تبیان، دستیار زندگی
این روزها اگرچه سفر کردن به نقاط مختلف کشور به دلیل سرمای هوا کاهش یافته است، اما سرمای هوا هنوز عاشقان اصلی سفر را مایوس نکرده و مناطق زیبا و دیدنی کشور در زمستان نیز پذیرای مهمانان ویژه خود است. به خصوص که ایران از موهبت چهارفصل بودن برخوردار است و در ی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای پر رونق جنوب

جنوب


این روزها اگرچه سفر کردن به نقاط مختلف کشور به دلیل سرمای هوا کاهش یافته است، اما سرمای هوا هنوز عاشقان اصلی سفر را مایوس نکرده و مناطق زیبا و دیدنی کشور در زمستان نیز پذیرای مهمانان ویژه خود است. به خصوص که ایران از موهبت چهارفصل بودن برخوردار است و در یک زمان مشخص می توانید چهارفصل سال را در چهار گوشه کشور تجربه کنید.


اگر یک مسافر خارجی  باشید و بخواهید به ایران سفر کنید، بعد از اینکه به کشورتان برگردید و از شما درباره یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ایران بپرسند، احتمالاً خواهید گفت:«کشور عجیبی است. در شمالش باران می‌بارید و جنوبش گرم و شرجی بود. در استان‌های غربی و شمال غربی‌اش هم زمین سفیدپوش شده بود!»

چرا چهارفصل؟

در زمستان که معمولاً از ماه دوم پاییز آغاز شده و تا عید نوروز طول می‌کشد (در فواصل ماه‌های دسامبر تا فوریه) اکثر مناطق کشور به‌شدت سرد است در حالی که در تابستان (ژوئن تا آگوست) گرمای هوا به چهل درجه سانتیگراد بالای صفر  می‌رسد. میانگین سالانه دما در ایران از شمال غربی به شمال شرقی تغییر می‌کند و از منهای ده درجه سانتیگراد در آذربایجان تا به 30 - 25 درجه سانتیگراد در جنوب و جنوب شرقی می‌رسد. نواحی ساحلی جنوب و شمال ایران در مقایسه با مناطق مرکزی و کوهستانی الگوی هواشناختی بسیار متنوعی دارد. شهرهای شیراز، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز که مهمترین مراکز جلب جهانگردند آب و هوای بسیار متنوعی دارند. شیراز با چهار ماه هوای گرم در صدر این فهرست قرار می‌گیرد و تبریز با یک‌ماه هوای گرم در ردیف آخر قرار دارد.

در ماه های آذر و دی سه نوع منطقه آب و هوایی در ایران وجود دارد.

سواحل دریای خزر دارای آب و هوای معتدل سرد، مناطق مرکزی دارای آب و هوای سرد زمستانی و مناطق کناری دارای آب و هوای متوسط و ملایم است.

ولی در مناطق جنوبی هوا بسیار گرم است و در تابستان تحمل آب و هوای مناطق مرکزی بسیار مشکل‌تر است

جنوب؛ مقصد گردشگران زمستانه

جنوب

ایران دارای آب و هوای متناوبی است. به طوری که در برخی مناطق کشور گرمای تابستان و سرمای زمستان مشابه است. به همین دلیل آب و هوای ایران در هر منطقه باید بصورت جداگانه مورد توجه قرار گیرد.

در ماه های آذر و دی سه نوع منطقه آب و هوایی در ایران وجود دارد، سواحل دریای خزر دارای آب و هوای معتدل سرد، مناطق مرکزی دارای آب و هوای سرد زمستانی و مناطق کناری دارای آب و هوای متوسط و ملایم است، ولی در مناطق جنوبی هوا بسیار گرم است و در تابستان تحمل آب و هوای مناطق مرکزی بسیار مشکل‌تر است.

در این میان جزیره کیش از جمله مناطق دیدنی کشور است که می تواند یک مقصد گردشگری مناسب در زمستان‌ها به شمار بیاید و با آب و هوای بهاری اش گردشگران زمستانه را به سوی خود جلب کند. سفرهای زمستانه و پاییزه به کیش در چند سال اخیر  آنقدر رونق پیدا کرده که شاید بتوان گفت کیش مهم ترین مقصد تفریحی زمستانی در کشور به شمار می رود که هوای بهاری و لذت تماشای آب های خلیج فارس را به شما می دهد.

جهانگردهایی که در فصل زمستان به سواحل جنوبی ایران می‌روند با آب و هوایی بسیار مطبوع روبه‌رو می‌شوند، در حالی که در همان زمان مردم استان‌های فارس و اصفهان آب و هوایی بارانی یا برفی دارند.

جنوب

سفرهای زمستانی به شمال ایران

اما اگر طرفدار سفرهای سرد و برفی هستید، رشته‌کوه‌های البرز میزبان خوبی برای شما هستند. به خصوص اگر اهل کوهنوردی حرفه ای باشید.

کویر، بهترین مقصد زمستانه گردشگران

کویر، یکی از مهمترین مقاصد گردشگری پاییزه و زمستانه کشورمان به شمار می رود که به دلایلی مثل ناشناخته بودن جذابیت‌های کویر و چگونگی سفر به این نقاط، تا به‌حال نتوانسته است آنطور که باید در توسعه صنعت گردشگری جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد. با این حال این روزها برخی از دفاتر خدمات مسافرتی برای شناساندن این جاذبه طبیعی به مردم تورهایی برگزار می کنند که می توانید روی آنها حساب کنید.


گروه گردشگری تبیان

منبع: خبرگزاری میراث آریا