تبیان، دستیار زندگی
بعد از امانت گرفتن منشور کوروش از موزه بریتانیا و نمایش آن در موزه ملی ایران، این بار نوبت به آثار ایرانی موزه لوور پاریس رسیده تا یک بار دیگر به کشور برگردند و برای مدت کوتاهی میهمان موزه ملی ایران باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه لوور به ایران می آید

موزه لوور

بعد از امانت گرفتن منشور کوروش از موزه بریتانیا و نمایش آن در موزه ملی ایران، این بار نوبت به آثار ایرانی موزه لوور پاریس رسیده تا یک بار دیگر به کشور برگردند و برای مدت کوتاهی میهمان موزه ملی ایران باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور چند روز پیش در دیدار با سفیر فرانسه درخواست کرد تا مقدمات نمایش آثار ایرانی موزه لوور در ایران فراهم شود.

حمید بقایی اولین گام فرانسه در توسعه روابط فرهنگی با ایران را برگزاری نمایشگاهی از آثار ایرانی موزه لوور در ایران دانست و با صراحت خواستار تسریع در برگزاری نمایشگاه آثار موزه لوور در ایران و اجرای تعهدات گذشته این موزه شد. اتفاقی که از دید کارشناسان حوزه میراث فرهنگی نوعی اولتیماتوم به مدیران فرانسوی موزه لوور به شمار می رود. بقایی گفت: «هم‌اكنون در حال مذاكره درباره حوزه حفاری‌های باستان‌شناسی برخی از محوطه‌هایی هستیم كه قبلا در اختیار فرانسوی‌ها بود.»

پیش از این قرار بود بعد از برگزاری نمایشگاه صفوی كه چندی پیش در موزه لوور برگزار شد، آثار ایرانی این موزه به ایران امانت داده شود و در کشور به نمایش درآید اما این تصمیم به دلایل نامعلومی اجرایی نشد.

انگلیس به جای فرانسه

موزه لوور

جام جم آنلاین در این باره می نویسد: «مذاكره با انگلیسی‌ها به جای فرانسوی‌ها برای حفاری‌های باستانی در نقاط باستانی كشور» شاید شاه‌كلید روابط فرهنگی موزه‌های فرانسوی با سازمان میراث فرهنگی نباشد؛ اما می‌توان از آن به عنوان یك برگ برنده در این زمینه استفاده كرد؛ زیرا در این دیدار بقایی از مذاكرات با آلمانی‌ها، اتریشی‌ها و ایتالیایی‌ها نیز برای كاوش‌های باستانی در ایران سخن به میان آورد.

او صراحت‌گویی خود را كامل كرد تا بگوید: هم‌اكنون بسیاری از كشورهای اروپایی كه دچار نوسانات سیاسی هستند، با سازمان میراث فرهنگی همكاری‌های بسیار، بیشتر از گذشته در حوزه‌های باستان‌شناسی و برگزاری نمایشگاه‌های مشترك خارجی دارند.

معاهده فین‌كن‌اشتاین در زمان ناپلئون و فتحعلیشاه قاجار، اولین قرارداد منعقد شده بین ایران و فرانسه بود که قرار است به زودی متن اصلی این معاهده در كاخ گلستان رونمایی ‌شود. شاید رونمایی این معاهده در این كاخ بی‌ربط با این جلسه نباشد. وقتی رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز از این معاهده به عنوان یكی از فصل‌های روابط 2 كشور یاد می‌كند!


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد