تبیان، دستیار زندگی
معماری مسجد هرمی شکل شیخ فاطمه کویت توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است چرا که سبک ساختمان نشان دهنده مؤلفه‌ها زیبایی‌شناسی معماری و همچنین تلفیق سنت و مدرنیته است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجد شیخ فاطمه ؛ نقطه عطف معماری اسلامی در کویت

مسجد شیخ فاطمه

معماری مسجد هرمی شکل شیخ فاطمه کویت توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است چرا که سبک ساختمان نشان دهنده مؤلفه‌ها زیبایی‌شناسی معماری و همچنین تلفیق سنت و مدرنیته است.

مسجد شیخ فاطمه در حومه عبدالله السالم، حومه شهر کویت واقع شده است. این مسجد در ماه رمضان از هزاران نمازگزار استقبال می کند.

شکل مناره های این مساجد با شکل سایر مناره ها متفاوت است، مناره ها به شکل شمع ساخته شده که میان معماری گنبد و مناره و سایر مؤلفه های آن نوعی تعادل برقرار کند.

این بنا یکی از آثار معماری معاصر اسلامی و نشانه ای از هنر اسلامی است که نقطه عطفی در کویت به شمار می رود. چرا که از نظر اصالت ویژگی های مسجد را چون وجود مناره، گنبد، صحن اصلی اقامه نماز جماعت، استفاده از هنرهای اسلامی را حفظ کرده و در عین حال با شکل متفاوتی ارائه شده است.

چندین مسجد تاریخی در شهر کویت وجود دارد که درحال حاضر نیز مورد استفاده نمازگزاران هستند. قدیمی ترین آنها مسجد الخلیفه مقابل وزارت امور خارجه است که در سال 1714 میلادی ساخته شده است.

مساجد ابن خمس و الناصف و سؤود نیز که در منطقه مرکزی کویت واقع شده متعلق به قرن هجدهم است. مسجد ابن بهر و مسجد مطبا نیز در قرن نوزدهم ساخته شده اند.


منبع: mehrnews.com

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی