تبیان، دستیار زندگی
که مرتکبان مبتکر از روی دستگاه های کارت خوان شبیه سازی می کردند و بعد گذشت مدت طولانی که صرف ساخت این دستگاه ها می شد، مبادرت به نصب آنها در محل های مخصوصی می کردند. دارندگان اینگونه کارت ها با توجه شباهت زیاد و دقیق این دستگاه ها با اصل آنها نسبت به ساخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نصب دستگاه عابربانک تقلبی

عابر بانک

یکی از پرونده های جالبی که با پیشرفت تکنولوژی به مرور خود را نمایان ساخت، نصب کردن دستگاه های کارت خوان به منظور برداشت وجه از حساب قربانیان جرم بوده است.

شبیه سازی دستگاه کارت خوان

در توضیح این نمونه باید گفت که مرتکبان مبتکر از روی دستگاه های کارت خوان شبیه سازی می کردند و بعد گذشت مدت طولانی که صرف ساخت این دستگاه ها می شد، مبادرت به نصب آنها در محل های مخصوصی می کردند. دارندگان اینگونه کارت ها با توجه شباهت زیاد و دقیق این دستگاه ها با اصل آنها نسبت به ساختگی و تقلبی بودن آنها شک نکرده، کارت اعتباری خود را به داخل دستگاه کارت خوان وارد کرده و با وارد کردن رمز عبور خود سعی می کردند تا وجوهی را از حساب خود برداشت کنند. اما مواجه با پیام خطای دستگاه ساختگی شده و به تصور اختلال در شبکه کارت اعتباری خود را از دستگاه بیرون می کشیدند اما خبر نداشتند که رایانه نصب شده در داخل دستگاه مذکور، به طور خودکار مشخصات کارت و رمز عبور کارت فوق را ضبط کرده است. پس از آن مرتکبان با تمسک به این اطلاعات، کارت های جعلی ساخته، اطلاعات مربوطه را در آن وارد کرده و از دستگاه های اخذ وجه، از حساب بزه دیدگان جاهل پول برداشت می کردند.

یکی از پرونده های جالبی که با پیشرفت تکنولوژی به مرور خود را نمایان ساخت، نصب کردن دستگاه های کارت خوان به منظور برداشت وجه از حساب قربانیان جرم بوده است.

مشاهده می شود که همگام با توسعه و پیشرفت جوامع، بزهکاران نیز خود را با شرایط نوین وفق می دهند و باعث بروز دردسرهایی برای جوامع شده اند. با دقت در مثال بالا، خسارات زیان بار ناشی از این اقدام غیرقابل توصیف است. هر چند عمل مزبور با ارتکاب وسایل متقلبانه از سوی مرتکبان در بدو امر بسیار شبیه به جرم کلاهبرداری جلوه می کند، ولی در موشکافی ارکان جرم مزبور به نظر می رسد که فعل مذکور، فاقد برخی شرایط جرم کلاهبرداری است.

نصب عابربانک تقلبی سرقت است

از نظر نظام حقوقی کشورمان شاید این جرم را بیشتر بتوان به جرم سرقت نزدیک دانست، نه کلاهبرداری. زیرا هر چند مجرمان متوسل به عملیات متقلبانه شده و قربانی جرم نیز اغفال شده است، ولی پولی از طرف وی و با رضایت و آگاهی وی (حتی به طور ظاهری)، از حساب منتسب به او به شیادان مزبور پرداخت نشده است، بلکه مجرمان خودشان بدون آگاهی و توجه صاحب حساب وجوه داخل حساب وی را از حسابش خارج کرده اند. این جرم همان جرم سرقت اما به طور سازمان یافته است که باعث می شود تا اموال و حقوق مالی یک شخص بدون آگاهی وی از تحت تسلط مالکانه وی خارج شود.

منبع: روزنامه همشهری

تنظیم برای تبیان:سمیه حدادی