تبیان، دستیار زندگی
البته این سه مورد عنوان شده هیچ ربطی به هم ندارند به جز آنچه شرکت Festo عنوان نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیل ، ماهی ژله ای یا اتوماسیون

البته این سه مورد عنوان شده هیچ ربطی به هم ندارند به جز آنچه شرکت Festo عنوان نمود.

فستو

شاید شماهم در مورد Festo  شنیده باشید، شرکتی که حیوانات و طبیعت اطراف ما را زیر ذره بین می گذارد و به طراحی مدل های مختلف رباتها می پردازد که برگرفته از طبیعتند و جالب است بدانید قابلیت های آنها خالق العاده است

در آوریل سال 2009 همین شرکت به ارائه طرحی به نام پنگوئن Bionic  پرداخت. Bionic  یاد گرفت تا در برنامه تحقیقاتی مکاترونیک شرکت کند و با استفاده از طبیعت به عنوان یک مدل بی نظیر عمل نماید Bionic در بهبود سیستم های اتوماسیون جدید کمک شایانی نمود.

در یکی دیگر از اختراعات این گروه تحقیقاتی رباتی ارائه شد  که با تقلید از نوع حرکت یک ماهی کوچک که به آن ماهی پرنده گفته می شد می پرداخت و با کمک از مدل حرکت این ماهی توانست رباتی بسازد که در آب حرکت نماید

پس از اینکه این شرکت ترکیب حرکتی ماهی پرنده را عنوان نمود به سراغ مدل بعدی رفت و با زیر ذره بین گذاشتن حرکت باله های نوعی ماهی به نام ماهی ژله ای  حرکت ربات خود را در آب و هوا و دریا ممکن ساخت ربات ساخته شده از روی ماهی ژله ای حرکتی شبیه به حرکت اشعه manta دارد.

شرکت Festo با زیر ذره بین گذاشتن حرکت باله های نوعی ماهی به نام ماهی ژله ای  حرکت ربات خود را در آب و هوا و دریا ممکن ساخت.

حرکت باله های این ماهی یک حالت متناقض دارد در حالت عادی زمانی که ماهی حرکت می کند باید باله ها در خلاف جهت نیروی اعمال شده حرکت کنند تا ماهی به جلو رانده شود اما در این نوع ماهی خاص به نظر می رسد که برآمدگی هر باله دقیقا در جهت نیروی اعمال شده به آن حرکت می کند و این سبب می گردد تا ماهی استقرار قدرت کامل در حرکت باله های خود در آب داشته باشد هر باله شامل دو قسمت مجزاست که تشکیل یک زاویه حاد را می دهند و دنده ها هم آنها را از هم جدا نگه می دارند تا جنبش الاستیک آن حفظ گردد این ماهی متخصص در زیر آب نمایش یک حرکت موجی دلپذیر و ساده است که با حداکثر نیروی محرکه و با کمترین مصرف انرژی به حرکت خود ادامه می دهد.

فستو

پس از آنکه ربات این شرکت موفق شد در آب و هوا حرکت کند شرکت به سراغ ساخت مدلی با قابلیت کنترل از راه دور رفت این مدل کنترل از راه دور به نام AirRay  یک کنترل از راه دور هیبریدی است شامل یک بالن پر شده از  گاز هلیم و یک بال که به سمت بالا و پایین حرکت می نماید و حکم باله دم را دارد این ماهی پرنده جدید نسبت به نوع قبلی از این لحاظ بهتر است که می تواند تصاویر دوربین را به صورت زنده منتقل نماید به بیانی حرکت سریعتر ، و سبک تر دارد و حرکت آن تصاویر را از بین نمی برد.

پس از حرکت در آب و هوا با یک ربات سبک با قابلیت تصویر برداری و عکاسی به  سراغ  مفاهیم جا به جایی شیئ رفت که با الهام گرفتن از بدن و تنه فیل این اتفاق افتاد FinGripper نام طرح جدید ارائه شده می باشد  طرح شامل محور دست است که مانند خرطوم فیل عمل می کند سیستم مدیریت این دست و یا بهتر است بگوییم خرطوم در سه جهت و هر جهت 90 درجه حرکت می کند این کار موجب افزایش انعطاف پذیری و قابلیت انعطاف دست نصب شده بر روی AirRay از پیش ساخته شده می شود.

فستو

طرح جدید جهت استفاده برای کشاورزان و خانواده ها در خانه و همچنین در صنعت به عنوان دست خودکار در انجام کارهای خطرناک طراحی شده است همچنین از این طرح که روز یکشنبه توسط Festo  ارائه گردیده  توسط دانشگاه ها ، موسسات و شرکت های توسعه یافته استقبال گسترده ای شده است به طوری که جهت سفارش دادن از رقابت می کنند. طراحی این شرکت معمولا سبب سوددهی شدید شرکت ها گردیده است.

منبع:

http://www.gizmag.com/robot-jellyfish-elephant-biomimicry/17004/?utm_source=Gizmag+Subscribers&utm_campaign=cf294973e3-UA-2235360-4&utm_medium=email

http://www.gizmag.com/bionic-penguins-fly-through-water--and-air/11545/

نوشته : فائزه سیدخاموشی