تبیان، دستیار زندگی
از لطائفى كه در این سوره كریمه است، اینكه از لحاظ عدد سوره پنجم از قرآن مجید میباشد، و این عدد مناسبت پیدا مى‏كند با ذوات خمسه طیّبه كه عنوان اهل بیت(علیهم السلام) است، و از این جهت در این سوره كریمه آیاتى مربوط به أهل بیت أطهار(علیهم السلام) ذكر شده است،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوگندهای بیهوده

قسم خوردن

سیماى سوره مائده‏

خداوند متعال سوره نساء را با ذكر پاره‏اى از احكام شرع خاتمه داد، اكنون سوره مائده را نیز با بیان احكام، آغاز مى‏كند. این سوره مباركه پنجمین سوره از قرآن كریم و چهارمین سور از سور طوال است . همه این سوره مدنى است تنها بعضى از مفسّران گفته‏اند الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ چون در حجة الوداع نازل شده است، مدنى نمى‏باشد (چون نزدیك مكّه بوده است).

گفته مى‏شود كه این سوره آخرین سوره‏اى است كه بر پیامبر (ص) نازل شده و نزول آن بعد از سوره فتح بوده است.

از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت شده كه این سوره دو یا سه ماه قبل از وفات پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم نازل شده و هیچ آیه ای از آیات آن  نسخ نشده‏ است.

این سوره یكصد و بیست آیه دارد. عدد آیات آن در مكتب كوفى 120 و در مكتب بصرى 123 آیه است.

بصریون نخستین آیه سوره را تا بِالْعُقُودِ و آیه 15 را تا وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ و آیه 23 را تا فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ یك آیه دانسته‏اند.

كلمات آن: دو هزار و هشتصد و چهار كلمه و حروف آن: یازده هزار و نهصد و سى حرف است.

از لطائفى كه در این سوره كریمه است، اینكه از لحاظ عدد سوره پنجم از قرآن مجید میباشد، و این عدد مناسبت پیدا مى‏كند با ذوات خمسه طیّبه كه عنوان اهل بیت(علیهم السلام) است، و از این جهت در این سوره كریمه آیاتى مربوط به أهل بیت أطهار(علیهم السلام) ذكر شده است، مثل: آیه - الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ- 3، و آیه- إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ- 55، و آیه- یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ- 67.

بیشترین خطاب «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» در این سوره است. مثلًا در سوره بقره یازده مرتبه، ولى در این سوره شانزده مرتبه آمده است.

علت نامگذاری

این سوره به خاطر دعاى حضرت عیسى علیه السلام براى نزول مائده‏ى آسمانى كه در آیه‏ى 114 آمده، «مائده» نامیده شده است. (قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ (114).

در برابر سوگندهایى كه از روى اراده و در حالت طبیعى و عادى روی زبانتان جاری شده مؤاخذه مى‏كند، كفاره این گونه قسمها اطعام ده نفر مستمند، از غذاهاى معمولى است كه به خانواده خود مى‏دهید، یا لباس پوشیدن بر آن ده نفر و یا آزاد كردن یك برده، و كسى كه هیچكدام از اینها را نیابد، باید سه روز روزه بگیرد، این كفاره سوگندهاى شماست به هنگامى كه سوگند یاد مى‏كنید و به آن عمل نمى‏نمائید.

این سوره به «عهد» و «عقود» نیز نام‏گذارى شده (زیرا در مجموع آیاتِ این سوره نسبت به یك پیمان‏شكنى مهم هشدار مى‏دهد).

در فضیلت سوره

عیاشى در اسناد خود از ابى جارود نقل كرده كه ابى جعفر محمد بن على (صلوات اللّه علیهما) فرمود: هر كس در هر روز پنجشنبه سوره مائده را تلاوت كند، هرگز ایمان او به شرك و ظلم آلوده نمیشود.(بحارالانوار، ج 92)

قرآن

از ابى بن كعب از حضرت رسول (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) كه فرمود هر كس سوره مائده را بخواند، به عدد نفوس تمام یهود و نصارى ده حسنه به او عطا می شود و ده سیئه از او دفع می شود و براى او ده درجه‏ رفع می شود.

عیاشى به اسناد خود از امام على(علیه السلام) نقل كرده است كه: قرآن، بعضى، بعضى دیگر را نسخ میكرد و اخذ آن به امر پیامبر بود، تا اینكه سوره مائده نازل شده كه احكامى مربوط به سابق را نسخ كرد ولى چیزى از آن نسخ نشد.

محتویات این سوره‏

این سوره با دستور أَوْفُوا بِالْعُقُودِ و فرمان وفا به عهد شروع مى‏شود و با وعده نزول مائده بر نصارى كه عهدى بود از جانب خدا و با بیان اینكه عیسى بن مریم به پیمان بندگى وفا كرد به اتمام مى‏رسد، در خلال این دو، بسیارى از احكام حلال و حرام ذكر مى‏شود كه همه پیمانهاى الهى هستند كه از بندگان گرفته شده است.

در این سوره سه بار از میثاق بنى اسرائیل و نصارى یاد شده، آن گاه مقدارى از احوال كسانى كه مقررات و پیمانهاى خدا را شكسته‏اند، بیان شده است، چنین به نظر مى‏رسد كه سوره مباركه در أَوْفُوا بِالْعُقُودِ خلاصه مى‏شود و همه مطالب آن در تحت همین عنوان مى‏باشد.

در المیزان فرموده: غرض جامع در این سوره، دعوت به وفا به عهد و مراعات بیانهاى حق است، و تهدید شدید است به آنهایى كه پیمانهاى حق را مى‏شكنند و به آنها اعتناء نمى‏كنند و اینكه عادت خدا بر آن جارى است كه بر اهل ایمان و تقوى و نیكوكارى، رحم كند و بر آنها سهل گیرد و با اهل طغیان و تجاوز و عهدشكنان سخت‏گیرى نماید. لذا مى‏بینیم كه سوره بر بسیارى از احكام حدود و قصاص و بر مثل قصه مائده و سؤال عیسى، قصه فرزندان آدم، بسیارى از مظالم و عهد شكنیهاى بنى اسرائیل شامل است و نیز بر بسیارى از آیاتى كه خدا در ضمن آنها بر مردم منت مى‏نهد مانند اكمال دین و اتمام نعمت و حلال كردن طیبات و اینكه در دین عسر و حرج نیست، شامل مى‏باشد.

از لطائفى كه در این سوره كریمه است، اینكه از لحاظ عدد سوره پنجم از قرآن مجید میباشد، و این عدد مناسبت پیدا مى‏كند با ذوات خمسه طیّبه كه عنوان اهل بیت(علیهم السلام) است، و از این جهت در این سوره كریمه آیاتى مربوط به أهل بیت أطهار(علیهم السلام) ذكر شده است، مثل: آیه - الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ- 3، و آیه- إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ- 55، و آیه- یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ- 67.
قرآن

سوگندهای بیهوده

نكته آیه 89 سوره مائده بسیار قابل تأمل است:

ای كسانى كه ایمان آورده‏اید، خداوند، شما را به خاطر سوگندهاى بیهوده‏اى كه خالى از اراده شماست و در حال خشم یا پریشانى روحى بر زبان مى‏آورید مؤاخذه نمى‏كند.

ولى در برابر سوگندهایى كه از روى اراده و در حالت طبیعى و عادى روی زبانتان جاری شده مؤاخذه مى‏كند، كفاره این گونه قسمها اطعام ده نفر مستمند، از غذاهاى معمولى است كه به خانواده خود مى‏دهید، یا لباس پوشیدن بر آن ده نفر و یا آزاد كردن یك برده، و كسى كه هیچكدام از اینها را نیابد، باید سه روز روزه بگیرد، این كفاره سوگندهاى شماست به هنگامى كه سوگند یاد مى‏كنید و به آن عمل نمى‏نمائید.

چگونه كسى مستحق هدایت خداوندى خواهد شد

یَهْدی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ یَهْدیهِمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ (16)

نور خدا و كتاب او و به عبارت دیگر آیین او به كسى سود می رساند كه از  راهى كه خشنودى خدا در آن است پیروى كند. و هر كس كه از آن راه منحرف شود، از سوى خدا نورى به قلب او نمى‏تابد و راه زندگى او روشن نمی شود.

اگر انسان بخواهد كه بفهمد، باید به سوى وسایل و اسباب فهم حركت كند و در راه آن تلاش كند، در پى علم برود و هرگاه  به علم دست یافت به آن عمل كند.

اما كسى كه علمى بیاموزد و به آن توجهی نكند و به آن عمل ننماید و به راه هدایت آن نرود، آن علم از نزد او خواهد رفت. در حدیث آمده است كه «علم عمل را ندا مى‏دهد، اگر پاسخش گفت مى‏ماند و اگر پاسخش نگفت رخت برمى‏بندد».

پس هدایت خداوندى به كسى ارزانى می شود كه به آن عمل كند و اگر چنین كند درهاى سلامت در عرصه‏هاى گوناگون حیات به روى او باز می شود. درى از سلامت در اجتماع، و درى در سیاست و درى در اقتصاد و درهاى دیگر در عرصه‏هاى دیگر.

به درهاى سلامت، جز عمل كنندگان به علم و هدایت نمی رسند و همه راههاى سلامت به یك راه راست مى‏رسد كه نه در آن كجى است و نه انحراف و همین راه است كه رهرو خود را به بهشت مى‏رساند.

نوشته آمنه اسفندیاری – گروه دین و اندیشه تبیان


منابع:

- تفسیر نور، ج 3

- اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 4

- ترجمه بیان السعاده فی مقامات العباده ج 4

- ترجمه جوامع الجامع، ج 2

- تفسیر روشن، ج 6

- تفسیر كوثر، ج 3

- تفسیر اثنی عشری، ج 3

- مجمع البیان،‌ ج 6

- تفسیر احسن الحدیث، ج 3

- تفسیر هدایت، ج 2

- گلی از بوستان خدا، سیدمهدی حجتی