تبیان، دستیار زندگی
تشخیص دیرهنگام آب مروارید، موجب تنبلی چشم کودکان می ‌شود یک فوق تخصص قرنیه با تأکید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب مروارید و تنبلی چشم کودکان

تشخیص دیرهنگام آب مروارید، موجب تنبلی چشم کودکان می ‌شود

آب مروارید کودکان

یک فوق تخصص قرنیه با تأکید بر لزوم انجام معاینات چشمی در نوزادان از بدو تولد گفت: هر بیماری از جمله آب مروارید که در کودکان منجر به تاری دید شود، اگر تا پیش از شش سالگی درمان نشود به تنبلی چشم و در نهایت نابینایی می‌ انجامد.

به گزارش ایرنا به نقل از کنگره چشم پزشکی ، محمد رضا جعفری نسب، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص قرنیه افزود: برخلاف آب مروارید در بزرگسالی که به دلیل کهولت سن ایجاد می ‌شود، این بیماری در کودکان ممکن است به خاطر یک بیماری زمینه ‌ای بروز کند، ولی از آن جا که کودکان برخلاف بزرگسالان نمی ‌توانند به خوبی از تاری دید خود مطلع شده و این مسئله را به والدین بگویند، ممکن است تشخیص آب مروارید به تأخیر بیفتد و در نتیجه بیماری وسعت بگیرد.

وی با بیان این که اگر تا پیش از 6 سالگی آب مروارید در کودکان درمان نشود، منجر به تنبلی چشم و عارضه ‌ای غیر قابل درمان خواهد شد، به تشریح علایم این بیماری پرداخت و گفت: در دوران نوزادی که کودک قادر به بیان تاری دید نیست، اگر آب مروارید نسبتاً شدید باشد لکه‌ ای سفید یا خاکستری رنگ در مردمک چشم قابل تشخیص است.

به گفته جعفری نسب، البته این علامت فقط در موارد شدید بیماری آب مروارید وجود دارد و در مرحله ضعیف یا متوسط چنین علامتی دیده نمی ‌شود.

جعفری نسب انحراف چشم به داخل یا خارج و به اصطلاح لوچی چشم را از علایم آب مروارید متوسط یا ضعیف عنوان کرد و گفت: ایجاد لکه سفید و انحراف چشم نشانه تشخیص دیر هنگام آب مروارید در کودکان است.

وی ادامه داد: بهترین کار پس از تولد نوزاد و پیش از آن که از بیمارستان مرخص شود، انجام تست رفلکس قرمز چشم است ؛ به طوری که هر قدر عدد به دست آمده از این ارزیابی با "ده دهم" فاصله داشته باشد، گویای وجود بیماری چشمی در نوزاد است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در ادامه علت‌ های مختلف بروز آب مروارید در کودکان را برشمرد و توضیح داد: عفونت ‌ها یا بیماری ‌هایی مثل سرخجه در مادران باردار به ویژه در سه ماهه نخست حاملگی می ‌تواند دلیلی برای ابتلای نوزاد به بیماری ‌های چشمی باشد.

وی گفت: این در حالی است که بیماری‌ های متابولیک در نوزاد یا مشکلاتی چون کمبود هورمون غده پاراتیروئید یا قند پیشرفته در مادران نیز می ‌تواند منجر به بروز بیماری ‌های چشمی از جمله آب مروارید در دوران کودکی شود.

این پزشک این موارد را از علل نادر بروز این بیماری دانست و توضیح داد: در بیشتر مواقع آب مروارید در کودکان جنبه ارثی دارد؛ به طوری که یا پدر و مادر در دوران کودکی این مشکل را داشته ‌اند یا ناقل این بیماری بوده ‌اند. این در حالی است که در برخی موارد نیز آب مروارید بدون هیچ علت مشخصی رخ می ‌دهد که البته از خوش خیم ترین انواع آب مروارید به شمار می ‌رود.

جراحی آب مروارید

عضو هیئت علمی بیستمین کنگره چشم پزشکی با بیان این که درمان دارویی و طبی در مواردی نادر به بهبود آب مروارید در کودکان و بزرگسالان منجر می‌ شود، جراحی را تنها راه درمان این بیماری معرفی کرد.

وی افزود: در جراحی آب مروارید بزرگسالان که در آن یا هسته مرکزی عدسی و یا کورتکس کدر می ‌شود، اگر کپسول داخل عدسی باقی بماند دیگر دید فرد تار نمی ‌شود و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد با لیزر قابل درمان است.

جعفری نسب گفت: اما در مورد کودکان به ویژه افراد زیر یک سال اگر کورتکس و عدسی را برداریم و کپسول را باقی بگذاریم، کدورت شدیدی ایجاد می ‌شود؛ به همین دلیل و به منظور جلوگیری از عود بیماری باید کپسول قدامی، کپسول خلفی و مقداری از مایع زجاجیه مجاور کپسول نیز برداشته شود.

وی در توضیح درصد عود آب مروارید در کودکان پس از انجام عمل جراحی نیز گفت: بازگشت بینایی کودکان پس از جراحی منوط به انجام دقیق و درست تمام مراحل جراحی و نبود هیچ نوع بیماری دیگر در چشم است، اما از آن جا که در این عمل، عدسی چشم برداشته می ‌شود و دیگر تصویر روی شبکیه نمی ‌افتد، باید از عدسی ‌های جایگزین در قالب عینک با شماره‌ های بسیار بالا، لنز تماسی و لنز داخل چشمی استفاده شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از آن جایی که لنزهای داخل چشمی ایجاد حساسیت می ‌‌کند و از سوی دیگر شماره چشم کودکان هر چند ماه یک بار تغییر می‌ کند لنزهای داخل چشمی برای کودکان به ویژه برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی ‌شود.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

کاتاراکت (آب مروارید) چیست؟

استفاده از عینک در کودکان‌

چرا معاینه ی چشم اهمیت دارد؟

نزدیک بینی؛ تشخیص، پیشگیری و درمان

نزدیک بینی؛ علایم و انواع

جراحی لیزیک چشم

اصلاح بینایی بدون لیزیک

اصلاح تنبلی چشم در کودکی

عوامل موثر بر بینایی

افراد در معرض خطر نابینایی و کم‌ بینایی

مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی (1) و (2)

باورهای غلط درباره چشم (1) و (2)

از چشم ها مراقبت كنیم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.