تبیان، دستیار زندگی
دولت فرانسه روز سه ‌شنبه 17 نوامبر به بیماران هشدار داد اگر از یک نوع داروی ضددیابت استفاده می‌ کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار درباره داروی ضد‌دیابت مرگبار

مدیاتور

دولت فرانسه روز سه ‌شنبه 17 نوامبر به بیماران هشدار داد اگر از یک نوع داروی ضددیابت استفاده می‌ کنند به پزشک ‌شان مراجعه کنند؛ تصور بر این است این دارو در طول سه ‌دهه گذشته پیش از آن که یک سال پیش ممنوع شود، باعث مرگ 500 نفر شده باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این هشدارها در مورد داروی مدیاتور (Mediator) داده شده است،‌ دارویی که برای افراد دچار اضافه وزن مبتلا به دیابت تجویز می ‌شد، زیرا مهارکننده اشتها هم بود. این دارو از نوامبر 2009 به علت نگرانی از رابطه آن با مشکلات قلبی ممنوع شد.

وزیر بهداشت جدید فرانسه، خاویر برتران، در یک کنفرانس خبری گفت: "پیام ما به همه افرادی که مدیاتور را مصرف می کنند، این است که پزشک‌ شان را ببینند، به خصوص افرادی که از این دارو در چهار سال گذشته دست کم برای سه ماه مصرف کرده ‌اند."

سازمان ایمنی داروی فرانسه، Afssaps، در بیانیه‌ ای اعلام کرد: "تجزیه و تحلیل‌ ها به وسیله کارشناسان همه‌ گیری شناسی تخمین می ‌‌زنند که از هنگام به بازار آمدن به داروی "بنفلورکس" (ماده موثر موجود در مدیاتور) حدود 50 مورد مرگ و میر به آن قابل انتساب است.

این دارو در فرانسه که میلیون ‌ها نفر از افراد آن را مصرف می ‌کردند، در سال 2009 هنگامی با آسیب‌‌ های دریچه قلب مربوط شد، ممنوع شد. این داور همچنین در آمریکا، اسپانیا و ایتالیا ممنوع شده است.

شرکت دارویی فروشنده این دارو، شرکت داروسازی Servier، تخمین‌ Afssaps را به عنوان "نظریه‌ هایی که بر اساس تعمیم بنا شده ‌اند"، رد می ‌کند.

این شرکت گفت 2/5 درصد جمعیت عمومی مشکلات دریچه قلب دارند، و افزایش سن و دیابت احتمال این عارضه را بالا می ‌برد.

چاقی در زنان

این شرکت در بیانیه ‌ای اعلام کرد: "تنها مشاهده ساده مشکل دریچه در یک فرد دیابتی به معنای آن نیست که این عارضه ناشی درمان دارویی است که علت بسیار بسیاری نادری باقی می ماند."

ایرن فراشون، پزشکی که امسال بررسی هشداردهنده ‌ای را در مورد این دارو منتشر کرد گفت: "مدیاتور مسئول یک مصیبت پزشکی است."

او افزود که هیچ نیازی به وحشت ‌زده شدن نیست، اما تخمین زد که از هر 2000 نفری که این دارو را مصرف می ‌کنند، یک نفر در معرض خطر عوارض جدی قرار دارد.

فراشون گفت مقامات بهداشتی کشور علیرغم هشدارهای متعدد درباره تهدیدات این دارو برای دریچه‌ های قلب، برای بیرون کشیدن این دارو از بازار بسیار دیر عمل کرده ‌اند.

ایزومراید

فراشون که تخمین می ‌زند که 80 درصد این افراد دچار عارضه قلبی، زن باشند، گفت: "من شخصا برخی از قربانیان را می‌ شناسم، و شاهد مشکلاتی بوده ‌ام که آن ها تحمل کرده ‌اند.برخی از این افراد مجبور شده‌ اند جراحی قلب باز انجام دهند و مقدار زیادی دارو مصرف کنند."

به گفته Afssaps داروی مشابهی که به وسیله شرکت Servier ساخته شده بود، داروی ضداشتهای ایزومراید (Isomeride) بود که در سال 1997 پس از آن که آزمایش‌ ها نشان داد خطر فشار خون را بالا می ‌برد، از بازار خارج شد. این دارو چندین ادعای غرامت بر ضد شرکت سازنده دارو را باعث شد.

همشهری آنلاین

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

جدید ترین داروهای ضد دیابت

تولید داروی زخم پای دیابتی در ایران

قرص های کاهش دهنده قند خون

عوامل ابتلا به دیابت نوع 2

اصول اساسی برای تازه دیابتی ها (1) و (2)

دیابت و باورهای نادرست (1) و (2)

مرحله پیش از دیابت (1) و (2)

همه چیز درباره دیابت

دیابتی‌ها سه جورند : ناآگاه، نیمه‌آگاه و آگاه

انواع دیابت کدام است؟

چه كسانی در معرض دیابت هستند؟

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

دیابت بارداری و دیابتی باردار

توصیه های غذایی در دیابت

با دیابت سفر کنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.