تبیان، دستیار زندگی
چرا مردها کمتر از زن ها به عشقو احساسات و روابط اهمیت می دهند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردهای دور از دسترس!

مرد

یکی از دلایلی که مردها در مقایسه با زن ها اهمیت کمتری به عشق، احساسات و روابط می دهند، در تفاوت های ساختمانی میان مغز مرد و زن نهفته است. چرا که مغز مردها به سختی می تواند از تفکر به سمت احساسات و عواطف تغییر عملکرد بدهد.

شاید این موضوع را از قبل نیز می دانستید که مغز مردها با مغز زن ها تفاوت هایی دارد؛ از جمله اینکه مغز مردها تخصصی تر از مغز زنان است. لیکن این تنها به این معناست که تقسیم کار در آن صورت گرفته است. به عبارت دیگر نیمکره ی راست مغز مردها با عملکردهای بینایی و فضایی و هم چنین احجام سروکار دارد. (فعالیت هایی نظیر کسب مهارت های جسمانی، تطابق های چشمی و ماهیچه ای)، در حالی که نیمکره ی چپ، به مهارت های گفتاری و شناختی اختصاص یافته است(مهارت هایی نظیر بیان احساسات و درک مسائل انتزاعی). محققین چنین دریافته اند که نیمکره ی راست در پسربچه های کوچک رشد و تمایز بیشتری از نیمکره ی چپ دارد. نتیجه ی چنین حالتی آن است که دختر بچه ها درمقایسه با پسر بچه ها، "گفتاری تر" و "کلامی تر" هستند. به همین علت است که اغلب مردها در مقایسه با زن ها از مهارت گفتاری کمتری برخوردارند.

از طرفی مغز زن ها "عمومی تر" است. به این معنا که هر دو نیمکره ی راست و چپ مغز زن ها با هم روی مشکلات کار می کند و هردو عملکردهای مشابه دارند و تقسیم کار بین آن ها صورت نگرفته است. درست به همین دلیل است که بعضی از مردم احساس می کنند مردها در مقایسه با زن ها از سرعت تصمیم گیری و قابلیت درک بیشتری برخوردار هستند، در واقع چنانچه یکی از نیمکره های مغز زنی آسیب ببیند، نیمکره ی دیگر که قادر به کپی کردن تمامی قابلیت های نیمکره ی تخریب شده است، می تواند مسوولیت تمامی کارها و عملکرد های زندگی او را به عهده بگیرد. نظیر این حالت در مورد مردان صادق نیست. چنانچه نیمکره ی چپ مغز مردی به واسطه ی سکته ی مغزی آسیب ببیند، این امکان وجود دارد که توانایی تکلم را از دست بدهد؛ چرا که نیمکره ی راست مغز مردها، تنها می تواند عملکردهای بینایی و فضایی را سازمان دهی کند.

هنگامی که شما و نامزد یا همسرتان مشغول گفتگو درباره ی مسائل مادی و اقتصادی هستید و ناگهان شما دوست دارید به همسرتان محبت کنید و از احساساتتان صحبت کنید، خواهید دید، همسرتان حوصله ی این نوع رابطه را ندارد، چراکه به همان سرعت شما نمیتواند از وضعیتی به وضعیت دیگر تغییرجهت بدهد.

حال از این تفاوت مغز مردها و زن ها چه نتیجه ای میتوان گرفت؟

این تفاوت ها، علت این که چرا مردها به سختی می توانند از تعقل و عقلانیت به یک باره به سمت احساسات و عواطف تغییر موضع بدهند را به طور کامل توضیح می دهد. به عبارت دیگر گویی جایگاه مردها بیشتر در سرشان است تا در قلبشان. در رشته پزشکی سنتی به این دو نوع عملکرد، عملکرد های مغز راست و عملکردهای مغز چپ گفته می شود. این به این معناست که مغز یک مرد در مقایسه با مغز یک زن مدت زمان بیشتری احتیاج دارد تا تغییر وضعیت بدهد. بنابراین هنگامی که شما و نامزد یا همسرتان مشغول گفتگو درباره ی مسائل مادی و اقتصادی هستید و ناگهان شما دوست دارید به همسرتان محبت کنید و از احساساتتان صحبت کنید، خواهید دید، همسرتان حوصله ی این نوع رابطه را ندارد، چراکه به همان سرعت شما نمیتواند از وضعیتی به وضعیت دیگر تغییرجهت بدهد.

آیا تا به حال اندیشیده اید که چرا نامزد یا همسرتان در پایان روز و در بازگشت به منزل برای دور شدنش از مسائل کاری به وقت بیشتری احتیاج دارد؟

در حالیکه مغز او به مدت هشت ساعت روی فعالیت های مغز راست تمرکز کرده است، به راحتی حتی قادر نخواهد بود در خانه را باز کند و به سرعت به وضعیتی احساسی، آسیب پذیر و "ابرازگر" برسد.

زن و مرد

آیا تا به حال مشاهده کرده اید چرا هنگامی که با نامزد یا همسرتان به تعطیلات می روید از جانب او توجه، محبت و عشق بیشتری دریافت می کنید؟ آیا متوجه شده اید در این گونه مواقع گرایش او به روابط جنسی بیشتر می شود؟ تعداد زیادی از زن ها به این موضوع اذعان دارند که : " رفتار شوهرانشان هنگامی که به تعطیلات رفته اند، به طور کامل با زمانی که در خانه هستند، متفاوت است" و شکایت برخی از زن ها این است که می گویند: همیشه در پایان تعطیلات و به هنگام بازگشت به خانه وحشت دارند، چراکه همسرشان به تدریج از لحاظ احساسی و عاطفی بسته تر می شود و از دسترس آن ها خارج می گردد. در این جا نیز همان توضیح قبل صادق است. هنگامی که مردی را از شغل و کارش دور می کنید، نه تنها فشارها و اضطراب های محیط کاری را از رویش بر می دارید، بلکه به مغزش  استراحت می دهید، تا از آن عادت همیشگی، تمرکز هشت ساعته بر روی فعالیت های مغز راست و تحلیلی دست بر دارد و کمی آرام بگیرد. این باعث می شود همسرتان از لحاظ احساسی امنیت بیشتری داشته باشد و بیشتر و بهتر درکتان کند و نزدیکتان باشد، چراکه دیگر مجبور نیست مرتب از یک عملکرد به عملکرد دیگری تغییر وضعیت بدهد.

 راه حلی برای این مسئله :

زنها می توانند به همسرشان کمک کنند تا استرس کمتری داشته باشند و با صحبت کردن درباره راه هایی که در انتقال او از محیط کاری به کانون گرم خانواده می تواند کمک کند ، حامی او باشند. در زیر توصیه هایی در این خصوص آورده شده است:

- روش هایی بیابید تا نامزد یا همسرتان بتواند به وسیله ی آن تنش های کاری و شغلیش را در پایان روز کاهش دهد برای مثال: با ورزش کردن، قدم زدن، دراز کشیدن، گوش دادن به سکوت یا موسیقی آرام بخش و ماساژ شانه ها و پاها. باید بدانیم گوش دادن به اخبار و یا روزنامه خواندن ، همیشه بهترین روش ها برای کسب آرامش و استراحت نیستند، چراکه هردو به تفکر و تمرکز ذهنی نیاز دارند.

- به مجرد ورود همسرتان با مسائل و مشکلات احساسی و عاطفی تان به او هجوم نبرید. به او وقت بدهید تا آرام گیرد.

- به خاطر داشته باشید که نظیر همین توصیه ها را نیز در مورد خودتان به کار ببندید گرچه ممکن است شما نیز مانند همسرتان تمام وقت کار کنید(چه در خانه یا بیرون از خانه)، اما این را بدانید که آرام گرفتن به مراتب برای شما ساده تر است تا به وضعیت احساسی، تغییر حالت بدهید.

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان

نویسنده : سمیه زادهوش- تنظیم : داودی

مقالات مرتبط :

آقایان! دروغ نگویید

با این همه تفاوت,ما تفاهم داریم

زنان باهوشترند یا مردان؟

عشق تفاوت ها را می فهمد

درد ها و دردسر های مرد بودن

هنر های زنانه و مهارت های مردانه

با کم حرفی شوهرم چه کنم؟

غر میزنم تا مرا ببینی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.