تبیان، دستیار زندگی
این سریال تجربه‌ی قوی و موفقی به حساب نیامده و نتوانسته است رضایت مخاطبانش را در طیف گسترده را جلب كند. قرار بود «قلب یخی» در ژانر جنایی ـ اجتماعی تلاش متفاوتی داشته باشد، كارگردان و تهیه‌كننده‌ی این سریال تصمیم گرفته بودند با نوعی تازگی در شیوه‌ی روایت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر قلب یخی

قلب یخی

رحمت امینی در نقد «قلب یخی»:

محمد حسین لطیفی نتوانست رگ خواب مخاطبش را به دست آورد

رحمت امینی درباره‌ی سریال «قلب یخی» گفت: این سریال تجربه‌ی قوی و موفقی به حساب نیامده و نتوانسته است رضایت مخاطبانش را در طیف گسترده را جلب كند.

این نویسنده و كارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی سریال «قلب یخی» عنوان كرد: قرار بود «قلب یخی» در ژانر جنایی ـ اجتماعی تلاش متفاوتی داشته باشد، كارگردان و تهیه‌كننده‌ی این سریال تصمیم گرفته بودند با نوعی تازگی در شیوه‌ی روایت و ساخت، بتوانند مخاطبانی را در بین مخاطبان سینمای خانگی پیدا كنند.

وی ادامه داد: در شرایطی كه مخاطب می‌تواند به راحتی سریال‌های زیرنویس و دوبله شده را از شبكه‌های ماهواره‌ای ببیند و یا با قیمت ارزان خریداری كند، كسی كه وارد عرصه‌ی نمایش خانگی می‌شود، باید توانمندی‌ها و یا ویژگی‌هایی را در كارش لحاظ كند تا در مصاف با رقبای خود كه تلویزیون و سینما و دیگر تولیدات نمایش خانگی است، بتواند موفق شود.

امینی در ادامه خاطرنشان كرد: «قهوه تلخ» به عنوان دیگر سریال‌ شبكه‌ی نمایش خانگی، موفق‌تر است و موفقیت این سریال در برابر «قلب یخی» دلایلی دارد كه از آن جمله می‌توان به امتحان پس دادن در نوع طنز‌سازی، قصه‌پردازی و خود مقوله‌ی طنز اشاره كرد.

این مدرس دانشگاه بیان كرد: سریال «قلب یخی» را یك تجربه‌ی معمولی می‌بینم و فكر می‌كنم سود اقتصادی قوی‌ هم برای سازندگانش در پی نداشته است.

رحمت امینی در عین حال افزود: «قلب یخی» سریال ضعیفی نیست اما آقای لطیفی در كارگردانی این سریال نتوانسته جلوه‌گری‌ داشته باشد.

قرار بود «قلب یخی» در ژانر جنایی ـ اجتماعی تلاش متفاوتی داشته باشد، كارگردان و تهیه‌كننده‌ی این سریال تصمیم گرفته بودند با نوعی تازگی در شیوه‌ی روایت و ساخت، بتوانند مخاطبانی را در بین مخاطبان سینمای خانگی پیدا كنند.

وی با اشاره به اینكه سینمایی «ملك سلیمان» به علت ابعاد فنی، در شرایط نامناسب سینمای ما توانست جلوه‌گری كند، در این زمینه بیان كرد: در «قلب یخی» نه در كارگردانی، نه در مضمون و محتوا و نه در بازیگری، جلوه‌گری دیده نمی‌شود و ورود به عرصه‌ی این چنین، مسائلی را می‌طلبد كه «قلب یخی» به عنوان سریال معمولی شبكه‌ی خانگی جلوه می‌كند.

قلب یخی

این منتقد هم‌چنین با اشاره به تلخی‌های سریال‌های ماه رمضان و نقدی كه بر آنها داشته، به خبرنگار ایسنا، گفت: در بین فیلمساز‌انی كه به سمت مسائل جنایی می‌روند، آنهایی موفق هستند كه وجه دیگری را نشان دهند؛ موفقیت «قهوه تلخ» به دلیل همان طنز خاصی بود كه بینند‌گان نمونه‌هایش را در كارهای دیگر آقای مدیری دیده بودند.

رحمت امینی اظهار كرد: سریالی نظیر «لاست» كه موفق می‌شود و كل جهان را در برگیرد، به علت جلوه‌های خاصی است كه در آن مطرح می‌شود؛ بنابراین تصورم این بود كه آقای لطیفی حداقل مثل «صاحبدلان» به سمت مضمونی برود كه رگ خواب مخاطبانش را برای مواجه ‌شدن با یك ایده‌ی تازه به دست آورد، ولی در «قلب یخی» حرف تازه‌ای در مضمون مطرح نكرده است.

امینی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌كه بازیگران «قلب یخی» را كه تلفیقی از بازیگران سینما و تلویزیون هستند، چگونه ارزیابی می‌كند؟ گفت: بازی بازیگران معمولی است؛ آنها همان بازی‌هایی كه در سینما و تلویزیون ارائه می‌دادند را اینجا هم ارائه دادند.

وی تاكید كرد: بازیگران جلوه‌ی خاصی در سریال «قلب یخی» نداشتند، چه بسا بعضی‌ از آنان مانند امین حیایی و حمید فرخ‌نژاد از بازی‌های قبلی‌شان هم كمی پایین‌تر بودند.

این نویسنده و كارگردان در پایان عنوان كرد: در كل، ساخت مجموعه‌های تلویزیونی شبكه‌ی خانگی را تایید می‌كنم، چراكه رقابت ایجاد می‌كند؛ ورود به این عرصه باید ورودی محكم و قدرتمند باشد كه در حیطه‌ی تبلیغی سریال «قهوه تلخ» موفق‌تر بوده است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی