت این مدرك باید بعد از سپری كردن كلاس های زمینی كه در بالا به آن اشاره نمودم و پس از 110 ساعت پرواز ، برای امتحان و اخذ گواهینامه به سازمان هواپیمایی كشوری مراجعه كرده و پس از امتحانات تئوری و عملی در صورت موفقیت مدرك را دریافت می كنند .

ج - مرحله سوم IR است ( Instrument Rating ) در این مرحله دانشجو همانند مراحل قبلی بعد از سپری كردن كلاس های زمینی مربوطه که مدت آن چهار ماه است و 40ساعت پرواز ( که 20ساعت آن با سیملاتور است و 20 ساعت دیگر آن با هواپیماست ) ، با ادوات ناوبری هواپیما كه به " خلبان بدون دید " معروف است ، در صورت موفقیت خلبان نامیده می شود .

مرکز مشاوره تبیان