تبیان، دستیار زندگی
امین زندگانی، دو نقش تاریخی در دو اثر سینمایی و تلویزیونی پرمخاطب را بازی کرده است؛ مختارنامه و ملک سلیمان.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مسلم بن عقیل تا سلیمان نبی

مسلم

امین زندگانی كه در سریال «مختارنامه» نقش «مسلم‌ابن‌عقیل» را بازی می‌كند و فیلم «ملك سلیمان» با بازی وی نیز در حال اكران در سینماهاست، گفت: دكور، صحنه و لباس در كارهای تاریخی باعث می‌شود قدرت تخیل به كمك بازیگر بیاید و برای بازیگر تجربه‌ دلچسب‌تری ایجاد كند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح مطلب بالا گفت: البته این بدان معنا نیست كه بازی در سریال رئال جذاب نیست؛ سریال رئال هم جذابیت خاص خود را دارد، اما هر بازیگری دوست دارد در دوران بازیگری‌اش بازی در یك كار تاریخی را تجربه كند.

وی درباره‌ ایفای نقش «مسلم» در سریال «مختارنامه» به كارگردانی داوود میرباقری، گفت: سریال «مختارنامه» با پلان ورود «مسلم» به بیابان‌های كوفه در فرودین 83 آغاز شد؛ حدود سه سال به طور متفاوت در خدمت پروژه بودم و پس از دو سال برای ادامه‌ فیلمبرداری و اضافه‌كردن بخش‌هایی از نقش به پروژه برگشتم.

امین زندگانی با اشاره به انتقادات مجتبی راعی درباره‌ شخصیت «مسلم‌ابن‌عقیل» در «مختارنامه»، خاطرنشان كرد: انتقاد به هر اثر هنری وارد است؛ آنچه در «مختارنامه» به تصویر كشیده شده، مسلم داوود میرباقری است و او در این ابعاد داستان، صلاح دیده است كه به این صورت به «مسلم» پرداخته شود. اگر هر كس دیگری بخواهد داستانی را در مورد قیام مختار بسازد، با یك نگاه دیگر می‌سازد و نگاه‌ها به تعداد هنرمندان می‌تواند متفاوت باشد. استفاده از چهره‌های تاریخی نیز به همین صورت می‌تواند متفاوت باشد و هیچ استاندارد خاصی در این مورد وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش كه در ایفای نقش «مسلم‌ابن‌عقیل» تا چه حد به مستندات تاریخی توجه و تا چه حد به داوود میرباقری به عنوان كارگردان سریال اعتماد كرده است؟ گفت: وقتی یك فیلمنامه نوشته می‌شود، باید به مستنداتی كه در طول نگارش فیلمنامه به آن توجه می‌شود، اعتماد كرد؛ به همین دلیل مطالعات شخصی در چنین شرایطی زیاد به كمك بازیگر نمی‌آید، چون در نهایت بازیگر مقابل دوربین، كاتالیزور ذهن نویسنده و كارگردان است؛ تنها چیزی كه می‌تواند كمك كند، باور نقشی است كه آن را بازی می‌كنی؛ باید نقش را باور كنی تا به تقدس نقش در ذهن مخاطب لطمه وارد نشود.

سریال «مختارنامه» با پلان ورود «مسلم» به بیابان‌های كوفه در فرودین 83 آغاز شد؛ حدود سه سال به طور متفاوت در خدمت پروژه بودم و پس از دو سال برای ادامه‌ فیلمبرداری و اضافه‌كردن بخش‌هایی از نقش به پروژه برگشتم

امین زندگانی ادامه داد: من می‌توانم چندین كتاب درباره‌ زندگی حضرت «مسلم» بخوانم، اما كمك چندانی به من در ایفای نقش نمی‌كند. زمان‌هایی كه قرار است نقش‌های ویژه‌ای در درام‌های اجتماعی ایفا شود و ما به ازای بیرونی در مورد آن نقش وجود دارد، تحقیقات شخصی جوابگوست؛ اگرچه در همین سریال‌ها به دلیل سلیقه‌ی تهیه‌كنندگان، نقش‌ها چندان پیچیده‌ای نیستند كه بازیگر به تحقیقات شخصی نیاز داشته باشد.

بازیگر نقش «مسلم‌ابن‌عقیلم» در ادامه تاكید كرد: در یك كار تاریخی كه مستنداتی وجود دارد، چیزی اضافه‌تر از تحقیقاتی كه متخصصین این كار انجام دادند به كار اضافه نمی‌شود. در بازیگری، وفادار بودن به متن و اینكه بازیگر بتواند به عنوان كاتالیزور، ذهنیت كارگردان و نویسنده را از فیلتر ذهنی خودش رد كند، حرف اول را می‌زند.

زندگانی در پایان گفت: در نقش‌های تاریخی، مطالعات شخصی بازیگر نمی‌تواند آن چنان اثر‌گذار باشد، چون فیلمنامه از قبل نوشته شده است. وقتی فیلمنامه نوشته شده، باید در اختیار نقشی بود كه در فیلمنامه نوشته شده است.


گروه سینما و تلویزیون تبیان