تبیان، دستیار زندگی
رسیدن به موفقیت ، آرزوی مشترك تمام انسان هاست ولی فقط عده محدودی می توانند لذت رسیدن به این آرزوی مشترك را بچشند! اگر رسیدن به موفقیت را به فتح قله بلندترین كوه دنیا تشبیه كنیم و ما انسان هایی باشیم كه برای زودتر رسیدن به ق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسیدن به موفقیت، آرزوی مشترك تمام انسان ها


رسیدن به موفقیت ، آرزوی مشترك تمام انسان هاست ولی فقط عده محدودی می توانند لذت رسیدن به این آرزوی مشترك را بچشند! اگر رسیدن به موفقیت  را به فتح قله بلندترین كوه دنیا تشبیه كنیم و ما انسان هایی باشیم كه برای زودتر رسیدن به قله این كوه با یكدیگر رقابت می كنیم به راحتی می توانیم علت پیروزی و شكست بیشتر انسان ها را در این نبرد مشترك درك كنیم. چرا فقط افراد مشخصی می توانند به قله كوه برسند و سایرین هیچ وقت نمی توانند به انتهای مسیر برسند؟ تنها یك دلیل برای موفقیت این افراد وجود دارد و آن«اراده نفوذناپذیر» آنهاست. این افراد با تحمل سختی ها فولاد روح خود را در برابر مشكلات آبدیده كرده اند و هر كجا كه باشند، موفقیت همواره در تعقیب آنهاست. هیچ جادویی برای موفقیت كسانی كه موفق به فتح قله می شوند وجود ندارد؛ تنها تفاوت این افراد با دیگران این است كه آنها به هدف خود (فتح قله) ایمان دارند. شما هم اگر به هدف خود (هرچه كه می خواهد باشد) ایمان داشته باشید فرصت ها در برابر شما رژه می روند ولی اگر باورتان این باشد كه كارها درست از آب در نمی آیند و هر چقدر هم كه تلاش كنید در آخر شكست می خورید، موانع یكی بعد از دیگری در برابر شما قد علم می كنند.

اهداف انسان نیز مثل خود او موجوداتی زنده هستند، می بینند و می شنوند و برای همین است كه خود را از انسان های تنبل و زیاده خواه دور كرده و به انسان های سختكوش و پر تلاش نزدیك می كنند. فرصت ها همیشه به سراغ انسان های با لیاقت می روند. موفقیت ها دوست دارند به دست افرادی برسند كه واقعاً برای رسیدن به آن تلاش كرده اند.

بسیاری از انسان هایی كه قصد فتح این قله را دارند فرصت هایی را كه در اختیار دارند یكی پس از دیگری از دست می دهند. در روزهای آفتابی كه شانس و فرصت های بهتری برای صعود وجود دارد استراحت می كنند و در روزهای سرد و طوفانی كه راه عبور بسته است به فكر فتح قله می افتند و نهایتاً شكست را با تمام وجود در آغوش می گیرند! این اشخاص برای توجیه شكست خود از بهانه های مختلفی استفاده می كنند. افراد موفق را متهم به در اختیار داشتن امكانات و تجهیزات بهتری می كنند. برای توجیه شكست به خود تلقین می كنند كه آنها از غذاهای مقوی تری استفاده می كردند و به همین دلیل از انرژی بیشتری برخوردار بوده اند ولی واقعیت این است که این افراد هیچ تفاوتی از لحاظ امكانات با یكدیگر نداشته اند. پس علت شكست آنها چه بوده است؟ این افراد همانند شخصی كه با انتخاب كلید اشتباهی اصرار دارد قفلی را باز كند، راه و زمان اشتباهی را برای صعود انتخاب كرده بودند.

حقیقت این است كه همه ما انسان ها در زندگی از فرصت های تقریباً یكسانی برخوردار هستیم ولی از راه های متفاوتی استفاده می كنیم. بیشتر افراد سعی می كنند بدون در نظر گرفتن بعضی اصول و واقعیت ها به اهدافی غیرمنطقی برسند. یكی از بزرگترین اشتباهاتی كه بیشتر افراد مرتكب می شوند این است كه این تصور غلط در ذهن آنها ریشه كرده است كه برای رسیدن به هدف همیشه وقت و فرصت های كافی وجود دارد. واقعیتی كه بیشتر افراد شكست خورده آن را نادیده می گیرند این است كه انسان از همان اولین روزهاباید برای رسیدن به هدف تلاش كند. ممكن است شما این حقیقت را انكار كنید و بگویید كه انسان در سال های اولیه عمر خود از توانایی برای رسیدن به هدف برخوردار نیست، ولی هدف از بیان این مطلب این است كه كسی كه می خواهد به هدفی در زندگی برسد باید از همان ابتدا اهداف خود را مشخص كرده و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی كند. سال های اولیه زندگی همان روزهایی هستند كه آسمان صاف و آفتابی است (فرصت ها در اطراف شما پرواز می كنند) و باید از همان لحظات برای فتح قله (رسیدن به هدف) استفاده كنید ولی كمتر كسی به این لحظات ارزشمند به چشم فرصتی برای رسیدن به هدف استفاده می كند! كسانی كه موفق به فتح قله می شوند همان كودكانی هستند كه با رویای صعود به قله به رختخواب می روند و صبح كه از خواب بیدار می شوند با فكر پیروزی و غلبه بر مشكلات  شروع به ادامه مسیر می نمایند. مشكلاتی مثل هوای سرد، مسیرهای پرپیچ و خم و خطر سقوط بهمن نمی تواند وحشتی در دل آنها ایجاد كند چرا كه آنها قبل از این كه اقدام به فتح قله كنند برای فتح آن برنامه ریزی كرده و چندین بار در ذهن خود آن را فتح كرده اند. افراد شكست خورده چه كسانی هستند؟ همان كسانی هستند كه از فرصت هایی كه در كودكی، نوجوانی و جوانی در اختیار دارند استفاده نمی كنند و همیشه به خود می گویند همیشه فرصت كافی وجود دارد ولی چنین چیزی حقیقت ندارد.

اهداف انسان نیز مثل خود او موجوداتی زنده هستند، می بینند و می شنوند و برای همین است كه خود را از انسان های تنبل و زیاده خواه دور كرده و به انسان های سختكوش و پر تلاش نزدیك می كنند. فرصت ها همیشه به سراغ انسان های با لیاقت می روند. موفقیت ها دوست دارند به دست افرادی برسند كه واقعاً برای رسیدن به آن تلاش كرده اند. حتی كوه ها نیز به هر انسانی اجازه فتح قله را نمی دهند. آنها فقط به افراد خاصی اجازه عبور می دهند. افراد سخت كوش و با اراده، با تحمل سختی ها و مشكلات بر روح كوهستان غلبه می كنند و با اراده و عزم راسخ خود برای فتح قله از روح كوهستان می خواهند كه به آنها اجازه عبور بدهد. كوهستان نیز به درخواست آنها پاسخ می دهد و با آزمایش كردن اراده آنها از طریق وزیدن كولاك و سرما و... اراده آنها را آزمایش می كند تا ببیند كه آیا آنها لیاقت فتح قله را دارند یا خیر.

هنگامی كه اشخاص با اراده تمام سختی ها را تحمل می كنند كوهستان از اراده این اشخاص لذت می برد و نهایتاً به آنها اجازه عبور می دهد. اما افراد بی اراده چه طور؟ آنها با دیدن اولین ابرهای سیاه در آسمان، شهامت خود را از دست می دهند و بعد از كمی تلاش استقامت خود را از دست می دهند. كوهستان با فرستادن ابرهای سیاه و صدای رعد و برق اراده افراد را محك می زند. در حقیقت ابرهای سیاه همان مشكلات روزمره انسان ها هستند؛ آنها همیشه می آیند تا شهامت افراد را محك بزنند و انسان های با اراده را از انسان های بی اراده جدا می كنند. نكته ای كه بیشتر افراد شكست خورده نادیده می گیرند این است كه مشکلات نمی توانند برای مدت زمانی طولانی در مقابل تشعشعات آفتاب اراده شما مقاومت كنند. اگر شما از آنها بترسید آنها برای همیشه در زندگی شما باقی خواهند ماند و مانع از آمدن خورشید پیروزی می شوند ولی اگر ترسی به دل خود راه ندهید و از قبل برای مبارزه با آنها برنامه ریزی كرده باشید آنها چاره ای جز رفتن ندارند.

برای این كه بتوانید به موفقیت برسید باید بدانید كه به چه زبانی با روح دنیا ارتباط برقرار كنید. خداوند زبان این دنیا را با قلم اراده ،پشتكار و ایمان به موفقیت نوشته است و تنها كسانی می توانند به موفقیت برسند كه بتوانند با این زبان با روح دنیا ارتباط برقرار كنند.

در طبیعت نشانه هایی وجود دارد كه انسان ها می توانند با درس گرفتن از آنها خود را در مسیر مناسب برای رسیدن به موفقیت قرار دهند. یكی از نشانه ها، پرتوهای خورشید است. پرتوهای خورشید نمی سوزانند مگر آن كه در یك نقطه متمركز شوند. اگر هنگامی كه شما هدفی را برای خود انتخاب می كنید به تمام جوانب آن و راه های ممكن برای رسیدن به آن فكر كنید و در آخر تصمیم گیری كنید كه آیا اختصاص دادن زمان و هزینه كردن برای آن به نفع شماست و خود را برای رسیدن آن آماده كنید حتماً به آن هدف خواهید رسید؛ ولی اگر به علت سختی ها و مشكلات احتمالی كه در این مسیر در سر راه شما قرار دارند از تلاش كردن برای رسیدن به آن خودداری كنید باید منتظر بمانید تا صورتحساب تلاش نكردنتان به دست شما برسد!

برای این كه بتوانید به موفقیت برسید باید بدانید كه به چه زبانی با روح دنیا ارتباط برقرار كنید. خداوند زبان این دنیا را با قلم اراده ،پشتكار و ایمان به موفقیت نوشته است و تنها كسانی می توانند به موفقیت برسند كه بتوانند با این زبان با روح دنیا ارتباط برقرار كنند. در این دنیا هیچ جایی برای افراد منفی بین و پوچ گرا وجود ندارد. هیچ سكوی افتخار و موفقیتی دوست ندارد در زیر پای یك شخص بی اراده و ضعیف قرار بگیرد.دنیا سكوهای افتخار و بهترین صفحات تاریخ را برای كسانی نگه می دارد كه از همه بیشتر توانایی تحمل سختی ها و مشكلات را داشته باشند.

محمد صادق امینی

مطالب مرتبط

حداقل شرط لازم برای موفقیت ...

موفقیت هنگامی به دست می آید که ...

برای شروع راه موفقیت ...

هرچه افراد بیشتری را بشناسید که دید مثبتی نسبت به شما دارند ...

راههای مقابله با مشكلات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.