تبیان، دستیار زندگی
با گسترش فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه ، ابزارها و روش‌های آموزش نیز دچار تحول شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مزایای آموزش الکترونیکی – قسمت اول

مزایای آموزش الکترونیکی

با گسترش فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه، ابزارها و روش‌های آموزش نیز دچار تحول شده‌اند. این ابزارها و روش‌ها با این هدف توسعه یافته‌اند که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با حداقل امکانات موجود  در بازه زمانی دلخواه، به یادگیری مشغول شود.

یکی از روش‌های آموزشی، آموزش از راه دور است. در ابتدا آموزش به صورت مکاتبه ای بود که با پیشرفت تکنولوژی و از همه مهمتر ارزان‌تر شدن هزینه استفاده از تکنولوژی، استفاده از ابزارهای جدیدتر برای انتقال دانش مطرح گردید. با گسترش اینترنت این پدیده به طور جدی‌تری دنبال شد و ابزار ها، روش‌ها و استانداردهایی برای آموزش الکترونیکی ارائه گردید. آموزش الکترونیکی دارای مزایای فراوانی است که از جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

انعطاف در زمان و مكان

مهم ترین مزیت آموزش الكترونیكی این است كه به افراد اجازه می دهد تا برنامه های خود را تنظیم نمایند. انعطاف‌پذیری به مخاطبان این فرصت را می دهد كه تصمیم بگیرند چه زمانی و كجا به مطالعه بپردازند و همچنین چه مدت زمانی را صرف یادگیری نمایند. در این روش، جریان آموزش با برنامه كاری، وضع فرهنگی و اجتماعی و حتی مسئولیت‌های خانوادگی افراد تعارض ندارد. بدین ترتیب فراهم بودن امكان یادگیری در همه جا، همه وقت و برای تمام افراد از مزایای منحصر به فرد این گونه آموزش است.

دسترسی آنی به حجم بالایی از اطلاعات

سهولت دسترسی به حجم بسیار بالایی از اطلاعات و دانش های موجود درجهان و دسترسی سریع و به موقع به اطلاعات در زمان بسیار اندك، از مزایای مهم این نوع آموزش محسوب می شود.

آموزش الكترونیكی با ایجاد شرایط یكسان برای تمام فراگیران، به نوعی عدالت و برابری را بین اقشار مختلف در مكان های متفاوت برقرار می نماید.

برقراری عدالت و مساوات

آموزش الكترونیكی با ایجاد شرایط یكسان برای تمام فراگیران، به نوعی عدالت و برابری را بین اقشار مختلف در مكان های متفاوت برقرار می نماید. با استفاده از این شیوه آموزشی، كشورهای در حال توسعه یا كمتر توسعه یافته می توانند شكاف خود را با كشورهای صنعتی و پیشرفته كم كنند. همچنین، آموزش الكترونیكی در روستا می تواند فاصله میان شهری و روستایی را كاهش داده و امیدهای نوینی را در جامعه روستایی در جهت پویایی و تحرك در زمینه های تولید و بهره دهی ایجاد نماید و موجبات ترقی اقتصادی را فراهم آورد.

جلوگیری از مهاجرت

در حال حاضر قسمت اعظم روستائیان، به خصوص جوانان به علل مختلف از قبیل اشتغال، تحصیل و ... به شهرها مهاجرت می‌کنند، كه این امر مشكلاتی را هم در شهرها و هم در روستاها به وجود آورده است. وقتی امكان كار و اشتغال و تحصیل از طریق كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا فراهم باشد، نه تنها از مهاجرت آن ها جلوگیری می شود، بلكه عده زیادی از مهاجران نیز به محل زندگی گذشته خود بازمی‌گردند.

دسترسی زنان و دختران روستایی به آموزش

معمولاً در اکثر روستاها برای درس خواندن و تحصیل دختران و زنان محدودیت هایی وجود دارد؛  حال اگر بتوان امكانات آموزش الكترونیكی را در خانه و یا حداقل در روستای آن ها فراهم نمود، آن‌ها می توانند كنار آموزش ‌های درسی، مهارت های دیگر زندگی از قبیل خانه داری، كار در مزرعه، دامداری و... را نیز فراگیرند.

 

تهیه: دفتر آموزش الکترونیکی تبیان

تنظیم: مهرناز اسمعیلی