تبیان، دستیار زندگی
ژاپن دورخیز به سوى جام ششم بازار جهانى بازیكنان فوتبال هنوز در دوران طفولیت بسر مى برد كه برزیل با گروهى متشنج قدم به جام جهانى 90 گذاشت. بازیكنان شاغل اروپا یك جبهه و بازیكنان مقیم برزیل جبهه دیگرى را تشكیل مى دادند و مناقش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گروه F

بزیل – کرواسی – استرالیا – ژاپن
دورخیز به سوى جام ششم


بازار جهانى بازیكنان فوتبال هنوز در دوران طفولیت بسر مى برد كه برزیل با گروهى متشنج قدم به جام جهانى 90 گذاشت. بازیكنان شاغل اروپا یك جبهه و بازیكنان مقیم برزیل جبهه دیگرى را تشكیل مى دادند و مناقشه این دو گروه به خداحافظى زودهنگام برزیل انجامید اما این مشكل دیگر از بین رفته است. دیگر هیچ اختلافى وجود ندارد چرا كه همه تیم در اروپا و لیگ قهرمانان بازى مى كند.

در فرانسه 98 یك موج تبلیغاتى عظیم برزیل را بسیار فراتر از آنچه در توان داشت معرفى مى كرد. به ویژه اینكه مدافع عنوان قهرمانى بدون مسابقات مقدماتى و بازیهاى جدى به اروپا آمده بود. این هم دیگر مشكلى نیست. این بار مكانى رزرو شده براى قهرمان وجود نداشت و برزیل در فاصله دو سال در 18 بازى مقدماتى ماراتن وار شركت كرد.

نتیجه اینكه برزیل پس از سال 1982 بیشترین شانس را براى قهرمانى جام جهانى در اروپا دارد، این مقایسه چهار ستون بدن برزیلى ها را مى لرزاند. در آن سال در اسپانیا، تله سانتانا تیمى داشت كه فوتبالى هجومى و رعدآسا بازى مى كرد ولى باخت. حالا همه انتظار دارند كه مردان كارلوس آلبرتو پریرا نمایش مشابهى، ولى با نتیجه متفاوت ارایه دهند، كارى كه دشوار به نظر مى رسد. تیم فعلى كلاس متفاوتى نسبت به تیم سال 82 دارد. فوتبال برزیل در دهه هاى اخیر تغییر ماهیت داده و حالا جاى كمترى براى هافبك ها است. قدرت تیم فعلى در خط حمله است. برزیل كلكسیونى از مهاجمان مستعد دارد كه با تمام تیم هاى قبلى قابل مقایسه نیست.

پریرا پیشتر گفته بود كه این تهاجمى ترین تیم تاریخ برزیل است. هیچ تیمى در دنیا نیست كه به اندازه ما باز بازى كند و چهار مهاجم با چنین توانایى هجومى داشته باشد. ما از سرمایه مان به بهترین شكل استفاده مى كنیم.

رهبر این مجموعه رونالدو است كه با انگیزه تبدیل شدن به بهترین گلزن تاریخ جام جهانى به آلمان مى آید. در كنار او آدریانو با پاى چپ وحشتناكش بازى مى كند كه در 30 بازى زننده 22 گل بوده است. پشت سر آنها، دو بازیكن خلاق بازى مى كنند؛ كاكا، مستقیم، مؤثر و مرگبار و رونالدینیو، بهترین بازیكن جهان كه مى خواهد نمایشش در بارسلونا را با پیراهن تیم ملى تكرار كند.

این بدان معنى است كه روبینیوى با استعداد باید مسابقه را از روى نیمكت آغاز كند. مطابق انتظار، ستاره جوان رئال مادرید نتوانست خودش را به سرعت با فوتبال اروپا تطبیق دهد اما قدرت اصلى در همین جا نهفته است. نیمكت نشینى انگیزه او را بیشتر مى كند و مى تواند نقش بزرگى در جام جهانى ایفا كند، حتى اگر در نیمه دوم به میدان بیاید.

به اینها كافو و روبرتو كارلوس، دو تا از بهترین مدافعان كنارى را اضافه كنید. استحكام امرسون و مهارت زه روبرتو در خط میانى، جنگندگى لوسیو در دفاع میانى و آرامش دیدا درون دروازه. آنها تركیبى از مهارت و تجربه اند كه بیشتر آن در اروپا به دست آمده و آنها را بى تردید به مدعى اصلى جام جهانى بدل مى كند.

این جمله اى است كه پریرا را نگران مى كند چرا كه موفقیت هاى برزیل زمانى به دست آمده كه حریفان در آغاز جام در مورد توانایى هاى این تیم تردید داشتند. هفته گذشته او در مصاحبه مطبوعاتى اش در برزیل به تاریخ جام جهانى و شكست غیرمنتظره مجارستان در فینال جام جهانى 54 اشاره كرد.

مربى برزیل این روزها خیلى تلاش مى كند كه شور و شوق اطراف تیم اش را كه ممكن است در جام جهانى دردسرساز شود كنترل كند. روزنامه ها و حتى بازیكنان با عبور از مرز احتیاط مرتب تكرار مى كنند كه«تنها مى توانیم به خودمان ببازیم.»

پریرا مى داند كه این واقعیت ندارد. او اخیراً تلاش كرده كه خط دفاعى تیم اش بر روى توپ هاى هوایى را تقویت كند ولى این ضعف در زیر فشار دوباره سرباز خواهد كرد. فضاى پشت سر مدافعان كنارى همیشه نقطه اى ضربه پذیر در تیم برزیل بوده است. مسأله اى كه گرایش بیشتر به سه مدافع مركزى در مسابقات داخلى را توجیه مى كند.

براى فتح ششمین جام جهانى، علاوه بر استعداد به عرق ریختن و شانس هم نیاز است ولى در صورت شكست یا پیروزى، تیم ملى برزیل به مانند تیم جام جهانى 82 مى تواند تا سال ها به خاطر خلق لحظات جادویى در یادها بماند.

 بررسی گروه A جام جهانی 2006 آلمان 
 بررسی گروه B جام جهانی 2006 آلمان 
 بررسی گروه C جام جهانی 2006 آلمان