تبیان، دستیار زندگی
هدر رفتن و نابود شدن قربانیها در منا در شرایط كنونى، ناشى از حكم الهى نیست، بلكه ضعف مدیریت حج است كه این نابسامانى را به وجود آورده و این سرمایه عظیم را به باد فنا مى دهد. اگر مدیریت حج، سامانمند و صحیح و بهنجار و براساس اسلوب و روش درستى مى بود، افزون ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدر رفتن این همه دام از شعائر الهی ست؟

عید قربان

بزرگداشت و تكریم شعائر الهى، هیچ گاه اقتضاء نمى كند صدها راس دام در منا كشته شوند و روى هم انباشته و فاسد شوند. بى گمان از بین بردن این سرمایه عظیم، موجب تعظیم شعائر نمى شود. چطور نابود كردن این همه دام، پاسداشت شعائر الهى است، اما قربانى كردن آنها در وطن برای صدها بینوا و درمانده و تهى دست را آبرومندانه، تغذیه كردن، ضد شعائر الهى؟

پاسخ: قربانى، دائر مدار حكمت آن نیست و حتى تعظیم شعائر الهى در قربانى، بستگى به برآوردن نیاز تهى دستان ندارد، بلكه مسائل و اسرار دیگرى وجود دارد كه ما به پاره اى از آنها آگاهى داریم. از جمله برگزار كردن با شكوه و عظمت مناسك حج در روزهاى مشخص و در مكانهاى ویژه و سر بریدن و نحر كردن هزاران دام براى رضاى دوست و گذشتن از مال دنیا در راه او و خودسازى و پالایش درون.

افزون بر این، هدر رفتن و نابود شدن قربانیها در منا در شرایط كنونى، ناشى از حكم الهى نیست، بلكه ضعف مدیریت حج است كه این نابسامانى را به وجود آورده و این سرمایه عظیم را به باد فنا مى دهد. اگر مدیریت حج، سامانمند و صحیح و بهنجار و براساس اسلوب و روش درستى مى بود، افزون بر برگزارى باشكوه این مراسم، از نابودى هزاران هزار راس دام قربانى هم جلوگیرى مى شد و به مصرف صحیح بینوایان و درماندگان جهان اسلامى مى رسد.

منبع: کتابخانه تخصصی حج

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.