تبیان، دستیار زندگی
اگر دوست دارید زیر آسمان گود و بزرگ کویر دراز بکشید و بزرگترین بارش شهابی سال را تماشا کنید، تنها تا آخر این هفته فرصت دارید که در یک تور کویرگردی ثبت نام کنید و تعطیلات آخر هفته تان را در مرنجاب و لوت بگذرانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بارش شهابی را در کویر ببینید

شهاب


اگر دوست دارید زیر آسمان گود و بزرگ کویر دراز بکشید و بزرگترین بارش شهابی سال را تماشا کنید، تنها تا آخر این هفته فرصت دارید که در یک تور کویرگردی ثبت نام کنید و تعطیلات آخر هفته تان را در مرنجاب و کویر مرکزی بگذرانید.


چندی پیش ستاره شناسان پیش بینی کرده بودند که اوج بارش ثور شمالی از 21 آبان ماه امسال شروع شود و آنقدر اوج بگیرد که در اولین روزهای آذر ماه به بیشترین حد خود، یعنی بارش 50 شهاب در ساعت برسد.

این بارش شهابی اتفاق نادری نیست و تقریبا هرسال رخ می دهد اما شما تنها یک بار در سال این شانس را دارید که بارش شهابی را در دل آسمان کویر تماشا کنید. به خصوص که ممکن است سال های بعد اوج این بارش شهابی با تعطیلات آخر هفته یا حتی گرمای طولانی پاییز همراه نباشد و برنامه ریزی تان را برای سفر کمی سخت تر کند.

اگر هنوز برای تعطیلات عید غدیر برنامه ای ندارید، می توانید با دفاتر گردشگری تماس بگیرید و برای یک تور کوتاه کویرگردی برنامه ریزی کنید. هزینه این تورها برای دو روز همراه با پذیرایی و گشت و گذار در آثار تاریخی کویر حدود 60 تا 70 هزارتومان برای هر نفر خواهد بود

شهاب

بارش شهابی بر اثر برخورد ذرات به جا مانده از دنباله دار "انکه" با جو زمین به وجود می آید و از آنجایی که نقطه نور باران این بارش شهابی در صورت فلکی ثور قرار دارد، اخترشناسان سال ها پیش آن را بارش شهابی ثوری نامیده اند.

منجمان معتقدند که دنباله دار "انکه" و شهاب های ثوری، بقایای دنباله دار بسیار بزرگی هستند که در حدود 20 تا 30 هزار سال پیش از هم پاشیده و به چند تکه بزرگتر و مقادیر انبوهی از ماده میان سیاره ای تبدیل شده است.

بخش بزرگی از این مواد و قطعات حجیم هنوز در فضای داخل منظومه شمسی جولان می دهند و هرازگاهی در دام میدان گرانشی زمین یا یکی دیگر از سیارات گرفتار می شوند.

این بارش که طولانی ترین زمان شهاب باران به حساب می آید، به طور معمول از 3 مهر ماه آغاز می شود، رفته رفته اوج می گیرد به طوری که در 21 آبان ماه وارد مرحله اوج خود شده و این اوج در 4 آذر ماه به حداکثر می رسد. یعنی بارش 50شهاب در ساعت با سرعت 29 کیلومتر بر ثانیه!

بنابراین اگر هنوز برای تعطیلات عید غدیر برنامه ای ندارید، می توانید با دفاتر گردشگری تماس بگیرید و برای یک تور کوتاه کویرگردی برنامه ریزی کنید. هزینه این تورها برای دو روز همراه با پذیرایی کامل و گشت و گذار روزانه در آثار تاریخی کویر (مثل کاروانسراها، تپه ها، چاه ها و...) حدود 60 تا 70 هزارتومان برای هر نفر خواهد بود.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد