تبیان، دستیار زندگی
علیرضا الماسوندی با اشاره به خشکسالی های اخیر در کشور گفت: صرفه جویی و توجه مردم به......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب، خشکسالی و تعیین قیمت

آب

بخش اقتصاد- وضعیت خشكسالی امسال بی ‌سابقه است. عجب جمله دردناکی! متاسفانه در چند سال اخیر کشور ما با موج جدی خشکسالی مواجه بوده است. اما این شرایط امثال شکل دیگری به خود گرفته است. وضعیت کنونی سدهای استان فارس و اصفهان نامطلوب است و کاهش بارش ها در استان فارس شرایط بحرانی را در این استان ایجاد کرده است که با توجه به کشت پاییزه و احتیاج کشاورزان، بر منابع آب زیرزمینی فشار مضاعفی وارد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،علیرضا الماسوندی مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب با اشاره به خشکسالی های اخیر در کشور گفت: صرفه جویی و توجه مردم به استفاده درست از منابع آب کشور می‌ تواند آثار خشکسالی را کاهش دهد.

وی کاهش حدود 70 درصدی نزولات جوی در سال آبی جاری در مقایسه با زمان مشابه پارسال را در 40 سال اخیر بی سابقه دانست و گفت: در پایان آبان ماه جاری میزان تجمعی بارش‌ها به 11 میلی متر رسیده که در 40 سال اخیر بی‌سابقه است.

الماسوندی آثار کاهش بارش را در حوضه های خلیج فارس و دریاچه ارومیه بیشتر عنوان کرد و گفت: امسال کاهش شدید بارش را در شش حوضه آبریز شاهد هستیم که حوضه‌ های خلیج فارس و دریاچه ارومیه کاهش بیشتری را ثبت کرده‌اند.

الماسوندی ادامه داد: سال گذشته بارش‌های کشور در پایان آبان ماه 35 میلی متر به ثبت رسیده بود و در دوره دراز مدت نیز 25 میلی متر بوده است.

وی مجموع بارش ها در استان ‌های کشور را نیز قابل تامل دانست و اضافه کرد: تنها استان‌های تهران و همدان در مقایسه با دوره دراز مدت افزایش ناچیز بارش (سه و چهار درصد) را داشته‌اند.

وی ادامه داد: روند نزولی بارش بر حجم آب موجود در سدهای کشور و نیز حجم ورودی به مخازن نیز تاثیرگذار بوده است.

وی سپس به وضعیت سد زاینده رود اشاره و تصریح کرد: در زمان کنونی آب سد زاینده رود برای مصرف شرب شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. الماسوندی ابراز امیدواری کرد: سال آبی جاری نیز با رعایت مصرف و استفاده بهینه از آب توسط مردم بدون بحران آبی سپری شود.

توجه به این نکات مجددا ما را به موضوع مهم اصلاح الگوی مصرف حساس میکند. جدای از عزم ملی برای بهبود مصرف قیمت تمام شده آب هم اثر مهمی در میزان مصرف دارد و به همین علت هم هست از حالا همه در فکر قیمتهای جدید تعیین شده برای آب هستند. به عبارتی همه میخواهند بدانند که سیاستهای  دولت بعد از اجرای هدفمند کردن یارانه ها برای تعیین قیمت آب چه خواهد بود. تا به حال که مسئولین دولتی اظهار نظر صریحی در این باره نکرده اند و ترجیح میدهند که اعلام قیمت قطعی مشمول مرور زمان و اجرای طرح شود. اما اظهارات مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور نشان می دهد که دولت جدای از تعیین قیمت به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای کاهش مصرف آب است.

تنها استان‌های تهران و همدان در مقایسه با دوره دراز مدت افزایش ناچیز بارش (سه و چهار درصد) را داشته‌اند.

سختی آب و انواع آن

سیدمهدی ثمره هاشمی مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور  در گفتگو با مهر از تعیین تکلیف قیمت تمام شده آب توسط سازمان حسابرسی خبرداد و گفت: در صورت موافقت دولت، 100 میلیارد تومان اعتبار برای توزیع یارانه‌ای تجهیزات کاهنده مصرف آب اختصاص می ‌یابد.

وی افزود اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها به طور قطع به نفع کشور، مردم و منابع کشور خواهد بود و گام بزرگی در جهت اجرای طرح تحول اقتصادی به شمار می رود، این درحالی است که پرداخت مستقیم یارانه ها در کشور نیز عملیاتی شده و به طور عملی، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور کلید خورده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: قیمت آب مباحث پیچیده خاص خود را دارد. بر این اساس، این قیمت باید با در نظر گرفتن عواملی همچون چگونگی تامین از منابع آب زیرزمینی یا سطحی، فاصله محل انتقال، کیفیت و نحوه استحصال تعیین شود.

وی تصریح کرد: در طول ماه‌های گذشته کار بسیار سنگین کارشناسی در رابطه با محاسبه قیمت آب در وزارت نیرو صورت گرفته و حتی کارشناسان این وزارتخانه بر سر تعیین قیمت آب، اختلاف نظرهای کارشناسی زیادی داشتند؛ به هرحال بعد از ده ماه کار کارشناسی فشرده، قیمت تمام شده آب شرب و کشاورزی به شکل جداگانه محاسبه شد.

به گفته ثمره هاشمی، بسته پیشنهادی آب به کارگروه طرح تحول اقتصادی در دولت ارجاع  شد و کارگروه نیز تا به حال، چند جلسه کارشناسی برگزار کرده و در نهایت، کار به سازمان حسابرسی کشور ارجاع شده است تا بررسی جدی تری بر روی قیمت تمام شده پیشنهادی آب صورت گیرد. وی اظهار داشت: حداکثر تا پایان امسال، قیمت تمام شده آب اعلام می شود.

مشاور وزیر نیرو گفت: تجهیزات کاهنده مصرف آب به صورت مرتب در کشور تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد، البته وزارت نیرو به دولت پیشنهاد داده است تا 100 میلیارد تومان برای توزیع تجهیزات کم مصرف اختصاص دهند تا شرکت آب و فاضلاب، تجهیزات کاهنده مصرف را تهیه کرده و به شکل یارانه ای در اختیار مردم قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، مردم دقت بیشتری در مصرف آب، انرژی و برق خواهند داشت و داوطلب می شوند که به هر شکل، مصارف خود را کاهش دهند.

خبرگزاری کار

خبرگزاری مهر

فرآوری: حمیدی فر