تبیان، دستیار زندگی
در هنر درمانی شما ممكن است برای مثال خطوطی را تصویركنید، نقاشی بكشید و یا به هرصورت چیزهایی با دست‌های خودتان بسازید. سپس شما به اتفاق درمانگر، می‌توانید از آنچه خلق كرده‌اید به‌عنوان موضوع آغازین برای بحث در مورد احساسات‌تان، استفاده كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر درمان ها چه می کنند؟

هنر درمانی

منظور از هنردرمانی، درمان‌های روحی- روانی است.  این نوع درمان، می‌تواند برای افرادی كه خیلی درمانده شده‌اند یا برای كسانی كه مشكل سلامت ذهنی دارند و همچنین برای كسانی كه احساس خوبی نسبت به درمان‌های به شكل گفت‌وگو مانند مشاوره یا روان‌درمانی ندارند، مفید باشد.

اگر شما در تشخیص یا بیان احساس‌تان به‌طورشفاهی مشكلاتی دارید و یا نسبت به پاسخ ‌دادن به سؤالاتی درمورد خودتان بی‌علاقه هستید، ممكن است واكنش خوبی در برابر هنردرمانی داشته باشید. شمار مختلفی از هنرهای درمانی وجود دارد؛ از جمله می‌توان به تئاتر درمانی اشاره كرد.

هنردرمانی‌ها درگذشته به درمان‌های خلاق تعبیر می‌شدند. این نوع درمان‌ها باید با آموزش‌های خاص و درمان‌های هنری معتبر شكل گرفته و ایجاد شوند.

این درمان‌ها با انواع هنر و  تئاتر، موسیقی و یا حركت‌های موزون كه توسط افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند، فرق دارند.  كار آنها درمان‌های روانشناختی محسوب نمی‌شوند. زیرا كار این گروه‌ها تلاشی برای كمك به افراد در جهت فهمیدن احساس عمیق‌ترشان یا پیدا كردن راه‌هایی برای مقابله مؤثرتر با مشكلات‌شان به شمار نمی‌آید.

هنردرمانی‌ها چگونه می‌توانند كمك كنند؟

هنردرمان‌ها می‌توانند افراد مختلف را به شیوه‌های گوناگون كمك كنند. این شیوه درمان به‌گونه‌ای است كه شما همكاری و كمك دیگران را كاملا حس می‌كنید. این حس باعث می‌شود فاصله احساسی- عاطفی خود با خانواده را كشف كنید. برای مثال؛ از طریق یك نقاشی یا داستانی كه نوشته‌اید فرصتی برای‌تان ایجاد می‌شود تا حقایق را در مورد خودتان، در حركتی كه دقیقا برخاسته از درونتان است  كسب كنید. به این ترتیب راه‌های آسان‌تری برای مدیریت حل مشكل خود پیدا كرده‌اید كه در ضمن برای شما قابل بیان نیز هست.

هنردرمانی‌ها می‌توانند به شما كمك كنند با خودانگیختگی بیشتر، جنبه‌های خلاق خودتان را دوباره كشف كنید و به‌دنبال آن، احساس جدیدی از آزادی و رهایی به دست آورید.

تجربیات دخترجوانی كه خیلی افسرده و مضطرب بود و توانست با استفاده از یك مورد هنردرمانی راهی برای حل مشكلش بیابد، نمونه خوبی است. او این چنین به یاد می‌آورد: من در وجود خودم دچار نوعی تله ‌و‌ دام شده بودم كه قادرنبودم هیچ كلمه‌ای در مورد آنچه در درونش افتاده‌ام را بگویم؛ حتی به‌خودم؛ یعنی قدرت بیان مسئله را نداشتم. این قصه ادامه داشت تا اینكه من توانستم خودم را به‌صورت ملموس از طریق نقاشی‌ام بیان كنم. این كار وقتی امكان پذیر شد كه توانستم كم‌كم احساساتم را درك كنم. من سپس این قدرت را پیدا كردم كه در مورد این مسئله به‌تدریج صحبت كنم و در واقع با آنها سروكار داشته باشم. زیرا این نقاشی‌ها اكنون دیگر كمتر ترسناك به‌نظر می‌رسیدند.

اگر شما مشكل سلامت ذهنی داشته باشید، ممكن است احساس تنهایی كامل و بریدن از همه چیز، آزارتان دهد. در

هنر درمانی

در چنین شرایطی امكان دارد هنردرمان‌ها بتوانند به شما در جهت كسب احساس غلبه بر انزواطلبی از طریق تعامل با درمانگر، به شكل ارتباط متقابل با دیگران درگروهی كه به لحاظ ساختاری دقیقا دراین چارچوب شكل گرفته، كمك كنند. به عبارت دیگر، هنردرمانی‌ها می‌توانند به شما كمك كنند با خودانگیختگی بیشتر، جنبه‌های خلاق خودتان را دوباره كشف كنید و به‌دنبال آن، احساس جدیدی از آزادی و رهایی به دست آورید.

شما برای سهیم شدن در یك هنردرمانی، به هیچ مهارت ویژه یا توانایی خاص نیاز ندارید اما به صبر، استقامت و پایداری نیازدارید چرا كه مانند همه درمان‌ها، این نوع نیز برای به نتیجه‌رسیدن، نیاز به زمان دارد و معمولا با سختی‌های خودش همراه است.  بنابراین درهنر درمانی نیز فرد به آسانی به درمان دست نمی‌یابد  ولی می‌تواند امیدوار باشد كه در نهایت، رضایت او تا حد قابل توجهی حاصل شود.

اطلاعات بیشتر

اگر شما فكر می‌كنید پیشبرد یك هنردرمانی خاص ممكن است برای شما مفید باشد ولی اطلاعات لازم را در مورد آن ندارید می‌توانید از یك حرفه‌ای درگیر با مراقبت‌هایتان بخواهید درمورد آنچه در این مورد می‌تواند دردسترس شما باشد توضیح دهد.

از طریق یك نقاشی یا داستانی كه نوشته‌اید فرصتی برای‌تان ایجاد می‌شود تا حقایق را در مورد خودتان، در حركتی كه دقیقا برخاسته از درونتان است  كسب كنید. به این ترتیب راه‌های آسان‌تری برای مدیریت حل مشكل خود پیدا كرده‌اید كه در ضمن برای شما قابل بیان نیز هست.

معمولا هنردرمانی‌ها درعرصه‌های گوناگون ارائه می‌‌شوند؛ مانند سلامتی، خدمات اجتماعی، تعلیم‌و‌تربیت، زندان‌ها و در پروژه‌هایی برای سایر استفاده‌كنندگان؛ افراد بی‌خانمان یا افرادی كه تحت‌تأثیر خشونت خانگی هستند.

متأسفانه این امكانات معمولا به‌صورت پراكنده وجود دارند. اگرچه به‌تدریج در حال پیشرفت و گسترش نیز هستند. همچنین شما می‌توانید با یك هنر درمانگر به‌طور خصوصی مشورت كنید و یا از یك سازمان مناسبی در این زمینه بخواهید یك درمانگر واجد‌شرایط به شما معرفی كند. البته بهتر است قبل از شروع كــار بـا آن درمانگر، در مورد میزان دستمزد این افراد اطلاعات كافی كسب كنید تا این مسئله بعد‌ها شما را دچار مشكل نكند.

اگر این امكان برای شما باشد كه قبلا با درمانگر ملاقات كنید و با كمك یكدیگر تصمیم بگیرید كه آیا این درمان برای شما مناسب هست یا نه، پاسخ بهتری از انتخاب خود خواهید گرفت.

هنردرمانی‌ها اغلب به‌صورت گروهی انجام می‌شوند اما ممكن است همچنین به‌صورت دو نفره، یعنی با حضور بیمار و درمانگر نیز پیشنهاد شوند. درمان خیلی محرمانه است. اگر شما برای این كار با دیگران در یك گروه هستید، از شما انتظار می‌رود به كمك و همكاری دیگران، برای درمان باور داشته باشید. همچنین نباید خارج از گروه با دیگران به‌خصوص با افراد گروه بحث كنید و از آنها هم انتظار می‌رود كه همین رفتار را با شما داشته باشند.

روند هنردرمانی

در هنر درمانی شما ممكن است برای مثال خطوطی را تصویركنید، نقاشی بكشید و یا به هرصورت چیزهایی با دست‌های خودتان بسازید. سپس شما به اتفاق درمانگر، می‌توانید از آنچه خلق كرده‌اید به‌عنوان موضوع آغازین برای بحث در مورد احساسات‌تان، استفاده كنید.

ترجمه معصومه كیهانی

Health and wellbeing4

منبع : همشهری انلاین

تنظیم برای تبیان : کهتری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.