تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر ارشاد، در یک برنامه زنده رادیویی، به یک مجری اهانت کرد و این اتفاق، تبدیل به خبری داغ شد. نام این مجری، احمد توکلی بود. او می گوید اتفاق مهمی نیفتاده. مصاحبه تبیان با احمد توکلی را می خوانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رامین، احتمالا عصبانی بود

گروه سینما و تلویزیون تبیان:  "توهین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به مجری رادیو ". این عنوان، تیتر خبری بود که در یک ماه گذشته، دهان به دهان چرخید و ابعاد مختلفی به خودش گرفت.

رادیو

ماجرا از این قرار بود که در برنامه زنده رادیویی "بدون خط خوردگی"، محمدعلی رامین روی خط آمد، عصبانی شد و با عبارتی نامعمول مجری برنامه را خطاب قرار داد و ارتباط را قطع کرد؛ نام مجری – کارشناس این برنامه، احمد توکلی بود که البته هیچ ربطی به احمد توکلی نماینده مجلس و احمد توکلی مدرس روزنامه نگاری ندارد!

احمد توکلی، مجری رادیو و تلویزیون، مردی آرام است و اهل حاشیه سازی نیست. می خواهد قضیه را با کدخدامنشی حل کند و مدام می گوید که این ماجرا، متعلق به یک ماه پیش است و به اصطلاح ما روزنامه نگارها، "بیات" شده است؛ اما این مجری باسابقه صدا و سیما، فراموش کرده که یکی از تعریف های خبر، "اطلاعات جدید از وقایع قدیمی" است و البته یکی دیگر از تعاریف خبر، "رویداد و مقاله ای که گروهی، نمی خواهند منتشر شود". او، ناخواسته موضوع خبری شد که خودش در ایجاد آن، هیچ دخالتی نداشت؛ و البته علاقه مند بود که این اتفاق، نمی افتاد. و البته از طرف صوفی، معاونت صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و در مراسم تودیع مدیر شبکه گفتگو نیز، از این اقدام حرفه ای و اخلاقی احمد توکلی تقدیر کردند. با این که سرش حسابی شلوغ بود، حاضر شد 7، 8 دقیقه ای وقت بگذارد و مصاحبه کند. شما هم این مصاحبه خواندنی را از دست ندهید.

***

• مراسم برگزار شد؟

- بله، در حوزه معاونت صدا برگزار شد.

• چه اتفاقاتی در این مراسم افتاد؟

- چیز خاصی نبود، درباره کار بنده نبود. بیشترش، به تودیع مدیر شبکه برگزار شد، در کنارش تشکری هم از بنده شد.

• پس شما حاشیه پررنگ تر از اصل برنامه بودید، نه؟

- نه، این حرف ها نبود. بخش اعظم برنامه، به تودیع مدیر شبکه مربوط می شد، 10 دقیقه آخرش را هم به ما اختصاص دادند.

• بعد از اتفاقی که در برنامه زنده شما افتاد، خبرهای مختلفی در رسانه های داخلی و خارجی و شبکه های اجتماعی مجازی منتشر شد. چقدر این خبرها، واقعی بودند و چقدرشان، خلاف واقع؟

- بیشتر از یک ماهی می شود که از آن قضیه گذشته، فکر می کنم به آن پرداخته نشود بهتر است. اتفاق چندان مهمی هم نبود...

• اتفاق مهمی بوده که تبدیل به خبر شد دیگر!

-  آقای رامین هم عصبانی بود و این کلمات را به کار برد، به نظرم اتفاق زیاد مهمی نبوده.

• بالاخره نمی شود کسی همین جوری بیاید روی آنتن زنده صدای جمهوری اسلامی و هر حرفی بزند، می شود؟ پس تکلیف اخلاق مدیریتی و مدیریت احساسات چه می شود؟

- درست است، اما مگر برای شما پیش نیامده که عصبانی بشوید؟

• بله، ولی در آن لحظه دیگر مصاحبه نمی کنم و عذرخواهی می کنم، به همین راحتی.

- حالا این قضیه را به روش های مختلفی می شد جمع کرد، ولی این اتفاق، افتاده دیگر.

• جسارتا به حرف شما نقدی دارم: شما می خواهید کدخدامنشانه از کنار این قضیه بگذرید، در حالی که من از زاویه ای دیگر نگاه می کنم. شما عضوی از خانواده بزرگ رسانه هستید و هیچ مسئولی، حق ندارد با شما این چنین برخورد کند. اگر این قضیه را امروز مورد بررسی قرار ندهیم، فردا برای خبرنگاران و مجریان و اصحاب رسانه های دیگر هم پیش می آید. قبول دارید؟

- بحث شما را که بعدها ممکن است چنین اتفاقی دوباره تکرار شود را این جوری قبول ندارم. در صورتی حرف شما را قبول می کنم که طرف شما، به اشتباهش پی نبرده باشد. ولی وقتی احساس می کنی طرف تان به اشتباهش پی برده، مطمئن باشید دفعه بعدی وجود نخواهد داشت. به همین علت است که می گویم مساله مهمی نبوده. اگر طرف شما روی حرف خودشان پافشاری می کرد و اشتباهش را قبول نداشت، حق با شما بود.

• کمی درباره برنامه تان توضیح نمی دهید؟

-  نام برنامه ما بدون خط خوردگی است که به مسائل روز می پردازد. هر شب از ساعت 8 تا 9 شب پخش می شود و من، سه شب در هفته، در آن حضور دارم. از رادیو گفتگو هم پخش می شود.

• چطور توانستید در مقابل عصبانیت آقای رامین، خودتان را کنترل کنید و مقابله به مثل نکنید؟

- تنها دلیلش، تجربه 25 ساله من در سازمان صدا و سیما بوده، سابقه ای که بیشترش به اجرای تلویزیونی گذشته و این اواخر، اجرای رادیویی.

• اگر تجربه کمتری داشتید، ممکن بود کار را خراب کنید؟

- بله، ممکن بود. به هر حال این امر، به شناخت یا عدم شناخت ما از رسانه هم بر می گردد.

• بدترین اتفاقی که در مقابل عصبانیت و هتاکی آقای رامین می توانست بیفتد، چه بود؟

- تا حالا فکرش را نکرده ام، چون خودم در این وادی ها نیستم که مثلا بخواهم مقابله به مثل کنم. در زندگی شخصی ام نیز چنین عادتی ندارم و دنبال تلافی نیستم.

• این اخلاق حرفه ای و حرفه ای گری را، چطور می توان بین اصحاب رسانه جا انداخت؟

- از راه آموزش. کسانی که سابقه بیشتری دارند، باید به کسانی که کم سابقه ترند، آموزش بدهند. جشنواره ها، مخصوصا جشنواره های رادیو هم جای مناسبی برای این کارها است. بالاخره کسانی که در یک صنف کار می کنند، می توانند با هم و در کنار هم باشند و تعامل فکری داشته باشند.

• با این نظر موافق اید که رادیو، قافیه را به شدت، به رقبای تلویزیونی و اینترنتی و ماهواره ای خودش باخته؟

- چرا باخته؟

• به هر حال از نظر امکانات و به روز بودن و ...، عقب افتاده.

-  فکر نمی کنم. رادیو هم در حد توان خودش، دارد کار می کند. رسانه هایی هم که نام بردید، در حد توان خودشان دارند کار می کنم.

- بحث شما را که بعدها ممکن است چنین اتفاقی دوباره تکرار شود را این جوری قبول ندارم. در صورتی حرف شما را قبول می کنم که طرف شما، به اشتباهش پی نبرده باشد. ولی وقتی احساس می کنی طرف تان به اشتباهش پی برده، مطمئن باشید دفعه بعدی وجود نخواهد داشت. به همین علت است که می گویم مساله مهمی نبوده. اگر طرف شما روی حرف خودشان پافشاری می کرد و اشتباهش را قبول نداشت، حق با شما بود

• فکر می کنید رادیو، از جایگاه دوران طلایی خودش دور شده یا نه؟

- فکر می کنم رادیو، هنوز جایگاه خودش را حفظ کرده. مخاطب برای استفاده از تلویزیون یا اینترنت و رسانه های دیگر، مجبور است از حواس خودش، بیشتر استفاده کند و تمرکز بیشتری داشته باشد. اما در مورد رادیو، شما می توانید به کار خودتان سرگرم باشید، ولی برنامه هایش را هم گوش کنید.

• قبول دارید که رادیو هم باید سوپراستار داشته باشد؟

- می تواند داشته باشد، تا حالا به این موضوع فکر نکرده ام.

• حس می کنم شما فرد آرامی هستید و زیاد با حاشیه و حاشیه سازی، رابطه خوبی ندارید، درست است؟

- موافق حاشیه نیستم، چون حاشیه ها کاری نمی کنند، اصل قضیه مهم است. حاشیه را، کسانی می سازند که تصوراتی دارند و خودشان را هم در آن کار متبحر می دانند.

• البته بعضی از دوستان رادیویی و تلویزیونی شما هم، سرگرم حاشیه سازی هستند...

- خب من چه کار می توانم بکنم؟ الان کار شما هم خودش نوعی حاشیه است.

• چرا؟

- خب دیگر.

• ما داریم به اصل موضوعی می پردازیم که خودش، تبدیل به حاشیه ای داغ شده است.

- من هدف اصلی ام از این گفتگو، مطرح کردن تشویقی بود که معاونت رادیو و آقای صوفی کردند تا الگویی شود برای دیگران. مطمئنم نظر آقای صوفی یا مهندس ضرغامی هم همین بوده که تشویقی شود برای دیگران تا جایگاه خودشان بشناسند.

• دوست داشتید که اصلا این حاشیه، اتفاق نمی افتاد؟

- اگر نبود، بهتر بود، چون واقعا اتفاق خاصی نیفتاده!

• مگر شما اخبار را مرور نمی کنید؟

- مرور می کنم، ولی چون اصل قضیه را می دانم، تاکید دارم که چیز خاصی نبود.

• اصل قضیه چه بوده مگر؟

- وقت شما تمام شد!


عیسی محمدی

گروه سینما و تلویزیون تبیان