تبیان، دستیار زندگی
این رشته با تركیب احسان پیغمبری، فرشاد عربی و مهدی قبادی در بخش تالو و محسن محمد سیفی در وزن 60- كیلوگرم، جواد آقایی در وزن 65- كیلوگرم، سجاد عباسی در وزن 70- كیلوگرم و حمید قلی پور در وزن 75- كیلوگرم مردان و الهه منصوریان در وزن 52- كیلوگرم و خدیجه آزادپ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ووشو و بوکس اول و آخر گوانگ ژو

 گوانگ ژو

بخش ورزشی_ ارزیابی عملكرد رزمی‌ها در گوانگجو

ووشو، تكواندو، كاراته، جودو و بوكس، رده‌های اول تا پنجم

در ارزیابی عملكرد رشته‌های رزمی در شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی، ووشو اول شد و بوكس در رده آخر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ در این مسابقات، تكواندو، كاراته و كاراته رده های دوم تا سوم را در اختیار گرفتند.

1- ووشو: 9 نفر و 6 مدال

این رشته با تركیب احسان پیغمبری، فرشاد عربی و مهدی قبادی در بخش تالو و محسن محمد سیفی در وزن 60- كیلوگرم، جواد آقایی در وزن 65- كیلوگرم، سجاد عباسی در وزن 70- كیلوگرم و حمید قلی پور در وزن 75- كیلوگرم مردان و الهه منصوریان در وزن 52- كیلوگرم و خدیجه آزادپور در وزن 60- كیلوگرم زنان راهی گوانگجو شد. نتیجه كار این تیم 9 نفره، 3 طلای آزادپور، قلی پور، محمد سیفی و 3 برنز پیغمبری، عباسی و منصوریان بود.

ركوردها:

این تیم به اندازه 3 دوره گذشته مدال گرفت.

اولین مدال ایران و طلای بانوان كاروان را كسب كرد.

اولین مدال تالو و بانوان ووشو را به دست آورد.

تك مدال طلای حسین اوجاقی را سه برابر كرد.

بعد از چین، عنوان نایب قهرمانی را برای اولین بار به نام خود نوشت.

-مقایسه با دوحه:

تیم ملی ووشو در دوحه قطر از سوی علیرضا صحرانشین به یك نقره و جلیل عطایی و خسرو مینو به 2 برنز رسیده بود؛ یعنی تعداد مدال های آنها نه تنها دو برابر شد؛ بلكه از نظر رنگ نیز بهبود قابل توجهی داشته است. بانوان نیز بهترین عملكرد را از خود نشان دادند.

2- تكواندو: 12 نفر و 9 مدال

3 طلا توسط علیرضا نصر آزادانی در وزن پنجم، یوسف كرمی در وزن هفتم و محمد باقری معتمد در وزن چهارم و یك مدال برنز توسط فرزاد عبدالهی در وزن ششم مردان به دست آمد. بانوان هم با كسب 2 مدال نقره توسط پریسا فرشیدی در وزن ششم و راحله آسمانی در وزن پنجم و 3 مدال برنز توسط سوسن حاجی پور، سمانه شش پری و سارا خوش جمال فكری به كار خود خاتمه دادند. یعنی از 12 تكواندوكار ایران، 3 طلا، 2 نقره 4 برنز به دست آمد.

ركوردها:

در این دوره تكواندو طلسم تك مدال طلای هر دوره خود را شكست و آن را سه برابر كرد.

برای اولین بار بانوان ایرانی گام به فینال گذاشته و نقره گرفتند.

علیرضا نصرآزادانی اولین طلایی كاروان ایران شد.

یوسف كرمی هم خود و هم تیم ایران را دو طلایی كرد كه این تعداد از سوی معتمد به سه رسید.

-مقایسه با دوحه:

در دوحه یك طلا از سوی یوسف كرمی، 2 نقره توسط مهدی بی باك و مهدی نوایی و 5 برنز از سوی نصرآزادانی، ساعی، خداداد، مهروز ساعی و افسانه شیخی رقم خورد. در آن زمان همه اعضای تیم مردان مدال گرفتند؛ اما امسال رضا نادریان و حسین تاجیك بدون مدال بازگشتند. در بخش بانوان سهیلا سیاحی مدال نگرفت. تیم ایران در دوره گذشته نایب قهرمان بود و در گوانگجو در رده سوم ایستاد. در گوانگجو رنگ مدال ها بهتر و یك مدال به آن افزوده شد. در این میان بانوان پابه پای مردان پیشرفت چشمگیر خود را نشان دادند. اگرچه به طلا نرسیدند؛ اما تعداد مدال های خود چند برابر كردند.

3- كاراته: 8 نفر و 4 مدال

این تیم با هشت شركت كننده از سوی ذبیح الله پورشیب در وزن 84+ كیلوگرم و جاسم ویشگاهی در 84- كیلگرم به 2 طلا رسید. فاطمه چالاكی در وزن 55- كیلوگرم و سمیرا ملكی پور در 68- كیلوگرم زنان به 2 برنز رسید؛ یعنی نیمی از نفرات تیم موفق به مدال آوری شدند.

محمد قاسمی در 55- و امیر مهدی زاده در 60- كیلوگرم مردان و فاطمه قاسمی در 50- كیلوگرم و حمیده عباس علی در 68- كیلوگرم زنان حذف شدند.

 گوانگ ژو

ركوردها:

 با كسب مدال طلا پورشیب، كاروان ایران دوباره به رده چهارم رسید.

جاسم ویشگاهی بیستمین و آخرین مدال كاروان را كسب كرد.

نباید از حضور بانوان با حجاب اسلامی و كسب 2 برنز نیز گذشت.

مقایسه با دوحه:

كاراته از بازی های دوحه 3 طلا و 2 برنز گرفت و در بخش مردان قهرمان شد؛ اما در گوانگجو یكی از طلاها و 2 برنزش در بخش مردان كم شد (یكی از آنها به دلیل كم شدن یكی از اوزان است) و در مجموع با دو پله سقوط سوم شد. حسن و حسین روحانی و جاسم ویشگاهی طلایی های دوحه و سعید فرخی و اسماعیل تركزاد برای ایران برنز گرفتند. در دوره گذشته همه كاراته كاران مدال آور شدند و این بار نیمی از كاروان به مدال رسیدند.

4- جودو: 10نفر و 2 مدال

محسن غفار در وزن 60- كیلوگرم، آرش میراسماعیلی در 66- كیلوگرم، علی معلومات در 73- كیلوگرم، محمد جمالی در 81- كیلوگرم، حسین قمی در 90- كیلوگرم، جواد محجوب در 100- كیلوگرم و محمدرضا رودكی در 100+ و آزاد، اعضای تیم را تشكیل می دادند كه فقط توانستند به یك نقره و یك برنز، آن هم از سوی رودكی دست یابند.

مقایسه با دوحه:

دوره گذشته میراسماعیلی،‌ رودكی و میران نقره كسب كردند و مسعود حاجی آخوندزاده برنز گرفت. این دوره تعداد مدال ها نصف شد و رنگ آن بهبودی نداشت. تیم بانوان نیز با 3 نفر رفت و مقامی به دست نیاورد. همچنان یك طلای آخوندزاده در كارنامه ایران در بازی های آسیایی دست نخورده باقی مانده است.

5- بوكس: 9 نفر و 3 مدال

در وزن 48 كیلوگرم مسعود ریگی، در 56 كیلوگرم عمران اكبری، در 60 كیلوگرم فروتن گل آرا، در 64 كیلوگرم هومن كرمی، در 69 كیلوگرم مرتضی سپهوند، در 75 كیلوگرم محمد ستارپور، در 81 كیلوگرم احسان روزبهانی، در 91 كیلوگرم علی مظاهری و در 91+ كیلوگرم روح الله حسینی اعضای تیم بوكس را تشكیل می دادند كه حاصل كار آنها 3 برنز مظاهری، ستارپور و حسینی بود و دیگر هیچ.

مقایسه با دوحه: دوره گذشته علی مظاهری به مدال طلا رسید. محمد ستارپور، مهدی قربانی و جاسم دلاوری برنزی شدند. در گوانگجو خبری از طلا نبود و فقط 3 برنز تكرار شد. اینكه از میان 9 نفر به 3 برنز دست یابیم؛ یعنی مردود شدن در آزمون المپیك آسیایی.

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی