تبیان، دستیار زندگی
‌ی ورزشی خاص سرمایه‌گذاری می‌كنیم ما برای بانوان خود جهانی فكر می‌كنیم معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت‌بدنی با توجه به تنوع رشته‌های ورزشی (بین چهل تا چهل‌وپنج رشته‌ی ورزشی) و محدود بودن بودجه‌ی ورزشی، پیشنهاد داد كه سرم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك ایده‌ی جدید در ورزش!

علی‌آبادی:
روی چند رشته‌ی ورزشی خاص سرمایه‌گذاری می‌كنیم
ما برای بانوان خود جهانی فكر می‌كنیم


معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت‌بدنی با توجه به تنوع رشته‌های ورزشی (بین چهل تا چهل‌وپنج رشته‌ی ورزشی) و محدود بودن بودجه‌ی ورزشی، پیشنهاد داد كه سرمایه‌گذاری لازم روی چند رشته‌ی ورزشی كه بیشترین علاقه‌مندی را در بین جوانان دارد و در سطح ملی و بین‌المللی مطرح می‌شود، انجام شود.

مهندس علی‌آبادی كه به منظور شركت در جلسه‌ی هیات دولت در سفری یك روزه به استان سیستان و بلوچستان سفر كرده بود، به مشكلات بودجه‌ای فدراسیون‌های ورزشی اشاره كرد و افزود: چهل‌وپنج فدراسیون ورزشی در كشور وجود دارد كه در سطح كشور بیش از ده هزار هیات ورزشی، این فدراسیون‌ها را برای رسیدن به اهدافشان همراهی می‌كنند. حداقل برای هر هیات ورزشی دو میلیون تومان بودجه نیاز است كه در مجموع بیش از یك صد میلیارد تومان می‌شود. شاید بودجه‌ای كه سازمان هم‌اكنون در اختیار دارد، ده درصد این اعتبار است كه اگر عشق و علاقه‌ی مدیران ورزشی، روسای فدراسیون‌ها و هیات‌ها ورزشی در سراسر كشور نبود با مشكلات بیشتری مواجه بودیم. ما در هیات دولت و سازمان تربیت‌بدنی تلاش می‌كنیم بتوانیم بودجه‌ی ورزشی كشور را با توجه به واقعیت‌های موجود افزایش دهیم.

وی یكی دیگر از مشكلات ورزش كشور و استان را كمبود نیروی انسانی و اعتبارات در بخش جاری دانست و افزود: متاسفانه نیروی انسانی، امكانات ورزشی و سازمان تربیت‌بدنی همگام با سایر بخش‌های كشور مثل رشد جمعیت و پیشرفت‌های دیگر رشد نكرده است و بودجه‌ی اختصاصی سازمان را نیز دو قسمت كرده‌اند. بودجه‌ی تخصیصی به سازمان تربیت‌بدنی و بودجه‌ی حاصله از محل درآمد‌های سیگار، تبصره‌های مختلف و بودجه‌ی سایر ادارات و ارگان‌ها. چنین وضعیتی برای ورزش كشور بسیار نامطلوب است. با توجه به این كه در دنیای استكباری، سرمایه‌گذاری عظیمی جهت آسیب رساندن به جوانان ما شده باید با سرمایه‌گذاری در بخش ورزش، جوانان را از این آسیب جلوگیری كنیم.

مهندس علی‌آبادی در ادامه‌ به توجه خاص رییس جمهور به امور جوانان، به ویژه ورزش جوانان و همچنین دیگر مسوولان نظام اشاره كرد و افزود: امیدواریم با كمك‌های رییس جمهور، در آینده حرف‌های بزرگی برای ورزرش كشور بزنیم.

وی در جمع مسوولان ورزشی این استان اظهار كرد: سهمی را كه برای ورزش كشور در نظر گرفته‌اند بسیار كم است. در برنامه‌ی توسعه‌ی چهارم كشور، وظیفه‌ای به عهده‌ی سازمان تربیت‌بدنی گذاشته شد كه با توجه به سرانه‌ی ورزشی در دنیا بین ‌2 تا ‌5 /‌2 متر مربع است، در حالی كه در كشور ما نیم متر مربع است. بنابراین مقرر شد تا پایان برنامه‌ی چهارم، این سرانه به یك متر مربع برسد كه برای رسیدن به این هدف با توجه به جمعیت هفتاد میلیونی كشور باید هفت میلیون متر مربع فضای ورزشی ساخته شود؛ در این راستا و با برآورد به عمل آمده، مبلغی حدود ‌650 میلیارد تومان بودجه لازم است تا قابلیت اجرا پیدا كند. البته این بودجه به سازمان داده نشده و عملاً در اجرا با مشكلاتی مواجه هستیم كه مراتب به رییس جمهور انعكاس داده شده است تا در جهت تامین اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی‌های لازم به عمل آید.

معاون رییس جمهور با اشاره به این كه استان سیستان و بلوچستان اولین استان بزرگ كشور است و از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین این استان بیش از هزار و پانصد كیلومتر فاصله است، می‌طلبد كه به ورزش این استان نگاه ویژه شود، گفت: باید به كمك سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون‌های ورزشی، مشكلات این استان حل شود. مقرر شده است تا فدراسیون‌ها، سالی حداقل دوبار به استان‌ها سفر كرده و همچنین از روسای هیات‌های استان‌ها در سال دو نوبت دعوت داشته باشند تا نسبت به رفع مشكلات ورزشی آنان اقدام عملی صورت گیرد.

وی ادامه داد: از نظر ساخت پروژه‌های ورزشی در استان، كار خوبی صورت گرفته است؛ ولی، این امكانات جوابگوی نیاز‌های ورزشی این استان با توجه به مشكلاتی كه به دلیل موقعیت جغرافیایی این استان كه در جنوب شرق كشور دارد، تكافو نمی‌كند. تلاش می‌كنیم با توجه به سفر رییس جمهور به این استان و تشكیل هیات دولت در زاهدان، از محل كمك‌های رییس جمهوری بتوانیم حدود چهل پروژه‌ی ورزشی در دست احداث استان را تكمیل و برای بهره‌برداری در اختیار جوانان این استان قرار دهیم.

مهندس علی‌آبادی همچنین در شصت‌ودومین همایش دو و پیاده روی همگانی مردم زاهدان كه همه‌ هفته روز‌های جمعه با شركت بیش از ده هزار نفر به مسافت ده كیلومتر از میدان دكتر حسابی تا پارك ملت زاهدان برگزار می‌شود، شركت و طی سخنانی اعلام كرد: خوشحالم كه همراه شما در این پیاده‌روی شركت كرده‌ام؛ این كار بسیار ارزشمندی است كه خانواده‌ها دست به دست هم داده و صبح‌های جمعه با اهمیت دادن به سلامتی خود و فرزندانشان در این پیاده روی عمومی شركت می‌كنند. امیدواریم بتوانیم كمك‌ها بیشتری را در جهت تقویت و توسعه‌ی ورزش همگانی در این استان داشته باشیم.

وی طرح ادغام فدراسیون‌های ورزشی و انجمن‌های ورزش بانوان را كاری درست و اصولی دانست و گفت: به ادغام ورزش زنان و مردان اعتقاد كامل دارم. انجام این كار در فدراسیون‌ها، به سود ورزش بانوان است و از موازی كاری جلوگیری می‌شود. باید امكانات ورزشی میان زنان و مردان به طور مساوی تقسیم شود، چرا كه ما به توسعه‌ی ورزش و مدال‌آوری بانوان به ویژه در سطح جهانی اعتقاد كامل داریم. ما برای بانوان خود جهانی فكر می‌كنیم و برای آنان وقت و سرمایه‌گذاری زیادی می‌گذاریم تا جایگاه آنها در جهان حفظ شود.

علی‌آبادی از دهكده‌ی برزگ ورزشی زاهدان كه به مساحت ‌70 هكتار در زاهدان بنا شده، امكانات ورزشی و همچنین پروژه‌های در دست احداث آن بازدید و سالن چند منظوره ورزشی آن را كه با اعتباری بالغ بر چهار ملیارد ریال با زیربنای هزار و ششصد مترمربع را افتتاح كردند.

وی در این زمینه توضیح داد: در جلسه‌ی هیات دولت مبلغ چهل و پنج ملیارد ریال جهت تكمیل و احداث پروژه‌های جدید ورزشی استان از محل اعتبارات ریاست جمهوری اختصاص یافته است.

علی‌آبادی در ادامه‌ی بازدید از امكانات ورزشی زاهدان، پیست موتور‌سواری و اتومبیل‌رانی تك تازان زاهدان را كه توسط بخش خصوصی و با زیر بنای هفتاد و پنج هزار متر مربع و اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال احداث شده بود را افتتاح كرد و در بازدید از مجموعه‌ی ورزشی اختصاصی بانوان دهكده‌ی ورزشی زاهدان مبلغ یكصد میلیون ریال به بخش ورزشی بانوان كمك كرد. همچنین با ساخت خوابگاه ورزشی دهكده‌ی بزرگ ورزشی زاهدان موافقت به عمل آورد.

وی در ادامه‌ی بازدید از پایگاه قهرمانی و سالن ژیمناستیك برای تجهیز پایگاه قهرمانی و همچنین تامین اعتبار جهت تشكیل پروژه‌های مجموعه‌ی ورزشی فوتبال پانزده هزار نفری زاهدان را به جامعه‌ی ورزشی استان سیستان و بلوچستان دادند.