تبیان، دستیار زندگی
امروزه شناخت مسیحیت، به دلیل ورود افکار و اندیشه‌های انحرافی، دشوار و سخت شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انجیل و مسیح را بهتر بشناسیم

مسیح

كتاب "پژوهشی درباره انجیل و مسیح" نوشته "آیت‏الله محمدحسین كاشف‏ الغطاء" با ترجمه و توضیحات "استاد سید هادی خسروشاهی" منتشر شد.

این كتاب از چهار بخش و دو مقدمه تشكیل شده است، بخش اول كتاب با عنوان كوشش‏های مسیحیان در ایران، نوشتاری از استاد خسروشاهی می باشد كه در آن به نقدهای نویسنده‏ای به نام "سهیل آذری" پرداخته شده است. وی مخالف تحقیق درباره انجیل و تعلیمات مسیحیت بود و پرداختن به این بحث‏ها را مجادلات دینی مربوط به قرون وسطی و نخستین سال‏های آغاز جنبش اصلاحات دینی و انقلاب پروتستان می‏دانست.

استاد ضمن رد این نگاه كه متاسفانه در جامعه امروز ما هم وجود دارد به تتشكیلات و تبلیغات مسیحیت در ایران و سایر كشورهای اسلامی و علل چاپ چنین كتاب‏های تحلیلی و مستدل درباره ادیان تحریف شده الهی می‏پردازد.

بخش دوم و سوم كتاب با عنوان توضیح درباره انجیل و مسیح در دو جزء، ترجمه كامل كتاب "التوضیح فی بیان ما هو الانجیل و من هو المسیح" تالیف عالم مجاهد، مرحوم آیت‏الله شیخ محمدحسین كاشف الغطاء است كه نزدیك به یك صد سال پیش، در قاهره و بغداد منتشر شده است.

كوشش‏های پی‌گیر فرقه‏های گوناگون مسیحیت در میان جوانان مسلمان ایران و تبلیغ مسیحیت از راه مكاتبه، دعوت به كلیسا، گردش‏های دسته جمعی، تفریحات گوناگون، پخش و توزیع كتاب مقدس و اوراق تبشیری در سراسر ایران موجب شده كه شبهه‏هایی در ذهن گروهی از جوانان كم اطلاع به وجود آید

استاد خسروشاهی درباره ضرورت ترجمه این كتاب می‏نویسد: "كوشش‏های پی‌گیر فرقه‏های گوناگون مسیحیت در میان جوانان مسلمان ایران و تبلیغ مسیحیت از راه مكاتبه، دعوت به كلیسا، گردش‏های دسته جمعی، تفریحات گوناگون، پخش و توزیع كتاب مقدس و اوراق تبشیری در سراسر ایران موجب شده كه شبهه‏هایی در ذهن گروهی از جوانان كم اطلاع به وجود آید. سوالاتی كه به دست ما می‏رسد، نشان می‏دهد كه شناخت مسیحیت تحریف شده لذا اكنون یكی از وظایف حتمی و ضروری در عصرحاضر پاسخ به این شبهات است."

آیت‏الله كاشف‏الغطاء در جزء اول این كتاب به مناظره امام رضا(علیه السلام) با جاثلیق، تاریخچه انجیل‏ها، مناظره امام رضا(علیه السلام) با خاخام یهودی، مسیحی كه قرآن معرفی می‏كند، عیسای صادق و عیسای كاذب و... می‏پردازد و موضوعاتی چون تناقض‌های كتاب مقدس، افسانه‌ی خدا بودن مسیح، آشنایی با نویسندگان اناجیل، بحثی كوتاه درباره اناجیل در جزء دوم این كتاب ارزشمند می‏آید.

بخش چهارم و پایانی این اندیشه اسلام و مسیحیت را بررسی كرده است و شامل شش قسمت اندیشه مسیحیت، ارزیابی عقاید مسیحی، معمای تثلیث، تحریف انجیل‏ها، جعل و تزویر در مسیحیت، جهانی بودن تبشیر است.

كتاب""پژوهشی درباره انجیل و مسیح"، به ضمیمه بررسی اندیشه مسیحیت، با همكاری مركز بررسی‏های اسلامی قم در 264 صفحه، به چاپ چهارم رسیده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی