تبیان، دستیار زندگی
این عضو پیوسته انجمن جرم شناسی ایران تصریح كرد: مطابق ماده 1235 قانون مدنی مواظبت شخص مولی علیه و نمایندگی قانونی او در کلیه امور مربوطه به اموال و حقوق مالی او با قیم است همچنین ماده 79 قانون امور حسبی می گوید قیم باید در تربیت و اصلاح حال محجور سعی و اه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی "حق حضانت طفل" و موارد آن

حضانت طفل

بخش حقوق_یک وکیل پایه یک دادگستری، گفت: بر اساس ماده 1168 قانون مدنی نگهداری اطفال حق و تکلیف ابوین است، بنابراین هرگاه یکی از آنان بمیرد، دیگری با استقلال دارای حق حضانت می باشد اگر چه کسی که مرده است وصی برای حضانت طفل معین كرده باشد بنابراین با وجود دیگری که خود دارای حق حضانت است نماینده سمتی ندارد.

بهزاد اکبرآبادی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ادامه بحث تربیت و نگهداری اطفال اظهاركرد: ماده 1171 قانون مدنی می گوید «در صورت فوت یکی از ابوین حق حضانت طفل با آنکه زنده است خواهد بود هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده باشد.»

وی تصریح کرد: در صورتی که پدر و مادر طفل هر دو بمیرد از ابن ادریس و علامه حکایت شده است که حق حضانت با جد پدری است، زیرا طفل فرزند اوست و جد پدری ولی بر او و بر اموال او می باشد.

اکبرآبادی خاطر نشان کرد: در صورت نبودن جد پدری عده ای از فقها برآنند که حضانت حق اقارب طفل به ترتیب وصی پدر و سپس وصی جد را مقدم دانسته اند زیرا وصی نماینده و قائم مقام ولی می باشد.

وی افزود: در صورت نبودن وصی و جد و داشتن دارایی، از طرف حاکم کسی اجیر می شود که طفل را نگهداری و تربیت نماید و هرگاه دارایی نداشته باشد، نگهداری و تربیت او به صورت واجب کفایی به عهده مردم است.

مطابق ماده 1179 قانون مدنی، ابوین حق تنبیه طفل خود را دارند ولی به استناد این حق نمی تواند طفل خود را خارج از حدود تادیب تنبیه كند، بنابراین پدر و مادر نمی توانند طفل خود را خارج از حدود تادیب تنبیه كنند

اکبرآبادی یادآور شد: از نظر قضایی در صورتی که مادر فوت کرده باشد، حق حضانت برای وصی پدر و سپس وصی جد می باشد زیرا آنها نماینده ولی طفل هستند و ماده 1188 قانون مدنی می گوید، هر یک از پدر و جد پدری بعد از وفات دیگری می تواند برای اولاد خود که تحت ولایت او می باشند وصی معین کند تا بعد از وفات خود در نگهداری و تربیت آنها مواظبت کرده و اموال آنها را اداره كند.

حضانت طفل

این عضو پیوسته انجمن جرم شناسی ایران تصریح كرد: مطابق ماده 1235 قانون مدنی مواظبت شخص مولی علیه و نمایندگی قانونی او در کلیه امور مربوطه به اموال و حقوق مالی او با قیم است همچنین ماده 79 قانون امور حسبی می گوید قیم باید در تربیت و اصلاح حال محجور سعی و اهتمام كند و در امور او رعایت مصلحت را بكند.

اکبرآبادی عنوان کرد: برای آنکه ابوین بتوانند طفل خود را نگهداری كنند و وظایف تربیتی او را اعمال کنند ناچار باید از ابتدای کودکی حس اطاعت در او ایجاد كنند و راهی که برای تربیت او مفید است به او نشان دهند و روح طغیان و سرکشی را در او ضعیف گردانند. این است که ماده 1177 قانون مدنی، طفل را مطیع ابوین قرار داده و او را موظف كرده که به پدر و مادر خود احترام گذارد.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان درمورد حق ابوین در تنبیه طفل گفت: مطابق ماده 1179 قانون مدنی، ابوین حق تنبیه طفل خود را دارند ولی به استناد این حق نمی تواند طفل خود را خارج از حدود تادیب تنبیه كند، بنابراین پدر و مادر نمی توانند طفل خود را خارج از حدود تادیب تنبیه كنند چنانکه در اثر کتک زدن موجب ایجاد جرح یا نقص عضو گردند و یا طوری تنبیه کنند که طفل بیمار شود.

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی